Sinematik Söyleşi: Ters Ninja’dan Agah Özgüç söyleşisi

Sinematik Yeşilçamda her Çarşamba, Yeşilçam ile ilgili yaptığımız veya yapılmış söyleşileri paylaşıyoruz. Çeşitli kaynaklardan bulduğumuz  söyleşilerin bazılarını arşivimize katmak ve/veya hatırlatmak amacı ile sitemzide yer veriyoruz.

Bu hafta yer verdiğimiz söyleşi, kardeş sitemiz Ters Ninja’dan 2009  yılına ait bir Agah Özgüç söyleşisi. Ege Görgün söyleşi konusunda usta bir kalem ve bizim de merak ettiklerimizi sormuş. Bu söyleşiden önemli gördüğümüz noktaları, ki büyük bir bölümünü, aşağıda sizler için seçtik. Söyleşinin tamamını Ters Ninja’da buraya tıklayarak okumanızı tavsiye ederiz.

Agah Özgüç: “Yılmaz Güney cebinde tek 20 lirası olsun, çıkarır onu isteyene verirdi.

agah ozgucYeşilçam’ın efsane isimleriyle olduğu kadar, perde arkasında kalan, göz ardı edilen şahsiyetleriyle de aynı masaya oturmuş, gün gelmiş onlarla en mahrem konularda sohbet etmiş, dertleşmiş, hatta yeri gelmiş yaka paça kavga etmiş Agah Özgüç anlattı, biz dinledik.

Yeşilçam yıllar yılı film üstüne film çekerken, Agah Özgüç de kamera olup Yeşilçam’ı çekiyordu. Böyle yakın ilişki içinde olunca da ister istemez Türk sinemasının hafızası ve hatta kara kutusu haline gelmiş.

Ona yönelik “Yeşilçam’ın Kara Kutusu” benzetmemden söz edince gülüyor Agah Abi. Gerilere gidiyor yine. “Devir dergisi vardı 60’larda. Orada Biltin Toker diye bir sinema yazarı vardı. Rahmetli oldu şimdi. O da iki sayfalık bir yazı yazmıştı hakkımda. ‘2300 Mezarlı Yeşilçam’ın Muhtarı’ diye başlık atmıştı. 2300 çekilen film sayısıydı.”

Hatırlamak ve biriktirmek onun işi. Evi adeta bir müze. Yalnızca Türk sinemasına dair değil biriktirdikleri. Kartpostallar, çizgi romanlar, küçük oyuncaklar, karıştırabilsek gönlümüzce kimbilir karşımıza daha neler çıkacak.

Bugüne kadar yazdığı pek çok kitapla hafızasındaki bilgileri, arşivindeki görselleri ve not ettiği istatistikleri okurlarıyla paylaştı. 4 ciltlik Türk Filmleri Sözlüğü, Türk Sineması Sansür Dosyası, 100 Filmde Başlangıçtan Bugüne Türk Sineması, Türk Sinemasında İlkler, Türk Sinemasında Cinayetler ve İntiharlar Dosyası, Türk Yönetmenler Sözlüğü, Türk Sinemasında Cinselliğin Tarihi gibi kitaplar bugün eşsiz olma niteliği taşıyan kaynak eserler. Bunların dışında anılarını yüceltmek, yetişemeyenlere onları tanıtmak adına büyük oyuncuların kitaplarını yazdı: Arkadaşım Yılmaz Güney, Türkan Şoray, Peçete Kağıdındaki Anılar – Cahide Sonku böyle kitaplardı. Kitaplar dışında da düzenli olarak da birçok dergilere yazı servis etmeyi ihmal etmiyor tabi.

Agah Özgüç

Agah Özgüç Türk sinemasının “yalan/yanlış makinesi” aynı zamanda. Arşivi ve bilgi birikimiyle bilgi hatalarını düzeltebilecek tek yetkin mercii o. Onun atladığı bir hata ise tarihin kaydına doğru bilgi olarak geçip, aynen öyle devam ediyor. Merak ediyorum, hala yazmadığı şeyler var mı? “Olmaz olur mu” diyor. “Her an yeni bir konu çıkabiliyor. Bakın şimdi bir şarap dergisi için ‘Türk sinemasında şarap’ konulu bir yazı hazırlıyorum. Sonra çift yönetmenli filmler diye bir konu önereceğim.

Peki, diyorum, bunlar zamansızlıktan yazamadıklarınız. Yazmaya çekindiğiniz, hep ertelediğiniz şeyler var mı? Birilerini kırmak istemediğin için sakladığın sırlar mesela… “Var,” diyor ama ne olduğunu söylemiyor haliyle. Söylenebilseler sır olmazlardı zaten.

3735178_0

Agah Abi, diyorum, Yazdıkların için sana hiç kızan, küsen oluyor mu? Sürüsüne bereket olduğunu öğreniyorum.
“Bu sektörde kimsenin eleştiriye tahammülü yoktur. Bir de kimse teşekkür etmez. Ancak aleyhte yazarsan hemen telefon açarlar. Türk Sinemasında 12 Kadın’ı yazdım. Yalnızca bir kişi arayıp teşekkür etti: Leyla Sayar. Ne Müjde Ar, ne Hülya Koçyiğit, ne Türkan Şoray. Yönetmenler de aynı. Uçurtmayı Vurmasınlar’la ilgili TV’de 7 Gün dergisinde olumsuz bir şey yazdım diye Tunç Başaran’la Nur Sürer konuşmadılar benimle. Metin Erksan can ciğer dostumdu. Beni çok seven, her gün arayan bir adamdı. Yönetmenler sözlüğüne Nejat Özon’un bir lafını aldım diye bir sahafta birbirimize giriyorduk az daha. Türkan Şoray’la da dargın kaldık bir süre, sonra hatasını anladı da barıştık.”

Hepsiyle eninde sonunda barışmış. Hala küs olduğun kimse yok mu diye soruyorum. Uzun uzun düşünüyor, “Bir tek Abdurahman Keskiner var. Çiçek Bar Arif Keskiner’in ağabeyi. Kızılırmak Kara Koyun ile ilgili bir şey vardı. Hala küsüz. Eski dostumdur aslında, Yılmaz Güney’in menejeriydi o zamanlar tanışırız.”
Agah Abi’yi tanıdığım kadarıyla son dönem Türk filmlerinden öyle pek hoşlanmaz. Kalbi Yeşilçam’da kalmıştır hala. Son dönemde beğendiği filmler yok mu acaba diye merak ediyorum.

“İyi şeyler var ama çok değil. Sonbahar, Pandora’nın Kutusu, Pazar: Bir Ticaret Masalı’nı beğendim. Ama mesela Süt’ü iki kez seyrettim, beğenemedim. Bak sana bir şey anlatayım: 1950’li yılların ortası. Kasımpaşa’da iki film oynuyor. Biri Metin Erksan’ın, biri Seyfi Havaer’in filmi. Yapımcısı Metin Erksan’a geliyor, ‘gel’ diyor ‘seni bir yere götüreceğim.’ Beraber Kasımpaşa’ya filmlerin oynadığı sinemalara gidiyorlar. Erksan’ın filmi sinek avlıyor, öbür filmin oynadığı sinemanın önünde ise atlı polisler var, kalabalığı denetim altına almaya çalışıyorlar. Erksan’ın filmi Ölmüş Bir Kadının Evrak-ı Metrukesi (1956) bir edebiyat uyarlaması, ötekisi Kara Sevda (1955). Metin Erksan’a bunun nedenini sordum o zaman. Bana dedi ki: ‘Benim filmimde eksik olan bir şey vardı. O da duyguydu.’ Son dönemde çekilen Türk filmlerinin duygusu da seyirciye geçmiyor işte. Demirkubuz’un Masumiyet dışındaki filmlerde de duygu geçmiyor ama onun sinematografik yapısı dengeliyor durumu. Sinemada inandırıcı olmayan olayı inandırma gücü çok önemli. Kendi dünyasını kurabilmeli film. Aksi takdirde filmler iş yapmıyor. Bakın Issız Adam’a o duyguyu verebilmiş demek seyirciye ki gişesi iyi.”

