FİLMİN ADI: OTOBÜS
ÇEKEN KURUM: PAN FİLM
FİLMİN UZUNLUĞU: 85 DAK
FİLMİN GENİŞLİĞİ: 35 MM
KONTROL SEBEBİ :HALKA GÖSTERİLMESİ VE YURT DIŞINA ÇIKARILMASI İÇİN KONTROL
TARİHİ:20.4.1976
KARAR NO:976/114 DOSYA NO :91122/6404 evvelce 15.12.1975 tarihinde istanbul il film kontrol komisyonu tarafından görülerek 975/319 sayı ile halka gösterilmesinin ve yurt dışına çıkarılmasının sakıncalı bulunduğuna karar verilen PAN film kurumuna ait (OTOBÜS) adlı film sahibinin müracaatı üzerine ve nizamnamenin 15. maddesi gereğince merkez film kontrol komisyonu tarafından itirazen 0. 4.1976 tarihinde yeniden görülmüş olup;
- 7 Türk işçisinin mola verdikleri yerde göle doğru bir araya gelerek ayakta işemeleri ve nihayetinde ellerini yıkamadan sofraya oturmaları,türk örf ve adetlerine aykırı düşmesi
- Sofrada sadece bayat kuru ekmek ve bir kutudan bir kuru soğan çıkartılarak yenmesiyle Türk’ün beslenme meselesiyle alay edilmesi
- Otobüs şehre girdiğinde sağa dönülmez ve girilmez işaretlerine rağmen dönmesi ve girmesi sahnesi ile türklerin trafik kaidelerini tanımaması
- Otobüsün yanına yaklaşan bir temizleme aracının operatörünün ” pis herifler,pis yabancılar” gibi sözlerle haysiyet kırıcılığı
- Su bulmak için otobüsten aşağıya indiklerinde telefon kabini içindeki bir çiftin cinsi münasabet içerisinde acayip seslerle sevişmeleri
- Tuncel Kurtiz‘in otobüsü ararken yanında köpeği olan yabancıyla karşılaştığında yabancının hiçbir sebeb yokken ani bir korku ile Tuncel Kurtiz‘den kaçış sahnesi
- Otobüs işçilerinin torbadan çıkardıkları bir dilim ekmeği bölüşme sahnesi ve bu arada isveçlilerin yemekte ve içmekteki çılgınlıklarından görüntü sahnelerindeki iki ulusun adeta karşılaştırılması
- Türk işçilerinin otobüsten aşağıya inmeyerek tuvalet ihtiyaçlarını otobüsün içinde halletmeleri küçük abdest sularının otobüsün kapısından meydana dökülmesi
- Açlıktan dolayı otobüsten aşağıya inerek gördükleri ilk çöp bidonuna birbirlerini iterek koşmaları ve yiyecek aramaları ve kırıntıları yemeleri sahnesinde Türk’ün haysiyet ve şerefi ile oynama sahneleri
- Tunç Okan’ın tuvalette karşılaştığı yabancının Tunç pisivarda iken eğilerek penisine bakması ve ” seninki ne kadar büyük ” demesi ile edebe aykırılığı
- Aynı adamın homoseksüel olması dolayısıyla Tunç Okan‘ı götürdüğü cinsi münasabet filmleri oynatılan ve canlı cinsi münasebet yapılan lokantadaki Tunç Okan‘ın penisine doğru elle sarkıntılık yapması
- Lokantada oynatılan cinsi münasebet filminde erkeğin kadınla önden ve arkadan cinsi münasebet yapma sahnesi
- Sahneye çıkartılan ve külotlarında araba resmi olan 6 erkeğe karşılık bir bayana, külotun içindekileri kastederek ” bu arabaların kapaklarının altındaki motor gücüne dayanabilir misiniz? ” sorusu sorularak ve kadının bunlardan birini tercih etmesinden sonra kendisine takriben elli santimetrelik bir erkek penis makettinin getirilmesi ve iki çiftin soyunarak sahnedeki divanda ve müşterilerin gözlerinin önünde cinsi münasebet yapmaları
- Tunç’un gördükleri karşısında haykırarak ayağa kalkarken yandaki masadan bir tavuk budunu alıp yemesi ve kendisine ” barbar ” denilmesinin bu iki durum arasında bir bağlantı olmaması
- Dışarıda 7 türk için bir grup yabancının ”işte eğlençe çıktı bize” diyerek ve çeşitli maskeler giydikten sonra alay ediş sahneleri ve bu arada türklerle aç olduklarını anladıkları için,bankın üzerine koydukları plastikten yapılmış sosis ve ekmek benzeri maddelere türklerin saldırıp ağızlarında kemirmeleri,bunu yabancıların seyrederek gülmeleri sahnesi film ve senaryolarının kontrolüne dair nizamnamenin 7. maddesinin 2-3-6-10 fıkralarına göre halka gösterilmesinin ve yurt dışına çıkarılmasının sakıncalı bulunduğuna ekseriyetle karar verilmiştir ayrıca ilaveten milli eğitim bakanlığı temsilçisi nizamnamenin 7. maddesinin 8. fıkrasına göre sakıncalı bulunduğu yolunda rey beyan etmiştir…
Kaynak: Gelişim sinema aralık 1984 sayısından. Sinematik yeşilçam için paylaşan Suzan Dilek Yılmaz