Yeşilçam’ın Öteki kadınları, Renkli – Türkçe ve Nilüfer Aydan

0
604
Ahmet Çadırcı

Önceki hafta Osman Cavcı ve Ahmet Çadırcı’dan, sinema serüvenlerinden söz etmiş, ikilinin Renkli-Türkçe filmi için bir araya geliş sürecini yazmıştım.

Osman Cavcı’nın senaryosunu yazdığı filmi Ahmet Çadırcı yönetir. Sinemanın krizde olduğu ’74-80 yılları arasında seyircisiz kalan salonlara sokaktaki adamı çekebilmek için zamanla bütün salonları kaplayan, süreç içinde iyice yozlaşıp gittikçe iğrençleşen, açık sömürüye dönüşen erotik-komedi-porno filmler yapılır. Filmde o dönem, dönemin seks filmleri yıldızı Zerrin Öz ve ona saplantılı bir tutkuyla, bağlanan makinistin dramı anlatılır.

Filmde Makinist Sabit’i Osman Cavcı oynar. Filmin ana karakteri Zerrin Öz’ü Yeşilçam’ın Değerli ve Deneyimli Oyuncusu Nilüfer Aydan canlandırır.

Yeşilçam filmlerinin masum kızları bu erotik komedi filmler furyasında soyunmaya, iç çamaşırlarıyla, bikinilerle görünmeye başlar. Bu filmlerin Erkek Oyuncuları Sermet Serdengeçti, Ali Poyrazoğlu, Hadi Çaman, Mete İnselel, Aydemir Akbaş, İlhan Daner, Alev Sezer, Bülent Kayabaş gibi çoğu tiyatro kökenli isimlerdir.

YEŞİLÇAM’IN ‘ÖTEKİ KADINLARI

Erotik-komediler ve seks filmlerinin, soyunup yatağa giren ve sevişen kadın oyuncuları arasında Arzu Okay, Mine Mutlu, Melek Görgün, Zerrin Egeliler, Figen Han, Feri Cansel gibi oyuncular vardır. Bu filmlerin kadın ve erkek oyuncuları soyunmuş, yatağa girip sevişmişlerdir fakat hiçbiri porno filmde oynamamıştır.

Erotik-komedilerin, hatta ‘Parçala Behçet’, ‘Yırt Kazım’ gibi avantür filmlerin aralarına yabancı filmlerden porno parçalar döşenir. Erotik komedi ve porno dönemi kendi yıldızlarını da yaratmıştır. Erotik filmlerin yıldızı Arzu Okay ve Zerrin Egeliler, porno döneminin yıldızları da Zerrin Doğan ve Dilber Ay’dır.

Aralarına parçalar döşenmiş erotik-komedilerin, seks filmlerinin yanı sıra porno filmler de birçok sinemada gösteriliyordur. Bu dönem çok uzun sürmez ve ’80’lerin başında bu filmleri oynatan sinemalara polis baskınları düzenlenir, filmlere el konur. 12 yönetimi de bu filmleri tamamen yasaklayıp oyuncularına kadar soruşturmalar açtırır. Bu soruşturmalardan Zerrin Egeliler, Zerrin Doğan ve Dilber Ay da nasibini alır.Reklam

Sonraki yıllarda dönemin günah keçisi ilan edilen bu oyuncular sırra kadem basar, ortadan kaybolurlar. Kimse nerede olduklarını, ne yaptıklarını, nasıl yaşadıklarını bilmez. Tabii sözünü ettiğimiz oyuncular sadece kadın oyunculardır. Dönemin erkek oyuncuları saygınlıklarından hiçbir şey kaybetmemişlerdir. Sinemacıların gittiği barlarda, lokallerde ve yeni filmlerde, tiyatro oyunlarında var olmayı sürdürürler.

