Yesilcam Arkeolojisi : OPUA nedir ?

1
2199

1970’li yillarin basindan itibaren cekilmis herhangi bir Yesilcam avantur filmini izlerken kulaklarinizi biraz kabarttiginizda oyuncularin kavga sahnelerinde gozleri etkileme siniri kendi ulke sinirlarimizi asan performanslarina eslik eden bir takim ses efektlerine hepiniz sahit olmussunuzdur. 

Cuneyt Arkin film boyunca yeterince dolduktan sonra Hinc ve Kin patlamasiyla intikamini almaya giristigi anda kavgacilar ekibinin her bir neferi yedigi karate darbeleri arasinda birer adet Opua sesiyle yere yikilmaktadir. Bazi filmlerde Cat , Bis, Heaa gibi bir takim yardimci seslerle miksler yapilmis olsa dahi Opua kavga efektleri icerisinde ormanin krali statusundedir.

Peki bu ozel ses bizlere hangi kaynaktan esinlenerek armagan edilmis olabilir ?

Bu soru Yesilcam Muziklerini arastirirken ister istemez pek cok ses efektini de hafizasina kazimis bir insan olarak hafizamda her daim yer etmistir. Yesilcam’in 1960’li yillarla beraber yogunlukla esinlendigi, gerek hikaye, gerek muzik konusunda ilk adres olarak sectigi Italyan sinemasi bu konuda da yardimlarini esirgememistir. 

Opua, Charles Bronson‘un basrolunu oynadigi Italyan / Amerikan ortak yapimi Valachi Papers filminde, orgutun bulbulu Bronson’un hapishanede pesinde olan mafya elemanlarindan birisini su borusu ile telef ettigi sahnede kulaga carpan sestir. (Merak edenler videonun 04:15 – 04:35 arasini bir kac defa tekrar ederek izleyebilirler)

Franco Bassi (miks) , Roy Mongano (ses muhendisi) ve Peter Davies (ses / kurgu amiri) uclusunun elinden cikma, kisa ve net ancak anlami derin bu efektin sadece Yesilcam’da bir dolgu maddesi olarak kalmayip yillar sonra bir populer kultur kultune donusebilecegini herhalde hic kimse tahmin edemezdi.

Kardesimiz Berbat veya bilinen haliyle 2/5 BZ‘nin 1994 cikisli Opua Disin Duzenin 7 Ceddine albumu, yapilisi itibariyle hicbir zaman muzik marketlerdeki raflarinda ve en cok dinlenen siralarinda bir album olmamasina karsi, kult sever her insanin favori kosebasi calismalarindan birisi haline geldi.

Bu ozel calisma Yesilcam usuluyle bilincaltinda birikmis seslerin 90’li yillarin neo fasist politik ortamina karsi progresif bir disavurumdu. Boylelikle zaten kulaklarimizdan beyin hucrelerine coktan nufuz etmis o ses yazili olarak karsiligini buluyor, hemde o donemi yasayan her genc beyin gibi disa vurulamayan o isyan duygusuna guclu bir kara mizah ile tercuman oluyordu. 

 

2/5 BZ Duzenin Opua Disin 7 Ceddine full album bilgisi :

http://2-5bz.tumblr.com/post/27976224992/2-5bz-opua-disin-duzenin-7-ceddine-1994

Neticede Opua hem bir cesit adaletsizlige karsi tepki hemde bir gulduru ogesi olarak varolabilmeyi basaran iki ucu sinir tanimaz bir kulttur. Aslinda direkt olarak bir siyasi akima adres gosterilebilecek politik bir kimligide yoktur, anarsist seviyede bir muhalefettir. 

Adaletsizlik kol gezdikce ve bir gun daha bariscil bir dunyanin kurulacagina olan inanc kaybolmadikca Opua kulturude yasamaya devam edecektir.

Yazan: Gokay Gelgec – Yojimbooo

Not: Hayatimiza gizlice misafir olusundan bir rahatsizlik cekmedigimiz Opua sadece bununla kalmayip Yeni Zelanda’da bir tatil beldesinin ismi olarak cografya dunyasinda da yer edinmistir. Detayli bilgi icin Opua wikipedia sayfasina buradan ulasabilirsiniz : 

http://en.wikipedia.org/wiki/Opua

Valachi Papers – Charles Bronson 1972


Önceki İçerik50 yıl sonra yine James Bond’da oynadı
Sonraki İçerikKünye: Süperadam İstanbul’da 1972
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı.1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı.1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi.1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti.2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu.2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı.2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı.2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.