Sadri Alışık – Avare (1964)

Avare, Raj Kapoor‘un sadece yönetmen olarak değil aynı zamanda oyuncu olarak da rol aldığı bir film. Film sadece Hindistan’da değil tüm dünyada olağanüstü bir başarı gösterdi. 1955 yılında Türkiye’de vizyona filmde karakterlere Türkçe isimler verildi: Raj – Raci oldu, Rita – Selma oldu ve Raghunath – Hakim Mithat oldu ama dramanın özü ve etkisi aynı kaldı. Yapım kısa sürede kitleleri sinema salonlarına sürükledi. Avare’nin olağanüstü başarısı, memlekette Hint filmleri furyasını başlatmıştı. Avare, Milliyet okurları tarafından Yılın En İyi Filmi seçildi.

Film sinemamıza bir birkaç kez uyarlandı, bu yazımda bunlardan ilki olan 1964 tarihli yapım Avare‘den sizlere bahsedeceğim. Filmin yönetmenlik koltuğunda rejisör Semih Evin oturuyordu.

Film, orijinalinden farklı olarak bir duruşmayla değil, Kaya’nın (Erol Taş) Sedat’ı (Sadri Alışık) bulmaya çalışarak annesinin evine ulaştığı bir sahneyle başlar. İşte bu sahneden, kahramanın annesinin (Nedret Güvenç) babası Sedat (Kenan Pars) ile tanıştığı ana bir flashback geçmektedir. Ama düğün gününde onu terk etmiş ve oğlunu yalnız bırakmıştır. Sedat, çocukken okulda Selma ile arkadaştır, ancak ayakkabı boyacılığını sürdürmeye çalışınca okuldan uzaklaştırılır. Artık büyüyen ve yetenekli bir suçlu olan Sedat, arada sırada Kaya’nın çetesi için çalışır ve hapse girip çıkar. Yıllar geçer, doğum günü fotoğrafını evinde sakladığı Selma’yı asla unutmaz.

Sedat, Selma (Ajda Pekkan) ile bir gün tesadüfen karşılaşır. Çocukluk arkadaşlığı romantik aşka dönüşür. Selma, Sedat’ın “gerçek yüzünü” henüz bilmiyordur ve bu durum Sedat’ın mahvolmuş hayatı hakkındaki endişelerini arttırmaktadır. Sedat, suça karıştığı hayattan ve hırsızların yanından kopmaya çalışır. Annesini ve kendisini koruma amacındayken bir öfke nöbeti içinde Kaya’yı öldürür. Sedat, annesinin acılarından sorumlu olan Hakim Sedat’ın gerçek babası olduğunu öğrenince evine girerek onu da öldürmeye çalışır. Tutuklanır ve sonrasında yargılanır. Avukat olarak henüz mezun olan Selma, mahkemeye acı gerçeği söyleyerek Sedat’ı savunmaya çalışır.

Filmin konusu orijinaliyle birebir aynı, özellikle de meşhur rüya sahnesi. Sadri Alışık, bir yıl önce Helal Olsun Ali Abi filminde hayat verdiği Turist Ömer tiplemesiyle, bir dizi dramatik rolün ardından komedi kulvarına giriş yapmıştı. Orijinalinde olduğu gibi, Raj Kapoor’un imajını deniyor, komedi tadında az da olsa dramatik bir kahramanı oynuyor. Ayrıca kahramanın köpekle konuştuğu sahneden de oldukça etkilendim. Aynı sahne yıllar sonra Kemal Sunal tarafından Yedi Bela Hüsnü filminde de tekrarlanmıştı. O dönem oldukça genç olan Ajda Pekkan‘ın oynadığı Selma, orijinalindeki Nargis gibi başarılı bir şekilde oynandı. Mahkeme sahnesinde de gördüğümüz gibi vefalı ve dürüst bir karaktere sahipti.

Kenan Pars’ın oynadığı kahramanın babası Sedat, orijinalindeki Prithviraj Kapoor ile aynı özelliklere sahip. Ayrıca orijinal filmin Türkçe dublajında ​​Raj Kapoor’u seslendiren Hayri Esen bu filmde de Sedat karakterine ses vermiş. Hain Kaya’yı oynayan Erol Taş, orjinal filmdeki K.N. Singh ile aynı özelliklerde. Aynı rolü Avare Benim Gibi Sevenler’in bir başka uyarlamasında da tekrarladı. Nedret Güvenç’in canlandırdığı ana karakterin bence daha heyecanlı ve coşkulu bir havası var. Filmde ayrıca konuk oyuncu rolünde Ahmet Mekin’i de görmek mümkün.

Nezahat Tanyeri karakteri, Mualla Sürer tarafından seslendirildi. Seslendirme sanatçısı Rıza Tüzün ise Selma’nın babası rolündeydi.

Müzik Detayları

Film şarkısı Avare, orijinal film Awaara Hoon’un şarkısının Türkçe versiyonu ve baş rol oyuncusu Sadri Alışık tarafından söylendi. Sadun Aksüt’ün sözlerini yazdığı şarkı Metin Bükey tarafından aranje edildi. O günlerde henüz kurulmuş olan Serengil Plak tarafından piyasaya sürülen 45’lik plak, şarkının dört bir yanda duyulmasını sağladı (Avare / Dalgamıza Bakalım – Serengil Plak – 10003)

Avare plak

Şarkı, gel zaman git zaman defalarca farklı sanatçılar tarafından söylenir oldu. Dinleyelim :

Bu aşkın derdinden avere gezerim / Yıllardır perişan berduş derbederim.
Bu aşkın derdinden avere gezerim, / Yıllardır perişan berduş derbederim.
Avareyim avareyim
(2)

Yolunu kaybetmiş bir garip kuş gibi / Sevgilim diyerek çırpınırım inlerim
Yolunu kaybetmiş bir garip kuş gibi / Sevgilim diyerek çırpınırım inlerim
Avareyim avareyim
(2)

Dünya, dünya ben senin merhametsiz okunla vurulmuşum / Avareyim avareyim (2)

Unutma sevgilim o geçen günleri / Gönülden atardık bütün hüzünleri

Unutma sevgilim o geçen günleri / Gönülden atardık bütün hüzünleri
Avareyim avareyim
(2)

Soldu bak kalbimde aşkımın gülleri (2) / Sensiz ben öksüzüm avare gezerim
Soldu bak öksüzüm avare gezerim / Avareyim avareyim (2)

Notlar

1964 tarihli bu filminin yanı sıra 1970 çıkışlı Avare, Remzi Jöntürk‘ün yönettiği Yılmaz Köksal ve Esen Püsküllü’nün başrollerini paylaştığı film, Adnan Şenses’in katılımıyla yeniden çekildi.

Ağla Gözlerim, Türkan Şoray ve Murat Soydan’ın başrollerinde olduğu bir diğer yapımdı.

Baş rollerde Tarık Tibet ve Yasemin’in olduğu Kelebek farklı bir isimle bir başka Avare uyarlamasıydı.

Orijinal versiyonun doğruluğunu avantür de yineleyen Kader Bu (Avare), Çetin İnanç’ın yönettiği bir film.

Orijinal Avare’den bir bölümün kullanıldığı Arabesk formatta yapılan Ferdi Tayfur filmi Benim Gibi Sevenler ıskalamamanız gereken bir yapım.

Bunca farklı versiyon ve örneklerden benim için favori olanları da sizlerle paylaşayım. Yazımda detaylıca bahsettiğim Avare (1964) ve Benim Gibi Sevenler en keyif aldığım Avare filmleri. Bu iki filmi henüz izlememiş olanlar için izlemelerini tavsiye ediyorum.

Bu yazı 31 Temmuz 2021‘de vefat eden efsane oyuncu Nedret Güvenç‘in anısına ithaf edilmiştir.

Avare (1964)

Yapımcı : Niko Polias

Yönetmen : Semih Evin

Senarist : Semih Evin, Enis Olcayto

Müzik : Metin Bükey

Tür: Dram, Duygusal, Komedi

Yapım Yılı: 1964

Özellikler : 35 mm, Siyah-beyaz

Süre: 86 dk.

Ülke: Türkiye

Dil: Türkçe

Vizyon Tarihi: 1964

Kaynakça :
Sruthi Ganapathy Raman – How Turkey simply could not get enough of Raj Kapoor’s ‘Awara’

Sinematik Yeşilçam için Hazırlayan : Anna Järvinen – Ağustos – 2021

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir