Bugün kaybettiğimiz Giovanni Scognamillo ile yapmış olduğumuz kısa bir söyleşiyi yeniden paylaşıyoruz. Altın Çocuk ve Yeşilçam’daki Casus filmleri üzerine yaptığımız bir dosya çerçevesinde onun da bilgisine danışmıştık. Rahatsızlığına rağmen sorulamızı internet üzerinden yanıtlamıştı.
Giovanni Scognamillo ve rahmetli Metin Demirhan‘ın birlikte yazdıkları ve hepimizin başucu kitabı olan Fantastik Türk Sineması kitabında Altın Çocuk filmlerine 42. ve 43. sayfalarında yer vermiş. Biz de kitaptan alıntı yapmak yerine ustamıza sormayı tercih ettik.
Sinematik – Sizce Yeşilçam’ın Casus filmlerine bakışı nedir? Bu filmleri fantastik filmler içinde değerlendirmemiz doğru olur mu?
Giovanni Scognamillo: Yeşilçamın, kanımca, casus/ajan filmlerine özel şekilde bakmadı sadece Bond ve benzeri filmlerin furyasına katıldı.
Sinematik Soru 2 – Altın Çocuk filmi yeşilçamda ne ifade etmektedir. Aynı dönemde yapılan fantastik filmlere bir etkisi olmuş mudur? Altın Çocuk filmini eurospy filmler içinde değerlendirebilir miyiz?
Giovanni Scognamillo: “ Göksel Arsoy‘un bir projesi idi ve ilgi çekti, benzerleri çekildi ama hedeflenen tür aslında fantastik değildi, fantastik öğeler kullanıldı ama bilimkurgusal bir zemin olarak.
Tür olarak Eurospy filmi sayılabilir pek tabii.
Sinematik Soru 3– Sizin için yeşilçamda casus filmleri için en uygun aktör ve aktiristler kimlerdi?
Giovanni Scognamillo:
Erkek olarak Ayhan Işık,İzzet Günay, Tamer Yiğit, Göksel Arsoy
Kadın olarak Pervin Par, Figen Say, Suzan Avcı, Hülya Koçyiğit, Fatma Girik…
Cevaplarından dolayı, ve bize zaman ayırdığı için Giovanni Scognamillo‘ya teşekkür ederiz
Kısa not: Giovanni Scognamillo, 1929 yılı İstanbul doğumlu İtalyan asıllı yazar, sinema tarihçisi, araştırmacı, eleştirmen, çevirmen, eğitmen. Scognamillo ayrıca bazı Türk filmlerinde oyuncu olarak rol almış, bankacılık, reklamcılık, dekoratörlük, kitabevi yöneticiliği gibi pek çok farklı alanda da çalışmıştır.
giovanni usta'nın kadın oyuncu seçimleri dört dörtlük.özelliklede fatma girik seçimi.ne yazıkki onu çok yakıştığı halde-ımm aklımda ''karakolda ayna var''filmindeki polis rolü var-bu tip filmlerde pek izleyemedik
Değerli,ağbim,dostum Giovanni Scpgnamillo ile çizgi romanlar ve sinema konusunda doyumsuz sohbetler yapardık.Sohbetlerine doyum olmazdı.Ben ona sohbette bilgilerinden yararlanacağım konuları açardım,o da derya gibi bilgilerini kendine has anlatımıyla dile getirirdi.Metin’le birlikte “Fantastik Türk Sinemzsı” kitabını hazırlarken,ben de bu kitabın hazırlanışına katkıda bulundum.Sağolsunlar,benim verdiğim bilgileri,kitaplarında adımı vererek yazdılar.Kitap geniş kapsamı içinde dar bir çerçeveye sığdırılmak istendiğinden pek çok şey mecburen atlandı.Örneğin,Dünya’da ve ülkemizde 007 James Bond filminin çok iyi iş yapması sonrasında Bond türü ajan filmleri her ülkede fazlasıyla yapılmaya başladı.Bizde bu konuda ilk film,eski bir basketbolcu olan aktör Yılmaz Gündüz’ün baş rolünü oynadığı “Dokuz Canlı Adam” filmidir.”Ringo Gestapo’ya Karşı” filminin de baş aktörü olan Yılmaz Gündüz’ün ilk Bond türü filmi iyi gişe hasılatı yapınca,Yeşilçam yapımcıları bu tür filmlere sarıldılar.En büyük reklam,Göksel Arsoy’un kendi şirketi adına yaptığı “Altın Çocuk” filmine yapıldı.Göksel Arsoy,çok önem verdiği bu filminde kullanmak üzere İngiltere’den silahlar getirdi.Bunların gümrükten geçirilmesi de filmin çekimi kadar maceralı olmuş (bu konuyu anlatmıştı).İlk Altın Çocuk filmi iyi iş yapınca 2 filmi daha çekildi.Üçüncü film “Altın Çocuk Beyrut’ta” filmi Lübnanlılarla ortak olarak çekildi.