ALIN YAZISI Film Orjinal Müziği

8
3199

İşin ucunda balık tutmaya çıkarak kimi gün oltanın ucundaki alık olmayı kabullenmek kadar erdem sahibi olmak varsada bazen yapılan bir keşif, kuşkusuz bomboş geçen onca zamanın karşılığını en güzel şekilde alacak bir iç huzuru kazandırıyor.

Bir Zamanlar İstanbul başlığıyla 2007 yılında blogumuzda ele aldığımız bir Cüneyt Arkın klasiği ALIN YAZISI filminin müzikal deşifreler satırını Noray Demircioğlu‘nun müzikal seçimleri tanımlasıyla doldurmuştum. Bu dönemde, filmin Ben Gamlı Hazan Sense Bahar kadar akıllarda yer eden ve bir TSM eseri olarak onlarca çeşitte yorumuna ulaşılabilecek bu aşk temasına karşılık, konuya ve kabadayı Cüneyt Arkın’a ruhunu veren ana tema üzerine elde edilebilecek hiç bir bilgi yoktu.

Ben Gamlı Hazan kadar akıllarda yer edebilecek bir diğer duygusal temada Manos Hadjidakis tarafından bestelenerek Noray Demircioğlu’nun seçimleriyle filmdeki yerini almaktadır. Bu tema Fatma Belgen‘in evin bahçesinde maltızı yakarken ve Haydarla ilk buluşmasına eşlik etmektedir.

Alın Yazısını bir alaturka klasik olarak ele alarak, Ökkeşoğlu Haydar (Cüneyt Arkın) ve Sarı Şeyhmus (İstemi Betil) arasında geçen kovalamacaya ses veren Vanishing Point temasının filmin ruhuna en uzak müzik seçimi olduğuna belirtmek isterim.

Herşeyiyle Türkiye‘nin doğuya gülümseyen yönünden bir kesit sunan bu filmin unutulmaz müzik teması 1969 yılında İran Sinemasında devrim yaratan GHEISAR filminin ana müzik temasıdır. Bu esinlenmenin sadece müzikal kulvarda olmadığını belirtmek isterim. Yeşilçam Remakeleri yazı dizimizin gelecek halkasını oluşturacak Alın Yazısı – Turkish Gheisar‘ın konu ve oyunculuk açısından karşılaştırmalarını sizlerle paylaşacağım.

İnternet üzerinde devrim öncesi İran‘a dair kültürel ve sanatsal kaynakların sınırlı olduğu bir ortamda ince eleyip sık dokuyarak süren bir çalışmanın ardından Yeşilçam’ın dahi ses teknisyenlerinin filmin bir kopyasından jenerik müziklerinin bir bölümünü keserek “loop” yapmak suretiyle ALIN YAZISI’na hayat verdiklerini söyleyebilirim.

Yeşilçam emekçilerinden bir adım daha ileri giderek orjinal filme ait daha çok ve temiz durumda kayıtlara ulaşabilmemiz ve aşağıdaki videoda bu melodilerden örnekleri sizlerle paylaşmamızda gösterdiği emek ve yardımlarından ötürü Yeşilçam’ın İranla ortak yapım yıldızlarından Rıza Fazeli‘ye teşekkür ederim.

Yazan: Gökay GELGEC – Yojimbooo

ALIN YAZISI Orjinal Müziği ve fazlası :

ALIN YAZISI

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikDanyal Topatan: Türk sinemasının saygıdeğer piç’i
Sonraki İçerikFantastik Türk Sineması – Badi (Turkish E.T. 1983)
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı. 1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı. 1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi. 1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti. 2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu. 2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı. 2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı. 2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.