The Young Shaven 45’lik Kapağında Müjde Ar (2017)

Türk Sineması’nın fenomen oyuncularından Müjde Ar ın 2017’de piyasaya sürülen bir 45’liğin kapağını süslediğini biliyor muydunuz?

Hepinize selamlar kıymetli okurlarım. Son 1,5 aydır Sinematik Yeşilçam’da seri halinde yer verdiğim kapak hikayelerinin son bölümüyle yeniden sizlerleyim. Yılın son Pazar gününde bu kez yakın dönemden bir örnekle konuyu şimdilik ! nihayete erdireyim istedim. Amacım müzik ve Yeşilçam arasındaki ilişkiye alternatif bir bakış açısıyla bakarak hafıza tazelemek ve siz kıymetli okurlarımız için yeni keşifler sunmak.

Yazı dizimin bu bölümünde yer vereceğim örnek her yönüyle oldukça ilginç. Yakın dönemdeki plak canlanmasının etkisiyle 45’lik plak formatında basılan bir medya olmasıyla ve dolayısıyla 18 X 18 cm kapak ölçülerinin sunduğu harikulade bir görselliğe sahip olmasıyla oldukça eşsiz. Plağı yayınlayan şirketin ve şarkıları yorumlayan grubun basılı ilk fiziksel materyali olması ve dahası kapağı süsleyen sanatçımızın portre fotoğrafının ilk defa bir 45’lik kapağında yer alıyor olması gibi birtakım hoşluklarla adeta şeker tadında. Şeker dedim de portakal desem de olur herhalde. İyisi mi ben bu fotoğrafın ismini şeker portakalı koyayım ve aşağıda paylaştığım görsele doya doya tekrar bakayım. O halde hadi siz de bana eşlik edin. Bayanlar, baylar…. Karşınızda güzeller güzeli Müjde Ar.

The Young Shaven

Bu yazımda kitlelerin tanıdığı Müjde Ar hakkında detaya girmeyeceğim. İlerleyen dönemde sanatçımızın müzikle olan ilişkisine ve sahne hayatına dair bir başka yazı daha yazabilirim. 2017 Ekim ayında Vintage Records etiketiyle yayınlanan ve Müjde Ar’a kapak güzeli payesi verdikleri ilk single Honey Babe / It’s Gone to Stay şarkılarının içeriğine ve The Young Shaven grubuna odaklanacağım.

2016 yılında İstanbul’da kurulan The Young Shaven, vokalde; Archie Mckay, gitarda; Volkan Karaman, bas gitarda Jacob Kanelos ve davulda Sean de Koekkek ‘dan oluşan kadrosuyla Honey Babe / It’s Gone 45’liğini kaydetmiş, sonrasında kadrodaki değişikliklerle üretimlerine ve konserlerine 2019 yazına kadar devam etmişlerdi. Grup, müziklerine yedirdikleri post-punk tınılarıyla kubbede hoş bir seda bırakmıştı. Grubun sesi Archie McKay, Young Shaven macerası sonrası Egzoz isimli yeni grubuyla kısa bir süre önce sahnelere geri döndü. Bu yeni projeyi de takibe almanızda fayda vardır diye düşünüyorum.

Grubu takip eden kitle, öteden beri grubun hazırladığı konser afişlerinde Yeşilçam oyuncularını görmeye aşina. Dolayısıyla 45’lik kapaklarına Müjde Ar’ı taşımaları tam da onlardan beklenen bir hareketti. Fotoğrafçı Cengiz Tünay‘ın yıllar önce çektiği kare, şarkı ismine göndermeli başarılı renklendirmeyle ve grup isminin yerleşimiyle The Smiths‘in plak kapaklarındaki görsel estetikten izler taşıyor.

Single’ın çıktığı dönemde memleketteki İndie müziğin kalesi birbabaindie.com‘a (*) röportaj veren frontman Archie McKay, Yeşilçam’dan ve Müjde Ar’dan aldığı ilhamı bakın nasıl özetlemiş :

“Grubu ilk kurduğumuzda gündelik hayata başkaldıran karelere büyük ilgi duyuyorduk ve Yeşilçam sinemasına dair kitaplarda bunlara bolca rastlamak mümkündü. O dönemin film artistleri arasında ise bu isyankar duruşun en somut örneği Müjde Ar’dı.”

Kapakta yer alan görsel için de şunları söylemiş Archie :

“İlk defa konser afişlerimizden birisinde Müjde Ar’ın portresini kullandıktan sonra onun Honey Babe için kullanabileceğimiz tek imge olduğuna ikna olmuştum. Görseli kullanmak için izin istemek üzere kendisiyle iletişime geçtik. Honey Babe’i tamamlayacak tek görüntünün Müjde Ar olduğuna inandığım için bize hayır demesi ihtimali beni endişelendiriyordu. Halbuki Müjde Ar bizi kırmadı, ricamızı hemen kabul etti.”

Yazımı çok sevdiğim It’s Gone To Stay şarkısıyla bitireyim.

Hepinize güzel bir Pazar günü dileklerimle. Yeşilçam’la, müzikle ve Sinematik Yeşilçam’la kalmaya devam edin.

(*)Yararlanılan kaynak : 27 Ekim 2017‘de birbabaindie.com’da yer alan Tuğçe Yapıcı imzalı The Young Shaven : ”Müjde Ar’dan Başkası Olmazdı” isimli yazı.

Katkılarından dolayı sevgili Onursal Yazman‘a teşekkürlerimle.

Sinematik Yeşilçam için Hazırlayan : Sabahattin Bilgiç – Aralık 2021

Sabahattin Bilgiç

1985 Istanbul doğumlu. Çocukluk ve ilk gençlik yıllarının en güzel günleri Cihangir ve Heybeliada’da geçti. Ada akşamlarında kalabalığın peşine takılıp her seferinde biletsiz olarak girdiği ‘’Ayyıldız Sineması’’nda yüzlerce Hollywood film izleyerek, beyazperdenin düşler dünyasına kendisini kaptırdı. Müzik dinlemek ve sevdiği müzikleri farklı formatlarda fiziksel külliyat oluşturma çabasıyla biriktirmek her daim en büyük tutkusu oldu. Gel zaman git zaman, büyülü Yeşilçam dünyası ve özellikle ‘’Siyah Beyaz Türk Filmleri’’ onu da sardı. 2010 yılında kendi blog sitesi ’’küçükBÜYÜKdÜnYam’’ da müzik yazıları yazmaya başladı. Bunu 2015 tarihli kısa ömürlü fanzin ‘’Music Theraphy Club’’ izledi. 2017 yılında plak kapaklarının izini sürerek başladığı ''Sinematik Yeşilçam'' macerasında ‘’Müzik ve Yeşilçam’’ temalı yazılarıyla okuyucuyla buluşuyor...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir