ISBN : 6051030760
Baskı Sayısı : 1. Baskı
Dil : TÜRKÇE
Sayfa Sayısı : 280
Cilt Tipi: Karton Kapak
Kağıt Cinsi : Kitap Kağıdı
Boyut : 15 x 23 cm
Yayınevi : Agora Kitaplığı
Toplumsal gerçekçi sinemamızda “ustaların ustası” sıfatını hak eden yapımcı, senarist ve yönetmen Ertem Eğilmez‘in kurucusu olduğu Arzu Film bünyesinde imza attığı yapımlar sinemamızın kilometre taşlarıdır.
Yıllar sonra bile Tv kanallarında her yayınlandığında, sosyal medya ve video paylaşım sitelerinde yer alan kısa kesitleri dahi izlenme rekorları kıran Mavi Boncuk, Hababam Sınıfı, Tosun Paşa, Süt Kardeşler, Canım Kardeşim, Neşeli Günler, Gülen Gözler, Köyden İndim Şehire ve daha nice unutulmaz yapımı sinemamıza kazandıran Ertem Eğilmez Yeşilçam’ın ‘atılım’ döneminin önemli kişiliklerindendir.
Sinemamızın birçok kült filmine imza atan, Tarık Akan, Kemal Sunal, Şener Şen, Ayşen Gruda gibi milyonların sevgilisi olan oyuncuları Yeşilçam’a kazandıran Eğilmez’in yapımlarındaki zamanlara meydan okuyan direnişindeki sırrı araştıran, inceleyen yayınların az oluşunun boşluğunu Cem Pekman derleyiciliğinde bir grup akademisyen tarafından yazılan “Filim Bir Adam:Ertem Eğilmez” kitabının bir nebze de olsa doldurduğunu söyleyebiliriz.
Kitapta “Eğilmez” sinemasını bu derece vazgeçilmez yapan, milyonları ekran başına kilitleyen ve nesiller boyu zamanları aşarak belleklere yer eden gerçekliğe bilimsel analiz ve saptamalarla ulaşılmaya çalışılıyor.
Yedi ayrı makalenin yer aldığı kitapta inceleme başlıkları şu şekilde:
1) Filim Bir Adam: Ertem Eğilmez (Cem Pekman)
2) Ertem Eğilmez’in Sinema Perdesini Senaryo Penceresinden Aralamak (İrfan Eroğlu-Hakan Aytekin)
3) Ertem Eğilmez Sinemasında Teknik Meseleler (Ahmet Ilgaz-Cem Pekman)
4) Ertem Eğilmez Filmlerinde Müzik Kullanım Stratejileri (Alper Maral)
5) Karagöz’den İnek Şaban’a Halk Temaşasının Toplumsal ve Kültürel Dinamikleri (Yavuz Pekman)
6) Biz Bir Aileyiz: Popüler Sinema ve Yeşilçam Bağlamında Ertem Eğilmez ve Arzu Film (Serpil Kırel)
7) Umut Fakirin Ekmeği: Ertem Eğilmez Filmlerinde İktidar, Sınıf ve Statü ( Evren Barın Eğrik)
Son olarak kitabın sonuna bir Ertem Eğilmez filmografisi eklenerek kitap tamamlanmış.
Cem Pekman tarafından kaleme alınan makalede Ertem Eğilmez’in kişiliğinin, senaryo yazım tekniğinin, yapımcılık ve yönetmenlik anlayışının gelişiminde etkili olan toplumsal ve kültürel dinamikler saptanmaya çalışılmış.
Cinsel Bilgiler içeren kitap yayıncılığından, langırt makinelerinin patentini alarak yaygınlaştırmasına, Arzu Film oyuncularının film çalışmaları olmadığı zamanlarda dahi büyük bir aile gibi birlikte nasıl zaman geçirdiklerine kadar birçok ilgi çekici bilgi okuyucuyla buluşuyor.
Hakan Aytekin ve İrfan Eroğlu ise Ertem Eğilmez filmlerinde senaryoların yazım tekniğinin ve olay örgüsünün incelemesini yapmışlar. Makalede Eğilmez’in adeta bir kutsal kitap gibi elinden düşürmediği Eugene Vale‘nin ‘Senaryo Nasıl Yazılır?’ kitabının Türkçeye çevrilmiş teksir halini Bülent Oran’dan satın aldığını öğreniyoruz.
Yine makalede Ertem Eğilmez filmlerinin izleyici kitle arasında çokça konuşulmasına rağmen hakkında yeterince araştırma yapılmayan bir yönetmen olduğu savunuluyor. Bu savlarına dayanak olarak da Nijat Özön, Giovanni Scognamillo, Alim Şerif Onaran, Kurtuluş Kayalı gibi sinema tarihçisi ve eleştirmenlerin eserlerinde kiminde bir paragraf kiminde üç beş sayfa ayrılmış olmasını gösteriyorlar.
Alper Maral Ertem Eğilmez filmlerinde kullanılan dönemin popüler müziklerinin filmlerin içeriği ve canlandırılan karakterler ile olan ilişkisini ayrıntılı olarak ele almış. Yapımların izleyici tarafından geniş ölçekte benimsenmesinde müziklerin rolü incelenmiş.
Yavuz Pekman tarafından kaleme alınan makalede ise Karagöz oyunlarından İnek Şaban’a Ertem Eğilmez yapımlarının ilişkisi incelenerek Türk Halk Temaşasının geçmişten günümüze bir köprüsü kurulmuş.
Serpil Kırel ise Ertem Eğilmez‘in filmlerindeki ‘aile olgusu’nu inceleyerek, yapımlardaki aile kutsamasını, yine aile bireylerinin kültürel kişiliklerindeki dönüşüm ve değişimlerin yapımlara nasıl yansıdığı vurgulanmış.
Kitapta son makale ise Evren Barın Eğrik‘in, Arzu Film yapımlarındaki toplumsal gerçekçi yönün nirengi noktalarını tespit ettiği, bize göre de aslında onu vazgeçilmez yapan analizler.
Makalede Eğilmez’in toplumun değişim ve dönüşüm süreçlerini yansıttığı, 1970‘lerde çekilen filmlerde kullanılan temanın dayanışma olduğu, birlikte hareket eden insanların oluşturduğu toplumun yerini 1980‘lerden sonra bireysel, çıkarcı, sorunlarını kendi başına halletmeye çalışan köşe dönmeci tiplere bıraktığı saptanıyor.
Eğilmez’in eğitim ve ekonomik durum açısından oldukça farklı statülerden oluşan izleyici kitlenin ortak anlayış düzeyini yakalamış olduğundan ötürü yapımların zamana direndiği belirtiliyor.
Yer yer akademik bir dilin kullanıldığı kitap, her Yeşilçam tutkununun kütüphanesinde bulunması gereken başvuru niteliğindeki bir kaynak.
Yayın Tarihi: Mayıs 2010
CEM PEKMAN