Çetin Gürtop adına hepimize Baş sağlığı dileriz
Sinematik Ekibi
Senaryosunu Kemal Tahir’in yazdığı, müziklerini Ruhi Su’nun yaptığı Atıf Yılmaz filmi ‘Yarın Bizimdir’i hatırlar mısınız? Ya da Lütfi Akad’ın Ayhan Işık’lı ‘Üç Tekerlekli Bisiklet’ini? ‘Keşanlı Ali Destanı’nı, memleket sinemasına bir Cüneyt Arkın ekleyen Halit Refiğ’in ‘Gurbet Kuşları’nı? 60’lardan 70’lere geçelim… Bütün ‘Yumurcak’lı filmler gözünüzün önünden geçsin, bütün Kara Murat’lar… Sonra ‘Davaro’suyla, ‘Zübük’üyle Kemal Sunal’lar ve tekmili birden ‘Gırgıriye’… Belki tekli orijinaline gişede basan ‘Üç Süpermenler’li, ‘Turist Ömer Uzay Yolunda’lı, ‘Dünyayı Kurtaran Adam’lı başka bir janrın müptelasısınız…
Burada sadece üç-beşinin adını anabildik ama Çetin Gürtop’un 1960’tan 1991’e kadar kamera başında olduğu filmlerin sayısının 300’ü aştığını düşününce bir tuhaf oluyor insan. Bilhassa da bu filmlerin neredeyse tamamının tek kamerayla çekildiği düşünülürse… Yönetmenler değişiyor, yıldızlar parlıyor-sönüyor, filmler renkleniyor, Yeşilçam’da modalar gelip geçiyor ama kamerada aynı göz… Adını hiç bilmiyorsunuz, ama hâlâ her gün onun görüntü yönetmenliğini yaptığı en az iki film televizyonda dönüyor. 300 film Yeşilçam’ın irice bir dalı demek, gövdesinin koca bir dilimi demek; aynı adamın gözünden geçmiş hepsi…
Çetin Gürtop, yakın zamana kadar Türker İnanoğlu Vakfı’na ait okulda ders veriyordu. Alman televizyon kanalı ZDF, daha aralık ayında ‘Bu kadar filmin görüntü yönetmenliğini yapmış bir adam nasıl olur’ üzerine bir belgesel için çekim yapmıştı. Mesleğinde pirdi, nevi şahsına münhasır bir kişiydi, ettiği bir laf üzerine altı dakika düşünmek icap ederdi. Hiçbir zaman çok kazanmadı, kazandığının kıymetinden de o anlamazdı. Ama Yeşilçam’ın pek kıymetli bir gözüydü…
Pınar Öğünç
allah rahmet eylesin
çetin gürtop genel olarak türker inanoğlu ile çalışan bir kameramandı.