Yeşilçam Defteri’mden: Gaye Film Teşekkür Eder, Kitap Deyince e Yayınları

Kayıkçının Küreği

1970’li yılların en üretken film şirketlerinden ve Rodin’in o çok ünlü “düşünen adam” heykelini kendine logo olarak seçen Gaye Film, her filminin sonunda, o çok aşina olduğumuz “Son” yazısının hemen altında seyircisine “teşekkür” etmeyi de ihmal etmezdi …😀

Daha çok “B” sınıfı diye tabir edilen düşük bütçeli filmlere yapımcı olan, 1976 yılı itibariyle de, genellikle “cinsellik” dozu yüksek komedi, avantür ve macera filmlerinin, konfeksiyon tarzı yapımcısı olan Gaye Film’in 1976 tarihli ve başrolünü Ali Poyrazoğlu‘nun oynadığı Kayıkçının Küreği filminin afişindeki bir detay da gözlerinizden kaçmayacaktır. Filmin oyuncularından Asuman Arsan‘ın elindeki sarı poşet çanta üzerindeki ; “kitap Deyince e yayınları” yazısı… Cengiz Tuncer‘ in efsane “e” yayınları , bir zamanlar bünyesinde elliye yakın kişinin çalıştığı ve bir çok önemli kitabın ülkemizde yayıncısı olan bir yayınevi…

İşin belki ilginç olan tarafı ; 1970’li yılların sinemada ve kitap dünyasında, birbirlerinden çok farklı kulvarlarda olsa da ,en üretken markalarından ikisi ; Gaye Film ve e Yayınları, tesadüf bu ya ! Bir sinema afişinde buluşmuşlar… Bugün elli yaş üzeri her yurdum erkeğinin, bir zamanlar belki de en az bir kez olsun yolunun düşmüş olduğu 😀 ” 2 Film Birden” & “3 Film Birden” sinemalarından aşina olduğu filmlerden biridir; Kayıkçının Küreği…

Ünlü yönetmen Memduh Ün‘ün, 1961 yılında edebiyatımızın yüz aklarından Orhan Kemal‘in, Devlet Kuşu adlı eserinden yapmış olduğu ve başrolünde Ayhan Işık‘ın yer aldığı “Avare Mustafa”nın, yönetmen Çetin İnanç‘ın erotik komedi tarzındaki 1976 tarihli yeni çevrimidir. Mehmud Ün, aynı hikayeyi bir kez daha, bu sefer eserin orjinal ismine (Devlet Kuşu) sadık kalarak, 1980 yılında Kemal Sunal ile çekecektir…

Sıradan ve önemsiz bir erotik komedi filmi olan Kayıkçının Küreği, sinemalarda gösterildikten uzun yıllar sonra şifreli bir televizyon kanalında yayınlanacak ve garip bir tartışmanın da ortasına düşecekti. Levent Kırca vefatından bir kaç yıl önce, yine ülkemizin yetiştirdiği bir başka değerli sanatçı Ali Poyrazoğlu ile aralarında gelişen talihsiz bir polemik nedeniyle, Kayıkçının Küreği filmi de yıllar sonra tekrar gündeme gelecektir.

Bu tatsız ve yersiz tartışmanın taraflarından Ali Poyrazoğlu, daha sonra basına yaptığı bir açıklamada ; “Bu tartışma ile yıllar öncesinden kalan bir filmin gündeme gelmesi , filminde beraber rol aldığım oyuncu arkadaşımız Ceyda Karahan‘ı çok üzmüş , kendisinin söz konusu filmini gerekçe gösteren kızının nişanlısının nişanı bozduğunu bana söyledi…” diyecektir. (Poyrazoğlu‘nun furya dönemiyle ilgili düşünceleri)

Aradan geçen kırk küsur yıl sonra, benim de ancak sinemalardaki ikinci vizyona girişinde seyretme şansını bulduğum Kayıkçının Küreği’nin afişi bize neler hatırlayacaktır; Artık sinemanın uzağında olan duayen tiyatro sanatçısı Ali Poyrazoğlu ile beraber filmin oyuncuları; sinemamızın unutulmaz karakter oyuncularından Renan Fosforoğlu , sinemamızın yeterince kadir-kıymetini bilmediği Giresunlu aktör Oktar Durukan (ayakta), kürk mantolu sinemamızın ilk trans kadın oyuncularından Emel Aydan, aynı zamanda bir diğer eski sinema oyuncumuz Gülgün Erdem‘in teyzesi de olan Sabahat Işık (başörtülü )ve ayakta yine bir başka tiyatro ve sinema sanatçımız Asuman Arsan

TSA: Kayıkçının Küreği

Sinematik Yeşilçam için Hazırlayan: Doğan Gülener

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir