Kemal SUNAL & Natuk BAYTAN : SAHTE KABADAYI

2
4268


Büy-k ustalar Kemal Sunal, Natuk Baytan, Suavi Sualp, Kazım Kartal, Ekrem Gökkaya, Yavuz Selekman ve tüm Yeşilçam emekçilerine ithaf edilmiştir…
“Dinleyin ulan develer,
Bundan sonra Istanbul’un tek dayısı benim…
Varsa bu dikişi çözecek,
Çıksın gelsin karşıma.”

İstanbul yeraltı dunyasinin lideri Baba (Toma Balci), bir numaralı yardimcisi Muhtar’ın (Kazim Kartal) ihanetiyle bir suikaste kurban gider. Bu olaydan sonra babanın dilekçe yazmaktan yetişme can yoldaşı Avukat Kamil (Mümtaz Ener) ve kendi isteğiyle avukatın yanında saf tutan Hamdi (Yavuz Selekman) örgüt dışında bırakılarak zorunlu şekilde emekli edilir.
Arpanın suyunun kesildiğini anlayan ikili, babanın yıllar önce ki sevgilisinden olan çocuğu Kemal’in (Kemal Sunal) izini sürmeye baslarlar. Izmit’te pişmaniyecilik yaparak gecinen Kemal’in izine ulaşan ikili, Kemal’in ne zeytine nede ekmeğe faydasi olmayan, serseri ve işe yaramaz bir adam olduğu hakkında aldikları olumlu yorumlarla bu adamın Muhtar’ın karşısına çıkarılacak, babanın intikamini alacak, kendilerine eski günlerde olduğu gibi gereken saygınlığı kazandıracak doğru kişi olduğunu düşünmektedirler.
Kemali bulduklari gun Susta Kazim’in (Mehmet Ali Gungor) Kemal tarafindan hasat edilmesine sahit olan ikili gonul rahatligiyla Istanbul yoluna koyulur. Ancak yolculuk esnasinda Kemali yakindan tanidikca bu adamin dogru kisi olamayacak kadar saf ve aptal oldugunu anlamakta gecikmezler.
Muhtarin karsisina cikaracaklari haslamayi egitmekten baska care yoktur. Istanbul Yeralti Dunyasi kendilerine yutturulacak Sahte Kabadayiyi beklemektedir. Basta Dikistutmaz Sabri (Hasan Ceylan) olmak uzere Babanin mirasina ortak olan pek cok bitirimin arasinda Kemalin postu deldirmeden ayakta kalabilmesi hicte kolay degildir.
Olaylar gelisir…

“Kemal abimize 10’luktan 2’lik bir çay yapin… “

Kemal Sunal filmlerinde Natuk Baytan Ekolu uzerine daha once sizlerle paylastigimiz bir yazimiz bulunuyordu. Bununla beraber gecen 3 yil icerisinde facebook uzerinde faaliyet gosteren Natuk Baytan Fan Club‘imizin uye sayilarinin son bir yil icerisinde ki artisi, bu konuda ki cevheri en az biz Yesilcam severler olarak yeni kusak Yesilcam meraklilarininda kesfetmekte oldugunu gosteriyor.
Kemal Sunal serinin bu ilk filminde diger Natuk Baytan filmlerinde oldugu gibi saf (ve hatta aptal) ancak aslinda cok akilli bir karakteri canlandirmamaktadir. Babanin Oglu Kemal diger o doneme kadar canlandirilmis ve Sunal’a asil sohretini kazandiran Saban karakterlerinin bir uzantisidir.
“Ben puroyu icmesini degil yemesini severim Kemal abi …”
Natuk Baytan ve Suavi Sualp ortakliginda olusturulan hikayelerin vazgecilmezi olan kendine has raconlarin sahibi agir abiler ilk kez Sahte Kabadayi da bir grup olarak izleyici karsisina cikar, kimi Dikis Tutmaz Sabri gibi direkt olarak gozlerimize ve aklimiza konuk olurlarken kimileri de Vagon Necmi ve Komodin Bahattin isimleriyle sadece kulaklarimiza konuk olup, varliklarina dair canlandirabilecigimiz tiplemeler izleyicinin hayal gucune birakilir. Bu arada insanlar kadar hayvanlarida es gecmeyen “racon mizah” anlayisi Avanak Apdinin onemli karakterlerinden birisi olan Apollo 77 sirkinin filinde oldugu gibi Sahte Kabadayi’da da Papagan Ziyayla hayvanlar aleminide isin icine katmaktadir.

“Arnavut, votkayla erigi calistir!”

Natuk Baytan’in filmin yildizi kadar yan karakterler uzerine de yogunlasan ve tiplemeleri ince ince isleyen bir yonetmen olusu, Sahte Kabadayi’da Hamdi karakteriyle gonulleri fetheden Yavuz Selekman ile karsimiza cikmaktadir. Yesilcam’in hengamesi icerisinde kendisine siyrilabilecegi ufak birbosluk yaratilsa sinemamizin super yildizlarindan birisi olabilecek Selekman, akrobatik yetenekleri kadar oyunculuguylada basarili bir performans sergilemektedir.
Bununla beraber filmin asil kaldirgacinin sinemamizin en maco kotusu Kazim Kartal ve ekibinin olusunu belirtmeliyiz. Sahte Kabadayi nasil ki Kemal Sunal icin Saban karakterinin devaminin izlerini tasiyan bir yeniden yapilanma filmi ise, Natuk Baytan icinde avantur dolu Cuneyt Arkin serisinin ardindan baslayan yeni bir donemin gecmisten aldigi esinlenmelerle acilisidir. Arkin filmlerinde oldugu gibi kotulugunden zerre kadar taviz vermeyen Kartal hem avantur yonleriyle hemdedurum komedisinden beslenen ciddi ama bir o kadar gulunc olaylarla bir cesit aksiyon – komedi karisimi icerisinde ki yerini alir.
“Ben bu cakmagin icine degil bomba tank bile sokarim abi”
Bu sebeplerden oturu Sahte Kabadayi’yi Yesilcam’in iki onemli ustasi Natuk Baytan ve Kemal Sunal’in birbirine alisma filmi olarak degerlendirebiliriz. Alismanin verdigi bir takim yerine oturmamis taslarin yanisira aslinda filmin tamamiyle yerine oturmus ve bir ekolun baslangici oldugunu gosteren kismi ise Suavi Sualp faktorudur.
Turk Mizahinin usta kalemi Sualp’in cogunlugu dogaclama olmak uzere yarattigi mukemmel diyaloglar ve karakter isimleriyle boyle bir seriye can verebilecek iki onemli ustat Baytan – Sunalla biraraya gelisi bizlere Fantastik Komedinin sululukla alakasi olmayan ve kesinlikle keskin bir zekanin urunu olmasi gerektigini fisildamaktadir.

“- Baba mallari yuruttugumuzu duyarsa cok kizar..

– Kizarsa soguk suya girer serinler…”
Bugun Turk sinemasinda kaba kufurlesme ve durum komedisini ilkel yontemlerle sunan bir komedi anlayisi hakim, gecmisten kalan bu filmler her nekadar ilkel gozukuyor olsa da aslinda bugun izlendikce degeri daha iyi anlasilmakta. Sabunlu saryoyla zevk alma kapasitemizi doruk noktaya tasiyan bir yonetmen, dahi bir senaryo yazari ve dunyanin hangi ulkesinde dogsa meshur olmayi hakeden bir surata sahip komedyenle yaratilmis bir serinin neden Ekol olarak tanimlanmasi gerektiginin sebebide burada gizlidir.
Eger bir film, ceyrek asiri askin suredir hala zevk alanarak izlenebiliyorsa ve filmin icerdigi diyaloglar insanlarin hafizalarina Istiklal Marsi gibi unutulamayacak bir sekilde kazili ise bu filmleri Ilkel ve Sulu olarak degerlendirmekten cok bir tez konusu seklinde ele alip, bilimsel bir aciklama ile incelemek gerekmektedir.

Yazan : Gokay GELGEC – yojimbooo

Not: Sahte Kabadayi Kemal Sunal filmleriyle ozdeslesmis Vladimir Cosma’nin Le Grand Blonde serisi icin yaptigi muziklerin ilk kez kullanildigi filmdir. Bu muzikler yillar sonra bestecinin onayiyla Tunc Okan tarafindan yasal ve bilerek Ilyas Salman klasigi Fikrimin Ince Gulu filminde soundtrack olarak yerini almistir.

VLADIMIR COSMA Sahte Kabadayi ve Avanak Apti melodisi :

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikNatuk Baytan & Cüneyt Arkın – Hınç (1976)
Sonraki İçerikCihangir Gaffari: Fazla kalmayacağım, geçerken uğradım…
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı. 1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı. 1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi. 1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti. 2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu. 2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı. 2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı. 2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.