İnsanları Seveceksin: Fantastik Sinema’da Derin Mesajlar – II

0
1874

cemil_donuyor02

Bu pazar ki yazımı arada ufak bir mola vererek 3 hafta önce ki Quentin Tarantino kökenli ilk yazımın kapanış bölümüne ayırıyorum. Yazının konusu ilk bölümde olduğu gibi basit bir soruyu kaynak alıyor.

Enzo Girolami ismini duymuş olanınız var mı?

Muhtemelen şu aşamada çok fazla bir şey ifade etmeyen bir isim, hatta kimdir acaba diyerek google üzerinden araştırmaya başlayanlar olmuştur. Açıkçası Enzo’nun ikinci ismini kendisinin dahi G. şeklinde geçiştirdiğini söyleyerek ona asıl şöhretini kazandıran soyisminin Castellari olduğunu belirteyim.

Fantastik Sinemada Derin Mesajlar yazısının ilk bölümüne de esin kaynağı olan Inglorious Basterds’in ilgili videosu ve isim – olay örgüsünün bu yazıyı oluşturma sebeplerini ilk bölümü okuyarak öğrenebilirsiniz.

Fantastik Sinemada Derin Mesajlar

Amerikan-Yahudi ekibin Alman ajanla beraber sinema gösterisine katıldığı sahnede filmin Erol Taş’ı Albay Landa’nın İtalyanca gösterisi yaptığı sahnede takdim edilen ilk isim Enzo Girolami’dir. Filmin kendi düzeni içinde lider adam olan Brad Pitt’e layık görülen isim, İtalyan B sinemasının lider yönetmenlerinden Enzo G. Castellari’ye yapılan göndermedir.

enzo_castellari_quentin_tarantino

Castellari, Yeşilçam avantür severlerin ufak bir hatırlatmayla hemen kavrayabileceği bir isim. Hatırlatmanın ismi : Cemil Dönüyor …

Melih Gülgen’in Cemil Dönüyor filminin başarısının ardında dönemin politik atmosferini doğal bir şekilde yansıtarak halk adamı polis karakterini yaratabilmek yatmaktadır. Cemil’in silah kaçakçılarının ele başlarıyla girdiği mücadele esnasında grev yapılan bir fabrikaya girerek Mersinli lakaplı eski katili araması, öncelikle mersinliyi teslim etmek istemeyen işçilerin Cemil’in politik tiradının ardından karar değiştirmelerini hatırlarsınız.

Bununla beraber Yeşilçam’da uyuşturucu, silah veya her türlü illegal organize örgütle mücadeleye girişen komiserlerin ortak bir kaderi vardır. Filmdeki rol sıralamasına göre çocuklarının, kardeşisinin veya finalde kendisinin öldürülme teması da sık sık işlenmektedir. Bu tip ‘kahpece’ eylemlerin Yeşilçam’a transferi de yine İtalyanlar aracılığıyla başlamış, görsel açıdan bu temayı en güzel işleyen yönetmen Castellarinin teknikleri de bu esinlenmeye öncülük etmiştir.

Yukarıda bahsettiğim iki temanın tek filmde vücut bulan ve dolayısıyla Cemil Dönüyor’a senaryo bütünlüğünü bozmadan ufak esinlemelerle hayat veren kaynaklardan en güçlüsü Enzo G. Castellari’nin yönettiği, başrolünü İtalyan sinemasında Cüneyt Arkın ekolüne en yakışan oyuncu Franco Nero’nun üstlendiği La Polizia Incrimina La Legge Assolve – High Crime’dir.

nero_high_crime

Blog olarak sinema yolculuğumuza başladığımız günlerde Sinematik Spaghetti ile beraber diğer kardeş yapılanmamız olan Sinematik Mafia’da ele aldığım High Crime filmi yazısı için aşağıdaki linke tıklayınız:

LA POLIZIA INCRIMINA LA LEGGE ASSOLVE

Derin Mesajların ilk bölümünde bahsettiğim gibi son dönem dizi veya filmlerde samimi sinema insanlarımızı referans alan ufak cameoların verilmesi Yeşilçam ile geçmiş ve bugün buluşmasını sağlayacak bir yöntem. Eskiye burun kıvırmaktansa onunla kucaklaşmak tarihin yeniden yazılmaya ve kabul ettirilmeye çalışıldığı bu günlerde son derece önemli bir atılım olacaktır.

Yazan: Gökay GELGEÇ – Yojimbooo

High Crime :

Önceki İçerikİSTANBUL’UN RUM SİNEMACILARI
Sonraki İçerikFilm Karelerinde Yeşilçam 61
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı.1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı.1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi.1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti.2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu.2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı.2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı.2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.