Keramet Hüdaverdi’nin Temiz Yüreğinde: Pantolon Bankası (1965)

Pantolon Bankası Afiş

Yönetmen: Aram Gülyüz
Senaryo: Safa Önal
G. Yönetmeni: Memduh Yükman
Kurgu: Turgut İnangiray
Yapım: Melek Film (Şahan Haki)

Sene: 1965

Yardımcı Yönetmenler: Mehmet Aslan, Ferhan Üçoklar Ses Ekibi: Yorgo İlyadis Işık Ekibi: Kenan Eryılmaz

Oyuncular: Sadri Alışık, Ajda Pekkan, Hüseyin Baradan, Sami Hazinses, Gülbin Eray, Osman Alyanak, Zafer Önen, Afif Yesari, Nezihe Güler, Nubar Kamçılı, Bedros Çiçekyan, Muzaffer Yenan, İhsan Gürkan, Timuçin Caymaz, Barbaros Erbeşler, Ayhan Altunç, Kamer Sadık, Nurhan Kalancı, Süheyl Eğriboz

Cebinde beş kuruşu olmayan, dilenmekten hoşlanmayan ve hiç bir işe yaramayan saf ve temiz gariban Hüdaverdi‘nin hikayesidir Pantolon Bankası. Deniz kenarında avare dolanırken garibanlıktan kurtulmak için allaha yalvaran Hüdaverdi, dua ederken çevresindeki dostlarını da unutmaz. Tek isteği bir 10’luktur.

Cebinde 10 lira bulan genç adam önce parayı cebinde unuttuğunu düşünür. Evine gider ve kendisine güzel bir ziyafet çeker. Elini cebine attığında 10 lira çeker ve uyuya kalır. Uyandığında masanın üzerinde paraları görür ve böylece hayal görmediğini anlar. Bir 10’luğa razıyken 7 tanesine kavuşmuştur. Allaha teşekkür için deniz kenarına döndüğünde, mucizevi bir şekilde elini her cebine attığında 10 lira çektiğini fark eder.

Kendi tabiriyle paçayı düzelten ve karnını doyuran Hüdaverdi, parayı bulunca yaşadığı semti terk etmez. Garibanlık zamanlarında arkadaşlarından itibar görmese de onlara karşı yufka yüreklidir. Uzaktan sevdiği ve açılamadığı Ayten‘le (Ajda Pekkan) konuşmak için cesaretle dolar. Çünkü artık parası vardır.

Parasını iyi şeyler için kullanacağına söz veren Hüdaverdi, önce semtine dev bloklar inşa ettirerek Hüdaverdi Mahallesi’ni kurar. Sonra da Pantolon Bankası’nı. Hesap açmaları için mahalleliye para dağıtmayı da unutmaz.

Herkese Bir Ev Parası Pantolon Bankası

Pantolon Bankası 2

Reklam faaliyetlerine devam eden Hüdaverdi, parasını bankasına yatıran herkese ev sahibi olmayı vaat eder. İnsanlara yardıma devam eder. Hastane ve yetimhane yapmak için arazi satın alır. İşleri büyütmüşken soylu yaşamak için kendini geliştirmeyi ihmal etmez. Lisan, dans ve musiki dersleri alır.

Hüdaverdi’nin hızlı yükselişini engellemek isteyen sektördeki bankerler güçlerini birleştirmeye karar verirler. Bu bağlamda meşhur ses yıldızı Nermin Erses‘i (Gülbin Eray) görevlendirirler. Ayten’i isteme arefesinde paparazzilere Nermin’le dudak dudağa yakalanan Hüdaverdi, küçük çaplı bir sansasyona sebebiyet verecektir. Dahası geceyi Nermin’le geçiren Hüdaverdi, bu anasının gözü kadına hayat hikayesini anlatarak pantolonun kerameti sayesinde zengin olduğunu itiraf etmiştir. Pantolonu çalarak kayıplara karışan Nermin görevini başarıyla tamamlamıştır. Pantolonun kerametine inanarak sırayla deneyen bankerler düş kırıklığına uğrar. Olayları dedektif gibi takip eden Ayten, Hüdaverdi’nin tuzağa düşürüldüğünü anlamıştır. Pantolonuna tekrardan kavuşan Hüdaverdi, 10’lukları çekmeye devam eder.