yılmaz guney 255Bugün sinemalarda gösterilen Türk filmlerinin oyuncuları yok denecek kadar az para kazanıyorlar. Kimileri ise hiç para talep etmiyor bile. Devir “diziden kazan, sinemada prejtij yap” devri. Yeşilçam’ın en şaşaalı günlerine tanık olan Agah Abi’ye o günlerdeki ödeme durumlarını soruyorum. En çok parayı kim kazanmıştı?

“Yılmaz Güney büyük paralar kazanmıştı ama parayı elinde tutmayı bilmezdi. Cebinde tek 20 lira olsun, çıkarır isteyene verirdi. Öztürk Serengil sinemadan kazandığı parayla İstanbul’da 17-18 daire almıştı. Sonra kumarda hepsini kaybetti teker teker. Bir tek Nişantaşı’ndaki evi kaldı. Kabadayıların kumarhanelerine gidilirdi o zamanlar. Yılmaz Güney de çok para kaybetti oralarda. Bir de paralarını alamayanlar vardı. Suzan Avcı’yı ses dergisi için soyup tüm vücudunu bonolarla kaplamış, öyle fotoğraflarını çekmiştik. Bunlar oynadığı filmlerin yapımcılarından aldığı ve para tahsil edemediği bonolardı… Müjde Ar da çok filmde para almadan oynamıştı.”

Sonra memleketin kültür erozyonunu gözler önüne seren bir şey söylüyor.

“ O zaman şimdiki gibi değildi. Araştırdım 1964’de İstanbul’da biletli seyirci sayısı 34 milyonmuş, 2006’da Türkiye’de biletli seyirci sayısı 28 milyon. O günkü nüfusa bak, bugünküne bak. Üstelik o zamanlar bilet işinde bir sürü kaçak da oluyordu. Yani gerçek rakam daha da yüksektir.”
Bunun üstüne söyleyecek bir şey bulamıyorum.

Sohbetin sonunda arşivlerine bir göz atıyoruz Agah Özgüç’ün. O kalabalığa rağmen, her şey gayet muntazam. Benim için ibretlik bir manzara. Çıkarken kapının yanına yığılmış VHS kasetlerin atılmak üzere orada olduğunu öğreniyorum. Bir poşet rica edip, bazılarını zimmetime geçiriyorum. Ne filmi oldukları önemli değil. Agah Özgüç’ten alınmış filmler olması yeterli benim için.

Yazının orijinali için tıklayınız.
Yazan: Landlord – Ters Ninja

Agah Özgüç’ün En İyi 10 Türk Filmi
Agah ÖzgüçFoto: Muhsin Akgün

1. Sürü
2. Yol
3. Umut
4. Susuz Yaz
5. Selvi Boylum, Al Yazmalım
6. Sevmek Zamanı
7. Anayurt Oteli,
8. Muhsin Bey
9. Masumiyet
10. Anadolu Üçlemesi (Gelin / Düğün / Diyet)

One thought on “Sinematik Söyleşi: Ters Ninja’dan Agah Özgüç söyleşisi

  1. seksüel prodüktor Zurnik konusu dikkatimi çekti.

    Bence Tarık Akan Nuri Alço Ahu Tuğba üçlüsünün Kayıp Kızlar filminde “kaşarlanmış p.” olarak adı geçen Zurnikle bu şahsa gönderme yapılmış 🙂

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir