Kısa Kısa Yeşilçam Tarihi – 3

0
562

Bazen Yeşilçam üzerine elimize çok uzun olmayan ve makale veya bir yazıya dönüştüremeyeceğimiz bilgiler geçiyor. Bir kenara not olarak ekliyoruz ama bunları bir yazı içerisinde sunmakta hoş olabilir diye düşündük. Hem yazarlarımızdan, hem çevremizden özellikle gazete haberlerinden derlediğimiz bu bilgilere de ara ara ve kısa kısa yayınlamaya devam ediyoruz…. İyi okumalar!
——-oOo——-

ilk uzun metrajlı çizgi filmi

EVVEL ZAMAN İÇİNDE (1951): sinemamızın ilk uzun metrajlı çizgi filmi 1951’de Yalçın Ünsal tarafından gerçekleştirilmiş. Yapımcılığını Turgut Demirağ üstlenmiştir. Keloğlan ve Nasrettin hoca hikayelerinden derlenen film laboratuvar işlemleri için ABD’ye gönderilmiş ve bilinmeyen bir sebeple kaybolmuştur. Filmin hali hazırda bugün için 8-10 dakikalık bir parçası kalmıştır. (Kaynak: Burçak Evren)


Ekrem Bora ve sinema yapımcısı Mehmet Nüzhet Birsel, BBC Türkçe’den Sabih Aykoler’e mülakat vermeye hazırlanıyor. İki konuk da sinema konulu incelemeler için Avrupa ülkelerini kapsayan bir gezi kapsamında Londra’dalar. 1971 © BBC #Yeşilçam #EkremBora #MehmetNüzhetBirsel #BBC

Çanakkale Aslanları (1964) 2 Saati aşan süresi ordudan aldığı desteği üç ayrı kamera ile görüntülenmesi ve renkli çekilmesiyle zamanının ötesindedir… Filmde gözüken sancak kahraman 57.alayın gerçek sancağıdır ve film için askeri müzeden alınmıştır

Kısa Kısa Yeşilçam Tarihi

Türk Western filmlerine örnek gösterilebilecek bir Western’di “Profesyoneller”… 1971 yılında, Yavuz Yalınkılıç yönetmenliğinde Kayseri’de çekilmiştir.

35 mm siyah-beyaz negatifle ve çok dar bir ekiple gerçekleştirilmesine karşılık, Anadolu sinemalarında haftalarca kapalı gişe oynadı, yapımcısı Objektif Film’e de iyi para kazandırdı.

Keşke biraz daha paramız olaydı da renkli çekebilseydik… Onca aksiyon, kostüm, iyi oyunculuk, düşük bir bütçenin içinde eridi gitti… Ama yine de gurur duyarım bu çalışmamla… (Levent Çakır‘ın anılarından)

ERTEM EĞİLMEZ . Arabesk filminin çekimleri 1989: ilk 15 gün sette tekerlekli sandalyesinde kol damarlarında serum takılı amfizem hastası olduğu için solunum aracıyla yaşıyorken 35 kiloya düşmüştü yürüyemiyordu ama çekimlerden asla vazgeçmedi nihayetinde çekimler bitti sette olamadığı kurgulanmış sahneleri videodan izlerken mutluluk gözyaşlarıyla ağlıyordu çok sürmedi son filmi hayatımın kolajı dediği o dönem hasılat rekoru kıran Arabesk’ten 3 ay sonra aramızdan göç etti geride arzu film ekolü dediği bir dolu film anılar hayal kırıklıkları mutluluklar ve her filminin sonunda mutlaka verdiği ”Umut” mesajını bizlere vasiyet ederek gitti, Arabeskte bir çekim an’ı sahne gereği Şenerle şarkı söylemeye çalışır mizansen anlatmaya çalışırken ağırlaştı hastaneye yattı (fotoğrafta olan) istemlerini dinlemek için her gün gidiyor çekilenleri televizyona bağlıyoruz izliyor gerekli müdahalelerini not alıyoruz ertesi sabah sete çıkıyorduk iş bitişi hastane ve sabah işbaşı set 4,5 ay sürdü gitti Haldun Dormen kamera arkası programında sorduğu hastanede yatarken sensiz mi çekiyorlar sorusuna Ertem Eğilmezin yanıtı “yönetmen isterse ay’dan bile film çeker yeter ki istesin!” sözü tüm sinema yapmak isteyenlere özellikle genç sinemacılara ders niteliğindedir inancı kendinden menkul böyle bir zihniyette büyüdüğüm yetiştiğim için ne mutlu bana ve bu dergahta büyüyenlere, bize düşen gelecek nesillere bu öğretiyi inancı aktarabilmektir

Kısa Kısa Yeşilçam TarihiOya Aydoğan’ın iş kazası

İzmir Fuarı’nda sahneye çıkan Oya Aydoğan şarkı söylerken “usta bir el hareketiyle elbisesini çekiştirerek” önce sağ göğsünü, sonra da sol göğsünü açmış. Seyirciler durumu alkışla karşılarken panikleyen gazino yetkilileri programı erken bitirmiş. Ahlak Masası polislerinin kaldığı evden gözaltına aldığı Aydoğan, gazinoda “Plajlarımızda üstsüz güneşlenenlerden etkilendim” derken, savcılıkta “Göğüslerim farkında olmadan fırladı” demiş ve “nasihat edildikten sonra” serbest bırakılmış. (25 Ağustos 1985-Günaydın)

Kısa Kısa Yeşilçam Tarihini Derleyenler:  Suzan Dilek Yılmaz ve Utku Uluer

Yorumlar