RENKLİ-TÜRKÇE VE KARAKTERLER

Osman Cavcı filme o yıllarda “o biçim filmler” oynatan, Renkli-Türkçe’yi çekerken de ‘mekan’ olarak kullandıkları Beşiktaş Yıldız Sinemasında gözlemlediği karakterleri ve ilişkileri de aktarır. Dönemin Yıldızları Zerrin Egeliler ve Zerrin Doğan’dan esinle filmin kahramanının adı Zerrin Öz’dür. Hayatı sinemada geçen Sabit, Yıldız Sinemasının makinistidir. Kimsesiz, içine kapanık biridir. Bütün ilişkisi sinemadan ve mahalleden tanıdığı sıra dışı, hayatın dışına itilmiş, dünyaları farklı bir avuç insanladır. Parklarda banklarda yatan evsiz Muhteşem, sinema önünde erotik kitaplar, dergiler satan Öğretmen Arif, sinemanın teşrifatçısı ve çığırtkanı Mustafa, yine parklarda yatan Bitirim Tombalacı, Üflenti Turgay… Geceleri uykusuz kalan Muhteşem sinemayı otel gibi, evi gibi kullanıyor, film oynarken salonda uyuyordur.

Ailelerin salonlardan uzaklaşıp eve kapandığı, sinemaların artık giderlerini karşılayamadığı, salonların kapanıp yerine iş hanı yapıldığı günlerdir. Sabit’in çalıştığı sinemayı da mülk sahibi yıkıp yerine han yapacaktır. Müdür istediği zammı alamadığı için işi bırakınca Beyoğlu’daki film şirketlerinden filmleri alma ve biletleri belediyeye mühürletme işi Sabit’e kalır. Yıllardır sinema salonu dışına çıkmayan Sabit, dışarıda başka bir dünyayla ve sürprizlerle karşılaşır.

Beyoğlu’da film almak için gittiği şirkette seks filmlerinin ünlü yıldızı Zerrin Öz’ü görmesiyle hayatının akışı değişir. Saplantılı tutkuyla bağlandığı kadının izini sürer, sürekli kadını izler, Şadi’nin ofisinden telefon defterini çalar, telefonla arar. Ucuz bira satılan rock barda tanıştığı rock şarkıcısı uçuk-kaçık genç kız Sabit’e ilgi gösterse de onun aklı Zerrin Öz’dedir.

Evsiz ve kimsesiz muhteşem salonda uyurken öldüğünde cenazesini kaldıracak paraları yoktur. Aralarında para toplayıp defnettiklerinde kader ortakları Muhteşem’in gayrimüslüm olduğunu da öğrenirler.

Zerrin Öz, Sabit’in film aldığı şirketin sahibi Eski Yapımcı ve Yönetmen Şadi’nin sevgilisidir; kendi dramını kendi yaşıyor, bulamadığı mutluluğu alkolde arıyor, herkesten kaçıyordur. Oyuncular derneğine üyelik başvurusu gerçek hayatta da olduğu gibi “Oyuncu sayılmadıklarından” kabul edilmez. Sinemaya dönmek, filmlerde oynamak istiyordur ama artık sinema da yoktur, onun oynayacağı filmler de… Zerrin Öz intihar girişiminde bulunur. Bir gün kendisine hakaretler edip, delirdiğini söyleyerek tedavi için hastaneye yatırmakla tehdit eden Şadi’yi bıçaklayarak öldürür.

ZERRİN ÖZ SURETİNDE BİR DİVA: NİLÜFER AYDAN

Yeşilçam’ın Divası Nilüfer Aydan, bütün güzelliği, görkemi ve deneyimiyle önceki filmlerinde başarıyla can verdiği bütün karakterler gibi Renkli-Türkçe’nin Zerrin Öz’ünü de tüm sahiciliğiyle canlandırır.

1958 yılında henüz çocuk denecek yaşta Zeki Müren, Sezer Sezin, Sadri Alışık gibi önemli oyuncularla ‘Altın Kafes’ filminde oynar. Yılmaz Duru’yla birlikte dans ediyordur Nilüfer Aydan. Yılmaz Duru’yla evlenirler ve kulüplerde dans etmek üzere Amerika’ya giderler. Döndükten sonra Halit Refiğ’in ilk filmi ‘Yasak Aşk’la sinemaya da döner. Halit Refiğ filmleri olan ‘Seviştiğimiz Günler’, ‘Yasak Aşk’, ‘Şehirdeki Yabancı’, ‘Şafak Bekçileri’, ‘Haremde Dört Kadın’ gibi önemli filmlerde oynar. 100 civarında sinema filminde, birçok televizyon dizisinde oynayan Nilüfer Aydan Renkli-Türkçe filmindeki oyunculuğuyla 37. Antalya Film Şenliği’nde En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu ödülünü alır.