Ayhan Işık – Büyük Kin (1967)

0
3142
Yönetmen
Tunç Başaran
Görüntü Yönetmeni
Kriton İlyadis
Senaryo Yazarı
Tunç Başaran, Sadık Şendil
Oyuncular
Ayhan Işık,
Yıldırım Gencer,
Nejat Çetinok,
Funda Postacı,
Ayton Sert,
Necati Er,
Reha Yurdakul,
Nezihe Güler,
Selahattin İçsel
Yapımevi (şirket) : Arzu Film

 

Son dönemlerde çevrilen Barda, Tramvay gibi filmlerle kişisel travmaların nasıl şiddete dönüştüğünü seyretmiştik. Aslında şiddet Yeşilçam için yabancı bir kelime değil. İster Battal Gazi olsun, ister Yılmaz Güney usulü Westernler olsun, Yeşilçam’da şiddet uygulayan “kötü” adamlar her zaman vardı. Fakat yazımızın konusu olan Büyük Kin filminde olduğu gibi, şiddet uygulayan karakterlerin neden “canavarca” davrandığı pek irdelenmemiştir.

Ayhan Işık, Büyük Kin filminde seyirciyi yorgun düşmüş bir aslan gibi karşılamaktadır. Çevresinde 5 cesedin olduğu Ayhan Işık‘ın (Ömer) yaşadıkları gözlerinin önüne gelir ve bizde bu cinayetlerin sebebini öğrenmeye başlarız.
İkinci oğlunun doğumu sırasında kaybettiği eşinden sonra çocukları sayesinde hayata bağlanan Ömer (Ayhan Işık) büyük oğlunu evlendirmektedir. Annesi, babası, oğulları ve geliniyle mutlu bir hayat sürdürmeyi hedeflemektedir. Ömer’in bilmediği oğlunun düğününün psikolojik sorunları olan 3 kişinin düğünü takip ettiğidir.

Yıldırım Gencer‘in başını çektiği bu kişiler sabaha karşı eve girer, nene ve dede ile genç evlileri katleder. Psikolojik sorunları sebebiyle şiddete başvuran üçlüyü Ömer’in küçük oğlu Oğuz takip etmektedir ve toplum yeni bir psikolojik sorunları olan birey kazanmıştır. Biz öncelikle diğer üçlüyü inceleyelim.

Naci (Yıldırım Gencer) zengin bir babanın tek çocuğudur. Babası tarafından sevilmeyen, dövülen, aşağılanan Naci hıncını başka insanları aşağılayarak, kadınlara tecavüz ederek ve onları öldürerek almaktadır. Sürekli sakız çiğneyen Naci bir şekilde çocuksu yanını göstermektedir. Yanında kendi gibi sorunlu 2 kişi ile birlikte mutlu insanların hayatını söndürmek için sürekli “sefere” çıkmaktadır.

Naci’nin diğer arkadaşlarından birini Ayton Sert oynuyor. Çocukluğu azap içinde geçen bu karakterin (adının söylendiğini hatırlamıyorum) ana sorunu anasıyla alakalı. Annesinin başka erkeklerle ilişki içine girdiğini gördüğü için kadınlara karşı nefret beslemektedir. Nitekim Ömer’in annesini gördüğü zaman aklına kendi annesi gelir ve kadıncağızı bıçaklayarak öldürür.

Diğer sorunlu kişi olan Şükrü’yü Necati Er oynuyor. Tam olarak ne gibi bir sorunu olduğu anlaşılmasada kurban konusunda ayrım göstermemesi dikkat çekiyor. Ömer’in babasını öldüren bu karakter, annesinide işkence ediyor. Sürekli olarak sol eliyle sağ omuzunu okşayan bu karakter, sanki üzerinde deli gömleği varmış gibi görünmektedir.

Bu üçlünün katliamından sonra Ayhan Işık intikam yemini ederek “ava” çıkar. Amacı kaybettiği yakınlarının rahat uyumasıdır. Amacı uğruna şiddet uygulamaktan geri kalmaz tabi. Birisi kızgın güneşin altında işkence görürken, Şükrü banyo içinde elektrik tedavisi görür.

Yönetmenimiz, bir şekilde mağdur duruma düşen karakterlerin, intikam duygusu ile hareket edip kurbanlarına aşırı şiddet uyguladıklarını gözlerimiz önüne serer. Tunç Başaran, Ayhan Işık‘ın iki katili öldürmesinden sonra başka bir ihtilafla bizi karşı karşıya bırakır. Ayhan Işık oğlunu kaybetmiş bir babadır ve Yıldırım Gencer‘in peşindedir. Her ne kadar oğluna şiddet uygulasa da Reha Yurdakul‘da bir babadır ve oğluna saçının teline bir zarar gelmesini istememektedir.

Ayhan Işık: “Bir baba olduğum için baba olduğuna acıyorum.”

Reha Yurdakul: “Kaybettiklerin için yapıyorsun her şeyi. Bende kaybedeceğim için yapıyorum. Oğlumu bırak. Kaç para istersen vereceğim. 25 sene emek verdiğim insanı almak istiyorsun benden. Yapma!”


Ayhan Işık: “Kaybettiklerimin bedeline satarım oğlunu. Ödeyebilirmisin ha?”

Çaresiz kalan Reha Yurdakul oğlunun gözlerinin önünde Ayhan Işık tarafından götürülmesine ses çıkaramaz ve film hızla acı sona yaklaşmaktadır. Cesetlerle dolu eve gelen Ayhan Işık, burada Yıldırım Gencer‘den ölülerden özür dilemesini emreder. Bu kurban serenomisi sonrasında Yıldırım Gencer‘de öteki dünyayı boylar.

Reha Yurdakul: “Sen haklıydın, biliyordum, fakat ben de haklıyım.”

Yazan: Ercan Demirel

NOT: Aşağıda filmden alınmış enstantenelerden oluşan bir galeri ve Grup Bunalımın müziği ile birlikte Büyük Kin filminden görüntüler bulunmaktadır. Resimlerin üstüne basarak büyütebilirsiniz.

GALERİ

Not 2: Bu yazı Sinematikte ilk kez 2007 yılında yayınlanmıştır yeni haline yeni görseller ve video eklenmiştir.

Grup Bunalım – Ayhan Işık | Alkışlarla Yaşıyorum

Yorumlar