Son Çıkış : “Kırsala koşan yavru kurtlarım benim”

Film incelemesi: Ramin Matin'in yönettiği Son Çıkış, idealize edilmiş kırsal yaşam hasretini merkeze alan bir kara komedi.
Filme ilişkin hemen tüm ipuçlarının yer aldığı afiş tasarımı

Ramin Matin‘in yönettiği 2018 yapımı Son Çıkış, beyaz yakalı-maaşlı işte çalışanlar ağırlıklı bazı kesimlerce dillere pelesenk “Gideceğim İstanbul’dan. Bahçeli evim olacak, yetiştirdiğim zehirsiz meyve sebzeleri yiyeceğim. Kendime de bolca zaman kalacak, ertelediklerimi yapacağım” sözleriyle özetleyebileceğim idealize edilmiş kırsal yaşam hasretini merkeze alan bir film.

Pandemi süreci, yeşil alan yetersizliğinin ve oturulan evlerin, iyiden iyiye sadece yoğun iş temposunda temel ihtiyaçların karşılandığı, sosyal statümüze uygun muhitte barınak özelliği dışında yaşam alanı işlevi taşımadığının iyiden iyiye fark edildiği bir dönem oldu.

Bazıları için bu kırsal özlemi, “İstanbul’dan kaçılır mı? İstanbul’a gidilir” garipsemesiyle karşılansa da mesela, hemen tamamının yerleşim yerleriyle dolduğu Bodrum Yarımadası’nın mevsimsel nüfus farkı, bu süreçte giderek azaldı.

Son Çıkış’ta, Deniz Celiloğlu, hep birileri tarafından el verilerek bugünlere geldiği izlenimini edindiğimiz Tahsin karakterine hayat veriyor.

Tahsin, uyandığında, çevresindeki apartmanların cephesine bakmak zorunda olmadığı bir plazada yaşıyor ama plazanın da manzarası, sakinleri uyandığında birbirinin cephesine bakan apartmanlardan ibaret.

Film incelemesi: Ramin Matin'in yönettiği Son Çıkış, idealize edilmiş kırsal yaşam hasretini merkeze alan bir kara komedi.
Kentte yaşama gerginliğindeki Tahsin, kırsalda yaşama rahatlığındaki Siren’in çağrısıyla tufaya gelmek üzere…
Siren’in çağrısı

Uzun süredir görmediği, geçmişinde çok da önemli bir figür olmadığını hissettiğimiz rastalı Siren‘in (Ezgi Çelik) söyledikleriyle cennet bahçesi hayallerini kışkırtmasıyla Tahsin, zaten anlamlandıramadığı hayatını yerle bir edip, düzenini bozmaya cesaret eder.

Kara komedi tarzındaki film, ağırlıklı, Siren’in çağrısına uyan Tahsin’in İstanbul labirentinden çıkma çabasına odaklanmış. (Filmin İngilizce adı: Siren’s Call. Mitolojiden esinle. Keşke Türkçe adı da bu olsaydı. Ayrıca bkz. Siren)

Film, büyük kentteki sıkışmışlığı, kentin sunduğu yaşama karşın reklam panolarında yazan sloganların tezatlığı, Batı Şeria’da çekildiğini düşündürecek kentsel dönüşüm manzaraları, diğerlerinden izole yaşadığı sosyal sınıfından başka ortamlara girdiğindeki afallamasını gayet iyi vermiş. Zaten filmin mekan seçimi, 10 numara 5 yıldız.

Kırsal Yaşam Kılavuzu: Hayaller cennet, gerçekler ortamına göre değişir

Tahsin’in İstanbul macerası, kırsalda nelerle karşılaştığı, hayallerinin gerçekleşip gerçekleşmediğini, filmde izlersiniz ki izleyin bence. Kırsala kaçmakla ilgili birkaç kelamım olacak.

Tam olarak ne istediğinize karar verin. Karar verme sürecinde, Tatuta çiftlikleri var mesela, gönüllü çalışabileceğiniz ve kırsal yaşama ilişkin fikir sahibi olabileceğiniz, bunlara başvurun.

Kırsala yerleşip yaşamını sürdürenlerin hepsinin birbirine benzediği yanılsamasından çıkın. Bazıları insanlardan kaçmıştır, insan sevmez; bazıları kapitalist düzenden kaçmış, kaçtığı düzenin kırsala uyarlanmış halini kurup yaşar; bazıları sadece temiz hava ucuz gıda için oradadır; bazıları kucak açar destek olur, bazılarının ağzından dirhemle laf alırsın yaralı parmağa işemek zul gelir.

Kırsalın sakinliği size zaman verir ama ya bu zaman ile yapacak bir şeyiniz yoksa? 8 bölümlük bir sezonu, bir gecede bitirmeye devam mı edeceksiniz kafa dağıtmak için? Acılı bir sorgu sürecine hazırlanın. Kent geride kalır, sizi oluşturan her şey yine sizinle birlikte.

Çocuğunuz varsa belli bir yaştan sonra başka çocuklarla oynama ihtiyacı duyacağını, hele mizaç olarak sıcakkanlıysa bundan çok önce sizden başka insanlarla iletişime ihtiyaç duyacağını unutmayın. Yalnız değilsiniz, herkesten uzak olabildiğince izole mekan, ailenin diğer fertlerine uymayabilir.

Kentte bırakacaklarınızı, bunlara bırakmaya hazır olup olmadığınızı iyi düşünün. Sizin için, hiçbirini tanımasanız bile konserden çıkanlara denk geleceğiniz, kafe ve barların yoğun olduğu muhitten geçerek eve gitmek, meşe koruluğunun içinden geçerek eve gitmekten daha yaşadığınızı hissettiren bir deneyim olabilir.

Tüm bunlara dikkat ederek, evet, kırsalda yavaş tempoda yaşamak, size uyarsa gayet iyi.

FİLMİN KÜNYESİ

Son Çıkış
(Türkiye, 2018, 93 dk.)

Yönetmen: Ramin Matin
Senaryo: N. Can Kantarcı
Oyuncular: Deniz Celiloğlu (Tahsin), Ezgi Çelik (Siren), Gizem Erdem (Alev), Ayşe Nil Şamlıoğlu (Bediha), İbrahim Selim (Akın), Gökçen Gökçebağ (Haluk), Pınar Töre (Elif), Müfit Kayacan (Berber)
Müzik: Barış Diri, Tamer Temel
Görüntü Yönetmeni: Tayman Tekin
Kurgu: Evren Lus

Filmin müziklerinden bir örnek:

Mollaarap neresi? Bursa kent merkezinden adıyla anılan yokuşla çıkılan semtin adı.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir