Cüneyt Arkın : SERT ADAM – 1986

1
3937

SERT ADAM

Yeniden çevrim yapmak büyük bir risktir aslında çünkü orijinali sevilmiş benimsenmiş ve başarı kazanmıştır,her ne kadar yenisini çekerken bizim amacımız onların yerini almak değil kendimizce yorum getirdik deseler de seyirci ister istemez orijinali ile karşılaştırır.

Re-make ya da cover olarak da adlandırılan bu durum Yeşilçam’da ise diken üstünde o filmi yapmak bir yana hoyratça, kalite kaygısı taşımadan ve çoğu da başarısızlıkla sonuçlanmış bir girişim olarak göze çarpıyor.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_25 sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_20 SERT ADAM

Orijinali milyon dolarlık bütçeler ile yapılan filmler ile karşılaştırılınca karın tokluğu diyebileceğimiz bir bütçeyle film çekmek pek akıl karı değil açıkçası ama çok nadiren bu manada başarılı bulduğum filmleri de zamanla sizler için inceleyeceğim

Sert Adam, 1977 tarihli Clint Eastwood filmi Gauntlet‘den uyarlama ama biraz daha yerelleştirilmiş versiyonu o yüzden daha çok adaptasyon demek lazım. Avukat Kemal Güçlü (Cüneyt Arkın) ilkokul çağındaki oğlu ile beraber yaşayan kendini alkole vermiş,işsiz bir adamdır.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_26 sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_24

Oğluna hem anne hem baba olmuştur yıllar içinde ve beraber tatile çıkma planı yapmaktadırlar. Eski iş yerinden samimi arkadaşı Ahmet (Yıldırım Gencer) kapılarını çalınca bütün planlar değişir. Eski şirketi özel bir iş için onu çağırmaktadır bu sayede hem para kazanacak hem de avukatlığa dönme şansı olacaktır.

Şirketin müdürü (Yüksel Gözen) onu bir tanığın mahkemede dinlenmesini sağlamak için koruma olarak görevlendirir. Kemal muhbir bir arkadaşının yardımıyla kızın (Nurgül Kaya) saklandığı köşkü bulur ama kız onu kendisini öldürmeye gelen bir kiralık katil olduğunu sanır bu arada evde birden beliren karateci adam ile Kemal’in kavgasına tanık oluruz.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_16 sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_21

Karateci Osman Betin’in buradaki abartılı karate hareketleri ve senkronsuz bağırma sesleri biraz basit kaçmış. Kızı zorla yanında götüren Kemal, peşine düşen adamlardan kaçmaya başlar. Şirketten yardım istedikçe her seferinde karşısında silahlı adamlar bulur.Bundan sonrası bir kovalamacaya döner.

En sonunda Kemal bir yem olduğunu ve ihanete uğradığını fark etmeye başlar.Kızı öldürüp suçu Kemal e atacaklar, Kemal’i de öldürüp davayı  açılmadan kapatacaklardır.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_23 sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_19

Aksiyon filmlerinde çok fazla konu üstüne düşmek gerektiğine inanmıyorum hele ki Yeşilçam filmlerinde önemli olan nokta konunun işlenişi ve olay örgüsünün başarısı bana göre. Cüneyt Arkın’ın 80’lerde her geçen gün daha kötüye giden kariyeri ve erken beyazlayan saçlarını bazen kızıla bazense kahverengiye boyatması bu dönem filmlerinin bir aynası gibi.

Zorlama senaryolar,düşük bütçeler,sokaktan toplanmış hissi veren oyuncular,giderek yaşlanarak eski parlak günlerinden uzaklaşan yıldızlar ile sinema için değil video piyasasından gelecek paralar hedeflenmiş.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_22 sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_17

Film Gauntlet’den daha sürükleyici olmuş bence çünkü Gauntlet daha detaylı bir senaryo ve daha uzun süreli bir film olduğu için tempo sık sık düşüyordu ve pek de doyurucu bir aksiyonu yoktu bana göre. Sert Adamda ise tempo sürekli yüksek ve şunu söyleyeyim haddini bilen bir film.

Büyük patlamalar ve aksiyon yaratmak için bütçesinin yetmediği yerde alıntı görüntüler ya da garip atraksiyonlar kullanmayıp sakil durumlara düşmüyor. Bir kere araba patlatıyorlar onu da 2-3 yerde tekrar kullanmışlar. 80’li yıllarda ülkemizdeki sinema iklimini,düşen seyirci sayısını da göz önüne alırsak sinemaya fazlaca yatırım yapmak iyi sonuçlar doğurmuyordu hoş görmek lazım.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_18sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_11

Aksiyon sahnelerinde belli bir kalite düzeyi yakalanmış. Özellikle kamyonun kasasındaki dövüş sahnesi ve ambulans arabasıyla kaçış sahnesi gayet güzel. Orijinal filmden birebir kopya sahne ve replikler olduğu gibi filmin diğer kısmı tamamen yeşilçama entegre hale getirilmiş.

Eastwood’un filminde fahişe olan tanık kızın sekreter yapılması gibi. Filmde çoğu karakterin ismi bile yok. Oğlunun, tanık kızın ve müdürün sadece unvanları var. Orijinal filmin sonunda Eastwood kocaman bir otobüsü kaçırıp önünü zırhla donatırken mütevazi Yeşilçam sadece eski bir dolmuşun ön kısmını zırhla kapatabilmiş. İşin garibi orijinaldekinden daha eksantrik bir görünüme kavuşmuş.Bence Deli Yusuf filminden sonra Arkın ın kullandığı en ilginç araç olma yolunda rakipsiz.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_14 sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_13

Cüneyt Arkın bu filmde belli mimiklerini tekrarlıyor ama onu böyle babacan  bir rolde görmek güzel, yaşının getirdiği olgunluğu yansıtan bir rol olmuş kaldı ki aynı dönemlerde hala 70’lerdeki çapkın ve genç adam rollerine devam eden filmler çekmeye devam ediyordu. Eastwood’a göre kesinlikle daha hareketli ve daha enerjik bir karakter ortaya koyarken filmin adı Sert Adam olmasına rağmen Eastwood kadar sert bir erkek imajı ortaya koyamıyor.

Bence biraz daha anti kahraman olarak resmedilebilirdi, ayyaş ve bitik bir karakter olarak anlatılmasına rağmen yine de yufka yürekli ve korumacı bir adam görünümünde. Toron Karacaoğlu‘nun dublajı ilk defa aksiyon oynayan bir Cüneyt karakterine tam oturmuş,ses yapısı olarak naif ve Avrupai bir havası olan Karacaoğlu filmdeki olgun ama görece yırtık avukat Kemal Güçlü’ye hayat vermiş.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_12 sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_06

Filmin esas kızı Nurgül Kaya orijinaldeki Sondra Locke‘ye yakın diye seçilmiş sanırım, Jeyan Tözüm‘ün dublajı durumu idare etmiş çünkü oyun gücü vasat diğer taraftan görsel olarak bir şeyler vaat etmekten çok uzak. Arkın’ın yanında pek bir sırtmış ama doğal bir tip olduğunu söylemek lazım.Karşılaştığın veya maceraya atıldığın her kadın güzel olmak zorunda diye bir kaide yok.

Bir dönem Banker Kastelli‘nin sevgilisi olan N.Kaya nın, Kastelli ile Arkın’ın yakın arkadaş olduğunu düşünürsek o bağlantı ile oynamış olması muhtemel. Kaya’nın ilk ve tek sinema filmi de bu zaten.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_05 sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_08

Ahmet rolündeki Yıldırım Gencer ise Levent Dönmez’in başarılı dublajı ve sağlam duruşuyla filmin artılarından. Kemal’in oğlu rolündeki Uğur Esen‘i de başarılı bulduğumu belirteyim Oya Küçümen‘in dublajıyla çok sevimli bir hale gelmiş, keşke sinemada daha çok rol alsaymış.

Filmin bütçesinin düşük olduğunu başroldeki kötü adamın Yüksel Gözen olmasından anlamak mümkün ama hakkını yemeyelim şimdi ,yeşilçam emektarı Gözen sırıtmamış rolünde bunda Temuçin Caymaz‘ın başarılı dublajının katkısı da yadsınamaz.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_04 sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_09

Emektar kavgacılardan Kadir Kök ise motorsikletli serseri rolünde giyimi ve konuşma tarzıyla belki de filmin en renkli karakteri.Yönetmen Aykut Düz ise filmde küçük bir rol almış ve diğer filmlerdeki kötü oyunculuklarını temel alırsak bu kısa mesafe koşusunda finish e başarıyla varmış.

Rejisi hakkında şunu söyleyebilirim, en azından filmden bir şey götürmemiş. Bunu söylüyorum çünkü daha önce Arkın ile çektiği ve gerçekten konusunun ne olduğunu dahi anlamakta zorluk çektiğim Kanun Kanundur, Muhteşem Serseri filmlerini izlemiş biri olarak Aykut Düz‘ü bu filmde başarılı sayıyorum.

Cüneyt Arkın yönetse dahi çok bir şey değişmezmiş aslında ama benim kararım filmin Melih Gülgen‘in elinde çok daha kaliteli bir yapıma dönüşeceği yönünde.Filmde mantık hatalarına sık olmasa da rastlamak mümkün bunu da Gülgen’in varlığı çözerdi ve aksiyonu daha katmerli yapardı.

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_01

Geldik yine yazının sonuna…

Sert Adam , Hollywood‘daki milyonluk bütçeli filmin mütevazı bir yeniden çevirimi olarak belki harikalar yaratmıyor ama mirasının altında fıstık ezmesi de olmuyor. Arkın’ın özellikle 80’li yıllarda zaman geçirmek için bile izlenilmeyecek birçok film yaptığını düşünürsek Sert Adam aralarında elmas gibi parlıyor.

Yazan : Can Sönmez

sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_02sinematik_cuneyt_arkin_sert_adam_00

Yorumlar