Halit Çevirgen: Yeşilçamın Erotik yılları

70‘li yılların başlarından itibaren evlerde çoğalmaya başlayan televizyon kutuları paralelinde sinema izleyicilerini de salonlardan çekmiş salonları hızla boşaltmaya başlamıştı. 50‘li yılların ortalarında başlayıp 60‘lı yıllarda zirve yapan ve 75 yılına kadar devam eden Türk sinemasının altın yılları tükenmeye başlamıştı. Türk sinema izleyicisinin aşina olduğu kendilerinden bir parça gibi gördükleri sanatçılar kendilerine yapılan teklifleri değerlendirmiş bir çoğu gazino sahnelerine çıkmaya başlamışlardı.

Yeşilçam yapımcıları ve sinema işletmecileri ve film dağıtım şirketleri bu duruma İtalyan usülü bir çözüm bulmuş en azından genç kitleyi ve erkek izleyiciyi elinde tutmak için içinde erotizm dokunuşlar olan komedi avantür karışımı filmler çekmeye başlamış ve boşalmaya başlayan salonları doldurmayı başarmışlardı. Önceleri klasik romantik dram ağırlıklı filmler gösteren ve kırsal kesim anadolu izleyicisine hitap eden salonlar da yavaş yavaş bu tür filmler göstermeye başlamışlardı..

Eski türk filmlerinde ucundan kenarından soyunan üçüncü karakter oyuncular bu tür filmlerin yıldızları olmuştu ancak karşılarındaki erkek partnerleri  tiyatro ağırlıklı oyunculardı ve bu tür filmlerde görmeyi aklımıza bile getiremeyeceğimiz duayenler, gerek oyuculukları gerek sesleriyle katkı veriyorlardı. Başlarda komedi ağırlıklı erotik filmler zamanla araya yabancı porno filmlerinden  parçalar eklenerek erkek izleyiciyi dahada cezbetmişti fakat bu şekilde Türk sineması hızla kan kaybediyordu ucuz ve tek sayfalık sinopsislerle başlayıp setlerde eklenen dialoglarla oluşturulan absürt senaryolarla çekilen filmler “parçala behçet parçala”, “ah deme oh de”, “yırt kazım” gibi isimlerle ve afişe çıkıyordu.

Tamamen ticari mantaliteyle çekilen ve siyasi iktidarın ve beceriksiz bürokratların halkı o zamanki anarşik olaylar ve yokluklar yüzünden sosyal içerikli düşüncelerinden uzaklaştırmak için göz yumdukları ve denetim dışı bıraktıkları bu filmler zamanla iyice cüretini arttırmış ipin ucunu kaçırmış ve çirkin bir hale gelmişti.

Erotik filmlerde şimdiki dizilerden daha masum görüntüler sergileyen erkek ve kadın oyunculardan bazıları evlenip sinemadan kopmuş bazıları başka ülke ve şehirlere gitmişlerdi malesef bazılarını da hemde erken yaşlarda kaybettik öldürülen intihar eden trafik kazası amansız hastalık uyuşturucu ve sefalet yüzünden dramatik şekilde kaybettiğimiz oyuncularımız oldu (bu vesileyle onları da rahmetle anıyoruz). Sinema salonuna utanarak ve sakınarak film başladıktan sonra girip film bitmeden çıkılan yıllardı 70‘li erotik yıllar.

Türk toplumuna bir şey verip vermediği tartışılabilir fakat sokağın nabzını düşürdüğü ve ahlaki açıdan bir nevi sübop görevi yaptığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Şu anda uzun süredir iş yapmadan bekleyen kamera önü ve arkası emekçilerinin iş yaptığı yıllardı en azından. Beğensekte beğenmesekte yaşanmış yıllardı yeşilçamın erotik yılları…

Halit Çevirgen / Erotik Yeşilçam Yılları

O döneme ait film afişlerinin derlendiği bir video:

Halit Çevirgen

Yeşilçam filmlerinin doğal platosu olan , her gün bir başka filmin çekildiği Balat'ta doğdu. Mahallenin biraz ilerisi Ayvansaray Animas Zindanları ve biraz yukardaki Tekfur sarayı da yeşilçamın mekanlarıydı. Okul dışında kendisini arayanlar ya sinemada ya da setlerin birinde olduğunu tahmin ederdi .. Yeşilçam emekçilerini Akrabası sanıyor belkide sinema sevdası yüzünden tahsili yarım kaldı tekstil ve turizm sektöründe çalıştıktan sonra 2008 de Emekli oldu . Restaurant işletmeciliği yaptı . Stk.larda ve dernek yönetimlerinde çalıştı . Sinematik Yeşilçam la yolları 2011 de kesişti. Yeşilçam Sevdalıları grubunun kurucusu

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir