1970-1980 arası Türk Filmlerinde Kullanılan Yerli Albümler

0
549
1970-1980 arası Türk Filmlerinde Kullanılan Yerli Albümler

1970’li yıllar 60’lı yılların ikinci yarısında başlayan arayışların olgunlaşma dönemiydi. Özellikle Anadolu Pop akımının gücü müzik dünyasında kendini hissettirirken akımın öncü isimlerinden Cahit Berkay 1970’li yılların ortalarından itibaren Yeşilçam’ın en başarılı film müziği bestecilerinden biri olarakta ismini duyuracaktı.

1973 Dünya Petrol Krizine değin üretimi oldukça ekonomik olan plak piyasası çeşitli alanlarda farklı denemelerde bulunmak isteyen müzisyenlerinde dinleyiciyle buluşabilmesine imkan vermekteydi. Böylece öncelikle Anadolu Pop başta olmak üzere dünyada çeşitli dallara ayrılmaya başlayan Rock müzik türevleride ilgili müzisyenlerin bu alanda yaptığı eserlerle kayıt altına alınmaktaydı.

1974 yılı ise Türkiye Cumhuriyeti tarihine Kıbrıs Barış Harekatı ve ardından uygulanmaya başlayan ambargo ile geçmişti. Bu iki önemli gelişimin beraberinde kökeni 1960’lı yılların sonuna dayanan televizyonculuk ve tabii ki bu alanın amiral gemisi TRT‘de ağırlığını hissettirmeye başlamıştı.

Televizyonun aktif bir şekilde hanelere ulaşmaya başlaması ile beraber pek çoğu Anadolu Pop konusunda uzmanlaşmış müzisyenlerin televizyon yayınları esnasında verilen ara bölümlerde kullanılmak üzere yapmış oldukları bestelerden oluşan Ara Müzikleri de izleyici ve dinleyicilerin zihinlerine kazınıyordu.

Yeşilçam ise 1960’lı yılların ortalarına kadar izlediği belirli bir çıta ve üzerinde tutulmaya özen gösterilerek yaptığı üretimi 1970’li yılların başından itibaren bütçe sorunları ve siyasi ortamın beraberinde iyice zorlaşan sansür mekanizması denetlemeleri sebebiyle biraz daha alt bir seviyeye indirgemekteydi. Bu noktada film müziklerinin üretiminde Nedim Otyam ve Metin Bükey gibi önemli müzik insanlarına filme özel beste sipariş etmekten stok müzik kullanımına doğru bir değişim yaşanmaktaydı.

Stoktan müzik kullanımı yurtdışından elde edilen film müziği plaklarının ses stüdyolarının arşivine eklenerek montaj esnasında filmin sahnelerine uygun şekilde serpiştirilmesi yöntemiydi. Bununla beraber sadece yabancı plaklar için değil dönemin popüler yerli 45’likleri veya fon müziği olarak tasarlanmış albümleride (TRT Ara Müzikleri) gibi bu kullanım sisteminin birer parçasıydı.

1970-1980 arası Türk Filmlerinde Kullanılan Yerli Albümler

1970’li yılların ikinci yarısından itibaren gücünü hissettirmeye başlayan ve 1980’li yıllarla beraber Türk müzik piyasasının vazgeçilmez bir tarzı haline gelecek olan Arabesk Müzikte serbest çalışmalardan sıyrılarak sadece bu türde eserlerle dinleyiciyle buluşan ilk yıldızlarını oluşturmaya başlamıştı. Daha sonra Şarkıcı Filmleri Furyası olarak anılacak olan yaklaşık 10 yıllık bu dönem, başrolü oynayan şarkıcının popülaritesini elde ettiği şarkının üzerine kurgulanmış filmlerden oluşmaktaydı.

Sadece parça odaklı olarak yapılmış filmler daha önce Türkücü Filmleri olarak çeşitli eserler vermiş olsada bir devir olarak en yoğun üretim özellikle Arabesk müzik üzerine yapılmıştı.

Filmlerde stok olarak kullanılan parçalardan hareketle Türk Filmlerinde özellikle 1970 – 1980 arası dönemde kullanılan yerli albümler içerisinde en çok dikkat çekenleri bestecileri ve albüm isimleriyle beraber şu şekildedir. (Bu listeyi yorumlarınızla detaylandırabiliriz.)

Osman Ismen Orkestrası – DISKOMATIK KATIBIM LP

Osman Ismen Orkestrası – DISKO MADIMAK LP

Zafer Dilek – OYUN HAVALARI LP

Zafer Dilek ve Arif Sağ – DIMBILLI 45 lik

Timur Selcuk – TIMUR SELCUK ORKESTRASI LP

Esin Engin – OYUN HAVALARI LP

Mogollar – ANADOLU POP LP

Mogollar – DUM TEK LP

Erkin Koray – Elektronik Türküler LP

Okay Temiz – DENIZALTI RUZGARLARI 45 lik

Okay Temiz – TV ARA MUZIGI LP

Okay Temiz – ZIKIR LP

TRT Ara Müzikleri 1. ve 2. LP

1970-1980 arası Türk Filmlerinde Kullanılan Yerli Albümler

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikAli Poyrazoğlu – İtiraf ediyorum…
Sonraki İçerikNaim Filminin Afişine Seyirci karar verecek
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı. 1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı. 1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi. 1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti. 2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu. 2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı. 2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı. 2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.