Anadolu Westernleri: Yılmaz Köksal – DESTAN

1
987

destan_yilmaz_koksal_sinematik10

DESTAN

Yılmaz Köksal

“Anadolu yiğitlerinin öyküsü”

Çetin İnancın 1973 yılında senaryosunu bizzat hazırlayarak çektiği DESTAN, westernlerin popülerliğini koruduğu bir dönemde yerli sinemacıların Anadolu izleyicisine yönelik yerelleştirdiği örneklerden birisidir.

Hikaye, Ihlara vadisinde ki bir köyde düzenlenen düğün esnasında damadın ağanın isyankar oğlu Çubuklu Ömer’in (Kazım Kartal) adamları tarafından öldürülmesiyle başlar. Yöre halkının çağdaş Robin Hood‘luğunu yapan Şah’tan (Yılmaz Köksal) yardım istemesiyle beraber damadın katili (Kudret Karadağ) kısa bir süre içerisinde cezasını bulur.

destan_yilmaz_koksal_sinematik15destan_yilmaz_koksal_sinematik19

Gül öğretmenin(Gül Taner) tayin edildiği kasabaya giderken yolun eşkıyalar tarafından kesilir. Öğretmen, yolcuların öldürülüp tüm eşyalarının çalındığı bu esnada kaçınılmaz bir tecavüz dalgasından da son anda eşkiya celladı olarak ün salan Şah’ın olay yerine gelmesiyle kurtulur. Yörede ki feodal yapı ve halkın buna boyun eğişinin getirdiği düzenin eğitilmiş çocuklarla yıkılabileceğine inanan Gül, Şah’ı dağlardan inmeye ikna eder.

Şah tarafından öldürülen Çubuklular ailesinin celladının intikamını almak isteyen Ömer ve adamları Şah’ı ellerinden kaçırırlar ve onu yetiştiren ihtiyarın (Danyal Topatan) yaşadığı mağarayı basarlar. Kendisini yetiştiren adamın cesediyle karşılaşan Şah son kez intikam yemini eder.

destan_yilmaz_koksal_sinematik9 destan_yilmaz_koksal_sinematik13

Ancak hiçbir gerçek görüldüğü gibi değildir. 20 yıl boyunca güvenip yanına sığındığı kişi bile bir zamanlar Ökkeş Ağanın (Atıf Kaptan) emriyle ailesini katletmiş kişidir. Dört yanı ihanetle dolu bir adam son büyük hesaplaşmaya giderken ardında yöredeki Jandarma birlikleri ve sevdiği kadını bırakır.

Yılmaz Köksal, Yılmaz Güney‘in yardımcısı olarak silah sıktığı ve Cüneyt Arkın’ın tarihi avantürlerinde beraberce kılıç salladığı günlerin ardından Yeşilçam’ın box office western filmi ÇEKO‘nun çekilmesiyle beraber başrollerin oyunculuğuna yükselir. Fizik olarak esmer ve zayıf bir Anadolu genci imajına sahip olması kısa sürede özellikle taşrada sevilen bir oyuncu olmasını sağlar. Akrobatik yetenekleri ve gözünü budaktan sakınmayan tehlikeli sahnelerde bizzat kendisinin rol almasıyla avantür filmlerde Cüneyt Arkın’ın alaturka bir alternatifi haline gelir.

destan_yilmaz_koksal_sinematik16 destan_yilmaz_koksal_sinematik2

Aynı dönemde bu film için bacaklarına bağlanan iple kendisini baş aşağı kayalardan sarkıtan ve aynı şekilde kendi çabasıyla kurtulan Yılmaz Köksal’ın bu özverili oyunculuğunun basında ki yansımaları da bir röportajında şu sözleriyle geçmektedir;

“Çekimler esnasında kanım akmazsa o filmden aldığım parayı kendime helal etmem. Hayalim, sette ölmek.”

Destan filmi, Anadolu Westernleri konusunda Yeşilçam’ın kovboyluğa en çok yakışan oyuncusu Yılmaz Köksal’ın ve ondaki yeteneği keşfeden yönetmen Çetin İnancın bu tür üzerinde ki çalışmalarından günümüze en sağlam şekliyle ulaşabilenidir. İkilinin aynı dönemlerde çektiği Kara Memed ve Affedilmeyenler gibi filmlerin özellikle sansür kurulu tarafından paramparça edilmiştir. Yılmaz Güney’in Duvar filminde de görülen bir bebeğin doğumunun canlı olarak görüntülenmesi sahnesi, yıllar önce Kara Memed filmini benzer bir sahneden ötürü sansürün çarkları arasında ezen sebeplerden birisi olmuştur.

destan_yilmaz_koksal_sinematik4 destan_yilmaz_koksal_sinematik5

Spaghetti Westernlerin tüm kalıplarının (intikam, işkence, kan ve ırza geçme) kısa süreli bir avantür hikaye içerisine yedirildiği bu film, Yeşilçam serüveni 1971 yılında başlayan ve sitemizin Yeşilçamda Saman Alevleri serisinin potansiyel inceleme konularından birisi olabilecek Gül Taner’in Serdar Gökhan ile Evlat Acısı (1973) filmiyle beraber başrolde gözüktüğü tek filmdir.

Yazan: Gökay GELGEÇ – Yojimbooo

DESTAN resim galerisi:

(Resimleri Orjinal boyutlarında görmek için üzerlerine tıklayınız)

Not: Yazımızda bahsedilen Yılmaz Köksal ve Çetin İnanç ortaklığında çekilen diğer Anadolu Western yapımı KARA MEMED’in orjinal fragmanını izlemek için buraya tıklayınız.

destan_yilmaz_koksal_sinematik6 destan_yilmaz_koksal_sinematik14

destan_yilmaz_koksal_sinematik1 destan_yilmaz_koksal_sinematik20

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikAnket: Sizce, Ekrem Gökkaya’nın Yeşilçamla ilgili anılarını yazdığı kitabın ismi ne olsun?
Sonraki İçerikHaftanın Lobisi: Cüneyt Arkın – Çöl Kartalı
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı. 1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı. 1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi. 1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti. 2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu. 2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı. 2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı. 2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.