Şimdiki Zaman (2012) : Kahve telvesinde hayatlar

Yönetmen Belmin Söylemez'in şimdilik tek uzun metraj filmi Şimdiki Zaman, çaresiz bir bunalmışlıkla iç içe geçen yaşamların panoraması.
Herkesin falı ayrı mı, hayatı ayrı mı?

Yönetmen Belmin Söylemez‘in şimdilik tek uzun metraj filmi Şimdiki Zaman, çaresiz bir bunalmışlıkla iç içe geçen yaşamların panoraması.

Hayata tutunmaya çalışan 28 yaşında bir kadın; Mina. Uzun süredir işsiz. Aile bağları zayıf, geçmişin “İnsanlar fakir ama aile dayanışması yüksek. Memleketten gelenlerle geçimlerini sağlıyor” günleri geride kalmış. Herkes kendi paçasını kurtarmaya çalışıyor. Kimi yırtmış, Mina’nın eski eşi gibi, parayla sınıf atlayanların izlediği yoldan geçmeyi tercih etmiş, eski yaşamını temsil eden Mina’yı bırakmış. Kimi de her halükarda bu topraklardan umudunu kaybetmiş, rotayı yurt dışına çevirmiş. Mina’nın da hedefi, ABD. Bunun için para lazım, para için de iş. Duvar ilanına başvurur, denemekten zarar gelmez, falcılık.

Yönetmen Belmin Söylemez'in şimdilik tek uzun metraj filmi Şimdiki Zaman, çaresiz bir bunalmışlıkla iç içe geçen yaşamların panoraması.
Telve şekillerinden dökülecek sözlerin sabırsızlıkla beklendiği anlar.

Mina, umutsuzca başlar işine, döker içindekileri. Mina, tek değildir. Dertleri, özlemleri dökülür dudaklarından. Kelimeleri, cümleleri, bolca kesişir fal sahiplerinin hayatlarıyla. Hayatlar, içi dolu bulaşık leğenine bırakılan kullanılmış fincanlardan dağılan telveler gibi, suyun içinde hangi telve hangi fincana ait belli değil, hepsi iç içe geçmiş, hepsi benzer, hepsi ahenk içinde.

Şimdiki Zaman, çekildiği zamana ait insan hikayelerini dolaysız anlatıyor. Herhangi abartıyla süslemeyi tercih etmeden; ne anlatımda ne oyuncularda. Oyunculuk, gayet iyi. Oyuncu tercihleri de. Ekrana gelen hiçbir yüz, “Bu insanın bu ortamda ne işi var?” dedirtmiyor. Herkes, sosyal sınıfının birer temsilcisi. Filmdeki şartlar, son zamanlarda daha geniş kitleleri kapsayan haliyle hala “Şimdiki Zaman”.

Yönetmen Belmin Söylemez'in şimdilik tek uzun metraj filmi Şimdiki Zaman, çaresiz bir bunalmışlıkla iç içe geçen yaşamların panoraması.
Müziğin de sesini kısmaya çalışıyorlar ya, ne diyelim artık.
Filmin Kazandığı Ödüller

Başrollerini Sanem Öge, Şenay Aydın ve Ozan Bilen‘in paylaştığı Şimdiki Zaman, 31. İstanbul Film Festivali’nde ve 24. Ankara Film Festivali’nde en iyi kadın oyuncu, 19. Altın Koza Film Festivali’nde ise Yılmaz Güney, SİYAD ve Film Yönetmenleri ödüllerini kazandı.

Şimdiki Zaman, aynı zamanda Amerika kıtasının en eski film festivali olan 56. San Francisco Film Festivali’nde en iyi ilk filme verilen “Yeni Yönetmen Ödülü”ne değer görüldü.

Box Office Türkiye verilerine göre, Şimdiki Zaman için Türkiye sinemalarında 3 bin 569 bilet satılmış. Bunun gibi demir leblebi tarzındaki filmlerin gördüğü ilginin, Türkiye nüfusunun artışına ters orantılı seyretmesi, üzerine düşünülmesi gerekiyor. Kısa film ve belgeselleri yurt içi ve dışından çok sayıda ödül de alan yönetmen Belmin Söylemez’in, böyle umut verici başlangıçtan sonra bu kadar zaman uzun metraj çekememesi de üzücü.

Yönetmen Belmin Söylemez'in şimdilik tek uzun metraj filmi Şimdiki Zaman, çaresiz bir bunalmışlıkla iç içe geçen yaşamların panoraması.
Duvar kağıdıyla cennet gibi ortam.

Filmi, dijital yayın platformu MUBİ‘den izleyebilirsiniz.

Sinematik Yeşilçam için Hazırlayan: Emre Umurbilir – Mayıs 2022

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

%d blogcu bunu beğendi: