Yeşilçam’ın REMAKE’leri: Cemo ile Cemile (Turkish Bonnie and Clyde 1971)

0
1118

cemo ile cemile banner sinematik 000

Yeşilçam’da yeniden çevrim dosyamızı bu sefer de Amerikan usulü sert Gangster anlayışını sevimli bir kompozisyon ile çerçevelemeyi başaran Warren Beatty ve Arthur Penn ikilisine (Elbette ki Faye Dunaway‘e de saygılarımızı göndermeyi ihmal etmeden) ayırıyoruz.

1960’lı yıllarla beraber değişime ihtiyaç duyan suç hikayeleri, belkide en ilginç örneklerinden birisini kendisinden önce ve sonra çeşitli şekillerde ele alınan Bonnie & Clyde ile vermiştir. Warren Beatty, kendisinden önce gelen büyük ganglerin ortak özelliği olan sert erkek imajının aksine sevimliliği ile bu hikayeyi renklendirmektedir. Faye Dunaway’in film için geçirdiği hazırlık devresi (kilo vermek amacıyla saatlerce kum torbaları ile yaptığı antremanlar gibi) ve Bonnie Parker olarak sinemada verdiği eşsiz güzellikte ki resimlerle Clyde ile bir dünyanın iki yarısını oluşturmaktadır.

bonnie

1930’lar Amerikasının taşrasında amaçsız olarak yaşayıp soygun dışında kariyer yapma seçeneği bulunmayan Clyde Barrow‘un (Warren Beatty) yolu yine bir soygun hikayesi öncesinde Bonnie Parker (Faye Dunaway) ile kesişir. Beraberce soygun yapmaya başlayan ve küçük bir çete oluşturan ikili dönemin medyasınında desteği ile halk kahramanları haline gelir. Bu filmin özellikle medya ve toplum ilişkisi göndermesi ile yıllar sonra Oliver Stone‘un Natural Born Killers‘ine de ilham kaynağı olduğunu belirtelim.
cemo_ile_cemile_sinematik11 Cemo ile Cemile
CEMO ilE CEMİLE
TURKISH BONNIE & CLYDE (1971)

Bonnie ve Clyde’ın Türkiye’de gösterime girmesi 1970 yılına rastlar. Bu kısa gecikme (Sansür kurulu, Danıştay kararı gibi gazaplara uğrayıp gösterimleri on yılları aşan filmleri hatırlayalım) o dönemde “Dünya Sinemaları ile aynı anda” gibi günümüzün alışılagelmiş reklam sloganlarının ne kadar uzak olduğunu göstermektedir. Filmi sinema salonunda izleyip etkilenen insanlardan biriside dönemin Jet hızında film çeken yönetmeni Çetin İnanç‘tır.
cemo_ile_cemile_sinematik4 Cemo ile Cemile bonnie_clyde_sinematik1
Sinemadan kafasında binbir düşünceyle ayrılırken yapması gereken en önemli uyarlama, o döneme kadar Türkiye’de genç bir gangster çiftin bankaların korkulu rüyası olması kanundan kaçması gibi hiç yaşanmamış bir olayı yaşanabilir olarak gösterebilmektir. Bunun için Yeşilçam’ın box office western filmi Çeko ile dönemin popüler haber başlıkları olarak gazetelerde yer bulan Jandarma – Eşkiya operasyonlarını birleştirmeyi düşünür.

bonnie_clyde_sinematik2cemo_ile_cemile_sinematik13

Ortaya ilk yarısı Anadolu Westerni, ikinci yarısı Gang filmi olan bir avantür çıkacaktır. Bu sebepten Cemo ile Cemile, bir remake olarak ele alındığında Bonnie ve Clyde’ın hikayesini yakalayabilmek için Magnificent Seven‘den Once Upon A Time in The West‘e kadar geniş bir western yelpazesinden de geçmektedir.

Hapisten yeni çıkan Cemo (Yılmaz Köksal) nişanlısı Cemile (Ülkü Özen) ile köyüne döndüğünde, köyün 7 Memetler eşkiya çetesi tarafından saldırıya uğradığını görür. Öldürülen ailesinin intikamını almak için yeniden silaha sarılır ve tüm Memetleri tek tek öldürür. Bu intikam silsilesi içerisinde Jandarma’da Cemo’nun peşine düşmüştür.

Yeniden hapse girmek istemeyen Cemo, Cemile ile beraber büyük şehre kaçmaya karar verir. Şehir hayatı taşradan gelen bu iki insan için hiç te kolay değildir ve ikili kısa süre içinde hayatlarını kazanmak için soygun yapmaktan başka çarelerinin olmadığını görür.

Günden güne artan şöhretleri ve düşmanları ile Yıldırım Gencer (konuk oyuncudur) yönetimindeki İstanbul yeraltı dünyasının ve dönemin gazetelerinin ilgisini çeken bu ikilinin sonu ise Amerikan meslektaşları gibi kanun kuvvetlerince pusuya düşürülmektir.

bonnie_clyde_sinematik4 cemo_ile_cemile_sinematik1 Cemo ile Cemile
Filmin arka planında en büyük problem dönemin sansür kurulu ile yaşanmış ve film 7 kez sansüre gittikten sonra gösterime girebilmiştir. Tabii ki kurula her gidişte bir parça daha eksilen bu ilginç çalışmanın günümüze kadar ulaşmış eksiksiz bir kopyasının varolup olmadığıda bir muammadır.

Kartal Yuvası ve Straw Dogs ilişkisini ele aldığımız önceki bölümde Sam Peckinpah sinemasının olmazsa olmazı slow motion çekimler açısından Bonnie ve Clyde’ın finali, Arthur Penn’in Peckinpah’ın sinemasını müjdelediği sahnesidir. Çetin İnanc’ında film için olmazsa olmaz önemdeki sahnesi budur.
Yönetmen, erken dönem 1970’ler Yeşilçam’ı için slow motion motoru tedariğinin özellikle B tipi çalışan bir ekip için nasıl bir hayal olabileceğini göz önünde bulundurarak kurgu stüdyolarında geçirdiği arka plan tecrübelerinin yardımıyla çeşitli denemelere girişir ve sonuçta Yeşilçam’ın ilk yarı slow motion sahneside bu şekilde ortaya çıkar.

cemo_ile_cemile_sinematik17 Cemo ile Cemilebonnie_clyde_sinematik3

Not: Bu filmlerden yıllar sonra S.O.S çığlıklarını atacak kadar bile takati kalmamış mega köy İstanbul’un suç yapısınında yapabileceği en iyi işin suç işlemek olan milyonlarca potansiyel Cemo’lardan oluştuğunun altını çizmek isterim.

Yazan: Gökay GELGEÇ – Yojimbooo
Cemo ile Cemile müzik :

Cemo ile Cemile Resim Galerisi:

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikUçan Daireler Istanbul’da – (Flying Saucers Over Istanbul) 1955
Sonraki İçerik18. Sadri Alışık Ödülleri sahiplerini buldu
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı. 1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı. 1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi. 1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti. 2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu. 2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı. 2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı. 2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.