Kemal Sunal – En Büyük Şaban (1983)

1
800

Merhaba sevgili Sinematik Yeşilçam okurları. Burada sizlerle aynı platformda olmanın mutluluğu içindeyim.

Bu ilk yazımızda sizlere en sevdiğim bir Kemal Sunal filminden bahsedeceğim.

En Büyük Şaban, 1983 yıl yapımı bir Türk komedi filmidir. Yapımcısı Yahya Kılıç’tır. Bu film komedi de olsa, içinde ciddi bir dram insan öyküsü barındırır. İstanbul’a gelen (göç eden) bir adamın başına gelenler anlatılır. Kendisine faydası yokken kör bir kıza yardımcı olmaya çalışmasına şahit oluruz.

1. Konusu

Şaban, (Kemal Sunal) köyünde bulunan tarlasını satarak İstanbul’a köşeyi dönmek için gider. Her şey, amcası’nın oğlu’nu araması amacıyla başlar. Otobüsten iner inmez İstanbul’un ona bir takım sürprizleri olacaktır. Yok yanlış anlamayın. Şehir suçlu değil burada. Şehri kötüleştirenlerin İstanbuL’a bakışımızı değiştirdiği muhakkak. Şaban, iner inmez Boğaziçi Köprüsünü uyanık bir adamdan (Hikmet Karagöz) satın aldığını zanneder. Onu arayıp bulma derdindeyken kendini asmaya çalışan zengin ama sarhoş Faik Bey’i (Kamran Usluer) görür ve yardım eder. O andan sonra sonra çok sıkı dost olsalar da yardım ettiği kişinin bir sorunu vardır. İçkici olan Faik Bey’in her ayıldığında hiçbir şeyi anımsamaz. Şaban’la arkadaşlığını sadece sarhoş olduğu zaman bilir. Onun dışında ve ayıkken bilmez. Şaban, parklar’da çiçek satarak geçimini sağlayan kör çiçekçi bir kızla (Nilgün Bübikoğlu) karşılaşır. Kör olduğunu anladığında üzülür ve gözlerini açtırmak için yardım etmek ister. Şaban kıza gönlünü kaptırmıştır.

Şaban kendini zengin ve iyimser bir insan olarak tanıtır. Kız da hayallerini süsleyen Şaban’a aşık olur, ama gerçeği bilmez. Şaban anlattıklarının tam tersidir. Doğru olan tek şey iyimserliğidir. Kızın gözlerini açtırmak için uğraşır ve Faik Bey’e kızın durumundan bahseder. Faik Bey, bu parayı Şaban’a verir ama sarhoştur. Ayılınca Şaban’ı hatırlamaz ve Şaban parayı izinsiz almak zorunda kalır. Genç kör kıza paraları bırakır ve uzun bir seyahate çıkacağını söyler.

2. Charlie Chaplin ve Kemal Sunal

En Büyük Şaban, Charles Chaplin’in (Şarlo) yapımcılığını, yönetmenliğini ve başrolünü üstlendiği Nisan 1931 yapımı sessiz filminden uyarlanmıştır. La Violetera isimli eser, José Padilla Sánchez tarafından bestelenmiştir. Bizim uyarlamamızın başrollerinde Kemal Sunal, Nilgün Bubikoğlu, Kamuran Usluer ve Reha Yurdakul oynamaktadır. Filmin yönetmeni Kartal Tibet’tir. Belki de uyarlama olduğu için hafif bir hollywood havası sezeriz filmde. Bu havayı özellikle Dinçer Çekmez ile olan boks sahnesinde seziyoruz. Boks sahnelerinde Yadigar Ejder de vardır.

3. Son Sahne

Kör çiçekçi kız, daha sonra o paranın kalanıyla büyük bir çiçekçi dükkanı açmış ve Şaban’ın dönüşünü beklemektedir. Şaban günün birinde döner ve kızı görünce mutlu olur. Çiçeğinin düştüğünü gören kız, Şaban’a önce bir gül uzatır. Şaban kıza bakakalır, arada camekan vardır. Şaban’ın söylediklerinden bir şey anlamaz ve bu defa çiçek yerine para uzatır. Sanıyorum Şaban burada “ne geldiyse başıma bu para yüzünden geldi” düşüncesiyle bozulur ve ayrılmak ister oradan üzgün bir şekilde. Çiçekçi kız ardından, “dur gitme, çiçeği beğenmedin mi yoksa” der ve Şaban’ın elini tutar. Evet, işte burada Şaban’ı elinin dokusu ve hissiyatından tanır. Şaban, “nihayet beni görebiliyorsun” der ve “evet, görebiliyorum” yanıtıyla sarılırlar birbirlerine.

Şaban, ilk göçü gerçekleştirdiğinde bir takım sorunlarla karşılaştı evet. Dönüşünü ve kıza kavuşmasını ikinci göç olarak görebiliriz. Şehir Işıkları, Şarlo’nun filminde olduğu gibi, Şaban’ımıza İstanbul’da ışıldamıştır.

4. Cahit Oben – Film Müzikleri

Filmin o duygusal eseri Cahit Oben tarafından bestelenmiştir. Cahit Oben‘in eserleri ciddi bir müzikal yapıya sahiptir bana göre. İnanılmaz bir sanatçı, inanılmaz bir müzisyen. Kapılıp gidiyorsunuz. Sizi zararsız yerlere sürüklüyor eserleri. Filmlere ekstra anlamlar katıyor, hatta müziğini bestelediği filmlerin ikonu haline geliyor eserleri. 1973 yılında yayınlanan ve başrollerinde Tarık Akan, Halit Akçatepe ve Kahraman Kıral’ın oynadığı Canım Kardeşim’in eserini de besteleyen sanatçıdır. Cahit Oben, benim için Yeşilçam’ın dahi müzisyenlerindendir.

5. Genelleme

Kemal Sunal’ın bir şarlo hayranı olduğunu düşünüyorum. Çünkü tek uyarlama bu film değildir. Kemal Sunal, Şarlo’nun 1921 yılında yayınlanan “The Kid” (Yumurcak) filminin de uyarlamasında rol alır. Filmin ismi Garip’tir ve 1986 yılında yayınlanmıştır. Yönetmenliğini Memduh Un yapmıştır. Kemal Sunal’a Ece Alton eşlik etmiştir. Kemal Sunal dışında bir Şarlo film uyarlamasında oynayan başka bir oyuncu yok sanıyorum Yeşilçam’da.

1995 yılında Cem Yılmaz, Erol Evgin’in TRT’de yayınlanan Erol Evgin Show programına konuk olmuştu. Erol Evgin’e Hababam Sınıfı’nın bestekarı Melih Kibar eşlik ediyordu. Orada şöyle bir açıklama yapmıştı: “Amerikan endüstrisinin Forrest Gump’ı varsa, bizim de Şaban’ımız var!”

Katılıyorum! Bana göre de dünyamızda bir Şarlo’muz, bir de Şaban’ımız var. Biri herkesin, diğeri sadece bizim. Bu değerleri altın düşünceler içinde saklamalıyız.

En Büyük Charlie Chaplin, En Büyük Kemal Sunal!

Yazan: Tolga Yavuz

en büyük şaban 1983

Yorumlar