Hüdaverdi’yi kaçıran bankerler, pantolonu paylaşamazlar. Tüm olumsuzlukların müsebbibi olarak gördükleri pantolonu yakmaya karar verirler. İmha edilen pantolonu görünce gözyaşlarına boğulan Hüdaverdi’nin aklı yaptıracağı hastane ve yetimhanededir. Genç adam elini cebine atınca yine bir mucize gerçekleşir ve 10’luklar yeşerir. Film sona ererken, kerametin pantolonda değil Hüdaverdi’nin temiz yüreğinde olduğunu anlarız.

Genel Değerlendirme

Pantolon Bankası 3

Kah bitirim, kah saf rollerde devleşerek seyirciyi ağlatırken güldüren ya da güldürürken ağlatan unutulmaz Sadri Alışık‘tan bir 60’lar güldürü klasiği Pantolon Bankası. Ailece izlenebilecek, argodan uzak, samimi ve insancıl bir hikaye. Film, gerçekleşmesi mümkün olmayan bir durumun sebebiyet verdiği olayları anlatsa da, Safa Önal’ın yazdığı senaryonun samimiyeti ve repliklerin komikliğiyle yıllar geçse de her daim keyifle izleniyor. Alışık’ın filmdeki ekürileri Hüseyin Baradan, Sami Hazinses ve Zafer Önen cümbüşe cümbüş katıyor. Çok kısa bir süre sonra şarkıcılık kariyerinde yükselişe geçecek olan Ajda Pekkan filmde bir şarkıcıyı canlandırmıyor. Fakat yönetmen Aram Gülyüz oynattığı bir sahnede genç yıldızın şarkıcılık yeteneklerinden faydalanmayı ihmal etmemiş. Filme serpiştirilen Ayfer Başıbüyük ve Semra Atılay şarkıları da oldukça keyifli.

Dans yeteneklerini gösterdiği cüretkar sahnelerdeki başarısıyla vamp rolündeki Gülbin Eray‘a ayrı bir parantez açmak istiyorum. Sadece 6 yıl süren Yeşilçam kariyerine sığdırdığı 54 filmle rüzgar gibi geçen güzel oyuncumuzu keşke renkli filmler döneminde de doya doya izleyebilseydik. Yetenekleri, düzgün fiziği ve karakteristik yüzü hala ilgi çekici.

Not: Sadri Alışık‘ın oynadığı son filmlerden Şalvar Bank (1986) , filmin bir diğer versiyonuydu. Film 70’ler ve 80’lerde pek çok Kemal Sunal karakterinin repliklerinin de kaynağıydı.

Sinematik Yeşilçam için hazırlayan: Sabahattin Bilgiç – Ocak 2021

Sabahattin Bilgiç

1985 Istanbul doğumlu. Çocukluk ve ilk gençlik yıllarının en güzel günleri Cihangir ve Heybeliada’da geçti. Ada akşamlarında kalabalığın peşine takılıp her seferinde biletsiz olarak girdiği ‘’Ayyıldız Sineması’’nda yüzlerce Hollywood film izleyerek, beyazperdenin düşler dünyasına kendisini kaptırdı. Müzik dinlemek ve sevdiği müzikleri farklı formatlarda fiziksel külliyat oluşturma çabasıyla biriktirmek her daim en büyük tutkusu oldu. Gel zaman git zaman, büyülü Yeşilçam dünyası ve özellikle ‘’Siyah Beyaz Türk Filmleri’’ onu da sardı. 2010 yılında kendi blog sitesi ’’küçükBÜYÜKdÜnYam’’ da müzik yazıları yazmaya başladı. Bunu 2015 tarihli kısa ömürlü fanzin ‘’Music Theraphy Club’’ izledi. 2017 yılında plak kapaklarının izini sürerek başladığı ''Sinematik Yeşilçam'' macerasında ‘’Müzik ve Yeşilçam’’ temalı yazılarıyla okuyucuyla buluşuyor...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir