3. Altın Bamya Ödülleri Sahiplerini buldu

2010 yılında vizyona giren yerli filmler arasında 10 film Altın Bamya Ödüllerinin sahibi oldu. Ödüllerin, oyunculara değil karaktere; senaryo ve filmlere verilen emeğe ya da kişilere değil, kendini bilinçli veya bilinçsizce gösteren zihniyete verildiğinin altını çizen Akademi üyeleri, bu yıl da bu sembolik ödüllerin daha sonraki yıllarda aday film bulamamak dileğiyle verildiğini belirttiler.
Karakterler, senaryolar ve filmler, “kadınlarla ilgili yanlış mitlerin, algıların, cinsiyetçi bakışın sinemada yeniden üretilip temsil edilmesi ve bu ayrımcılığın kanıksanır kılınması ile kadınlara dair alanların daraltılmasına dair erkek egemen bakışın ağırlığı açısından” ön jüri tarafından değerlendirildikten sonra, geniş jürinin oylamasına açılmıştı. (Kaynak: Hürriyet)

İşte 3. Altın Bamya Ödülleri sahipleri:

  1. Erkek Karakter ödülü: Ejder Kapanı (Çerkez, Akrep)
  2. Kadın Karakter Ödülü: Veda’ya (Latife Hanım)
  3. Senaryo Ödülü:  Av Mevsimi
  4. Film Ödülü: Romantik Komedi
  5. İzleyici Bamyası: Yahşi Batı
  6. Tek Taşlı Bamya Ödülleri: Harbi Define, Kukuriku: Kadın Krallığı,  Vay Arkadaş
  7. Homofobi – Üç Buçuk Bamya Ödülü: Yahşi Batı
  8. Kaşıkçı Bamyası Ödülü: Mahpeyker: Kösem Sultan, Sultanın Sırrı

Altın Bamya Nedir:
Altın Bamya Akademisi Türk sinemasındaki Erkek Egemen bakışın, kadınalrın bu bakış açısı ile temsil edilmesinin ve cinsiyetçi klişelerin sona ermesini umut eden ve bu umutla her yıl Altın bamya ödülleirni veren bir akademidir.

SİNEMATİK YORUMU:
Altın Bamya ödülleri manifestosu bakımından önemli. Ömür Gedik’e göre Altın Bamya ödülleri aslında birer dolaylı sansür olsa da Akademinin Türk sinemasının estetikten uzak ve zaman zaman kadını aşağılayan tavrına karşı böyle sert bir söylem içinde olmaları desteklediğim bir durum. Ancak ödülleri dağıtırken detayın detayından subjektif bazı yaklaşımlar ile ödüllere karar verildiğini düşünüyorum bu pek çok kişi tarafından zorlama olarak algınabilinir. Özellikle bence Yahşi Batı filminde Homofobiyi destekleyen bir tavır yok. Hatta filmdeki bazı esprileri ele aldığımızda homofobiden ziyade Homofobiye karşı bir tavır olduğunu bile düşünebiliriz. Keza senaryosu ile Av Mevsiminin kadına şiddeti desteklediğini söylemek çok zor. (Utku Uluer)

Meraklısı için: (Basın Bültenlerinden…)

Ödül Adayları:
3. ALTIN BAMYA ÖDÜLLERİ ADAYLARI Altın Bamya Ödülleri film kategorisinde ikinci bir ödül-İzleyici Bamyası sinema seyircilerinin web sitesinden 1-15 Mart tarihleri arasında yapacağı online oylama ile verilecek.Altın Bamya Ödülleri bir kez daha, Türkiye Sineması’ndaki erkek egemen bakışın ağırlığının aynadaki sureti olacak. Ve her yıl olduğu gibi bu yıl da, daha sonraki yıllarda bu sembolik ödülleri verecek aday film bulamamak dileğiyle verilecek. Altın Bamya Ödülleri, Türkiye Sineması’nda kadınlarla ilgili yanlış mitlerin, algıların, cinsiyetçi bakışın sinemada yeniden üretilip temsil edilmesine ve bu ayrımcılığın kanıksanır kılınmasına, kadınlara dair alanların daraltılmasına bir eleştiri, bir karşı duruş, bir söz söyleme isteğiyle ortaya çıktı.
Akademi bu yıl yine;

  • Filmlerin anlamlar inşa ettiğinin, bu anlamların belirleyiciliğinin farkında olarak, bu anlamlara titizlikle bakarak,
  • Haz ve dikizcilik üzerine kurulu görme biçimlerinden uzak durmaya gayret, haz ve dikizciliğe dayalı bir bakıştan imtina, sonuçlarından endişe ederek,
  • Açı ve karşı açıya dikkat edip,  “Kadın nereye bakıyor, erkek nereye? İkisinin arasındaki boşlukta cinsiyetçi bir tutum ya da patriarkal bir sinema var mı” sorularını sorarak,
  • Kadınların ‘özne’ olduğu filmler görmeyi dileyerek,
  • Cinsiyet eşitliğe inanıp, zihniyet ve üretimde; senaryoda, karakterde, kamerada görünür kılınan bir eşitlik hayaliyle

2010 yılında vizyona giren yerli sinema filmlerini değerlendirerek 3. Altın Bamya Ödülleri adaylarını belirledi.

3. Altın Bamya Ödülleri kategori ve adayları:
1. Erkek Karakter:
Erkeklerin filmlerde tüm anlam ve aksiyonun merkezi olma durumları, cinsiyetçiliğin en bariz yansımasıdır: hikâyelerin odağında erkekler ve onların güçleri, özellikle de kadınları (kadın karakterleri) olumsuzlama, nesneleştirme üzerinden kurulmaktadır.
Erkek karakteri canlandıran oyuncunun yorumu göz önüne alınmadan, erkek karakterin mutlaklaştırıp onayladığı “erkek” rol ve modelleri ve bunlarla özdeşleşildiği takdirde yaratacakları çok riskli anlamlar ve sonuçlar göz önüne alınmaktadır.
Erkek Karakter kategorisinde 2010 / 3. Altın Bamya adayları:
-Büşra (Yaman)
-Ejder Kapanı (Çerkez, Akrep)
-Herkes Mi Aldatır (Bütün Erkek Karakterler)
– Rina (Umut, Ali, Ömer)
-Yahşi Batı (Aziz Efendi, Lemi Bey) 
Kadın Karakter:
Kadın, bir karakterdir, bir insandır. Gerçek bir karakter olarak ele alınıp işlenmedikçe hep erkek egemen bakışla resmedildikçe ve “tekinsiz, güvenilmez, şeytani, kötülüklerin anası, iyi kadın-kötü kadın, fedakâr anne, seyirlik, zayıf… vb.” yanlış, eksik, özensiz ve zararlı temsilleri sürdükçe, kadınların bir bütün olarak beyaz perdeye yansıması mümkün olmamaktadır.
Bu kategori değerlendirilirken, kadın karakteri canlandıran oyuncunun yorumu göz önüne alınmadan, kadın karakterin ürettiği anlamlar, dolaşıma soktuğu okumalar, cinsiyetçi tutum, rol ve kalıpları ne derecede pekiştirip onayladığı göz önüne alınmaktadır.
Kadın Karakter kategorisinde 2010 / 3. Altın Bamya adayları:
-Büşra (Büşra)
-Ejder Kapanı (Ezo)
– Herkes Mi Aldatır (Bütün Kadın Karakterler)
-Yahşi Batı (Suzan, Mrs. Brown)
– Veda (Latife Hanım)
Senaryo:
Senaryo, sinemasal tüm öğeleri soyutlandığında ve sadece filme çekilmiş senaryo olarak okunduğunda bile cinsiyetçi izler taşıması, kadın ve erkek karakterlere adil ve eşitlikçi yaklaşmaması, bu tutumun diyaloglardan, karakterlere kadar her sahnesine sinmiş olması ve içerdiği cinsiyetçi unsurlar göz önüne alınarak değerlendirilmektedir.
Senaryo kategorisinde 2010 / 3. Altın Bamya adayları:
-Av Mevsimi
– Büşra
-Ejder Kapanı
– Romantik Komedi
-Yahşi Batı
Film:
Film, ışıktan kadraja, kadın ve erkek karakterlerden yönetmenin yorumuna kadar tüm unsurlar, çelişki içermeyen cinsiyetçi “bütün” göz önüne alınarak değerlendirilmektedir.
Film kategorisinde 2010 / 3. Altın Bamya adayları:
-Büşra
-Çakallarla Dans
-Ejder Kapanı
-Romantik Komedi
-Yahşi Batı

Diğer Ödüller ve Bu Yılın Ek Ödülleri
Altın Bamya Ödülleri her yıl ön jürinin belirlediği adayların geniş jüri tarafından oylanmasıyla “Erkek Karakter, Kadın Karakter, Film ve Senaryo” dallarında ve ön jürinin seçtiği Tek Taşlı Bamya ve Homofobi – Üç Buçuk Bamya dallarında veriliyor. Bu yıl Altın Bamya’da yenilikler, yeni bamya ödülleri var:
– ‘Kadının iktidarla ilişkisini salt cinsiyetçi bir yaklaşımla ele alarak, iktidar sahibi kadını siyasi yozlaşma ve entrikalarla özdeşleştiren’ filmlere verilecek Kaşıkçı Bamyası,
– Film dalında jürinin vereceği ödüle ek olarak Altın Bamya web sitesinde açılacak “online oylama” sonucunda sinema izleyicileri tarafından verilecek olan İzleyici Bamyası.
Erkek Karakter, Kadın Karakter, Film ve Senaryo kategorilerindeki adaylardan geniş jürinin oylaması sonucu kategorisinde en çok oyu alanlara ödülleri, izleyici ve jüri özel ödülleriyle birlikte 20 Mart’taki 3. Altın Bamya ödül töreninde verilecek

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir