HAKKIMIZDA

Sinematik Dergi

2007 ila 2013 yılları arasında ilk önce Sinematik Blogspot ve daha sonra Sinematik Yeşilçam olarak yayın yapan sitemiz 2014 yılından itibaren Sinematik Dergi ismiyle yayınına devam ediyor.

“Alternatif Sinema ve Müzik Kültürü Dergisi” ile yeni bir döneme yelken açtık. Burak Ersöz’ün yeni logo ve görsel tasarımı yanı sıra Emre Umurbilir ve Utku Uluer’in editörlüğünde yeni bir yayın dönemine başlıyoruz.

Sitemizde daha önceden yayınlanan yazılarımızı yeni düzen ile sizlerle paylaşırken 2014 Şubat tarihinden itibaren sitede sadece Film İncelemelerine ve Dergimize dahil edeceğimiz yazılara yer vereceğiz.

Arşivimizi sık sık elden geçireceğimiz yeni yayın düzenimiz umarız sizlerin de hoşuna gidecek.

Sinematik Sitesinin Hikayesi

Sinematik’in hikayesini anlatmak için sizleri 2006 yılına geri götüreceğiz. O dönem forumlarda ve “Emule” programında paylaşımlar yapılıyordu. Sohbetler ise ağırlıklı olarak forumlarda oluyordu. Myspace’in de hayatımıza yeni yeni girdiği bir dönem idi

İşte o dönem Diskotek Arkaplan forumunun kurucularından Ercan Demirel ile Utku Uluer ve Gökay Gelgeç‘in yollarının kesiştiği dönemdi.

Ercan Demirel de diğerleri gibi sadece film izlemeyen, detayların peşinde koşan ve araştıran bir dostumuzdu. Utku Uluer blog kurma isteğinden bahsettiğinde “bu konuda çok iyi anlaşacağın birisi var” diyerek Gökay Gelgeç ile tanıştırdığında sitenin temellerini atmış oldu.

Gökay Gelgeç o dönem film müziklerine merakı ve oluşturduğu soundtrack albümleri ile özellikle Arkaplan forumunda oldukça yakından tanınıyordu ve film müzikleri deşifreleri konusunda şöhretli bir kullanıcı idi. Öte yandan yabancı filmler ile uyarlama ve remake filmleri Yeşilçam ile karşılaştırıyor olması benzer kafa yapısına sahip iki sinemaseverin üretimleirni ve ilgilerini de etkilemeye başlamıştı. Yıllarca burun kıvrılan Çetin İnanç filmlerine başka bir gözle bakılmasına yardımcı olan Gökay ile günler boyunca Yeşilçam ve fantastik filmler üzerine sohbetler de Sinematik Yeşilçam’ın ilk yazıları olarak şekillenmeye başladılar.

sinematik logo
Bu eski logomuz Sinematik Yeşilçam Logo Tasarısı Mawa Media’ya aittir

Fakat kurguladıklarını anlatmayı çok seven Gökay Gelgeç’in yarattığı içeriklerin kaybolmasını istemeyen Utku Uluer’in Messenger’da yazdıklarını bir yazıya çevirerek yollamasıyla da blog başlamış oluyordu. Ortaya çok hoş bir inceleme çıkmıştı. Uzunca zamandır kafasında kurguladığı “Cemil” yazısını da farklı bir formatta sunmaya karar verdikten sonra “Sinematik” adıyla blogspottaki bloğu yayına hazırlama süreci başladı.

İlk yazı taslaklarının iyice ortaya çıkmasıyla da 2007 yılının Mart ayında düzenli yayına başlanmış oldu. Aslında iki kafadar pek çok forum ve farklı platformda sinema üzerine 2004’ten beri blog yapmaktaydılar ancak ciddi ve düzenli yayın olarak 2007 tarihini vermemiz daha doğru olacaktır. Sitenin kuruluşu ise 2006 yılı oldu.

Sinematik Blogspot…

İlk dönem işbölümü; Gökay’ın daha çok yazdığı ve Utku’nun Blog’u çekip çevirdiği bir süreçti. Ercan Demirel de hem lojistik destek sağlıyor hem de sıklıkla olmasa da yazılar yolluyordu. Nurdan Özçin’in de katılmasıyla 2007-2009 yılları arasında düzenli bir blog yayını 4 yazarlı olarak devam etti. O dönem en fazla okunan sinema blogları arasına da giren Sinematik’te blog yazarlığının ciddiye alınmadığı yıllarda bazı şeyler için öncü oldu.

Ancak Utku Uluer’in İtalya’da yaşıyor olması, Ercan’ın Almanya’da olması, Gökay’ın ise daha sonra Macaristan’a gitmesi ile site olarak film gösterimlerinde, seminerlerde, toplantılarda değil, ana mecramız olan internet ortamında varolan bir blog ortaya çıkmış oldu.

İlgilerin farklılaşması nedeniyle 2009 yılından sonra yayın kesintiye uğramaya başladı. 2010 da ise üretimi iyice durdu. Zaten blogspota da bazı sansürler uygulanmıştı. Site için önemli bir yazar ve araştırmacı olan Metin Demirhan ve sonra da Onar Films sahibi Vasilis’in aramızdan ayrılmış olması da motivasyonu o yıllarda düşürmüştü.

Fantasturka

Sitenin kabuk değiştirmesi ve yeni bir yola girmesi Ankara’da düzenlenen “Fantasturka Festivali” ile gerçekleşti. Geçtiğimiz yıllarda devamlılık konusunda siteye destek veren Ege Görgün’ün editörlük konusunda verdiği destek, Mesut Kara’nın Cemil dosyasının Cinemascope’ta yayınlamasından sonra, Ali Murat Güven’in ana akım basında destek vermesi ve Kunt Tulgar’ın babacanlığı yeni bir domain alarak yolumuza devam etmemiz gerektiğini gösterdi. Dostluğumuzun ilerlediği Çetin İnanç ve Yılmaz Atadeniz de farklı bakmamıza da vesile olmuştu o yıllarda.

Sinematik Yeşilçam

2011 yılında “sinematik.com” olarak adresi alamadığımız için ve yazılarımız Yeşilçam ağırlıklı olduğu için “sinematikyeşilçam.com” adresi üzerinden yayına başladık.

2011 yılında aldığımız “Sinematik Yeşilçam” isimli domain sonrası, eski yazıların düzenlenmesinin ardından yeni düzenli yayınımıza 2012 yılı ortalarında başladık. Bu süreçte çok farklı dostlar aramıza katılmaya başladı. 2012 yılının yıldızı değerli dostumuz Semra Uygun idi. 2014 yılında Can Sönmez, Suzan Dilek Yılmaz, Yigilante Kocagöz, Ekrem Yaşar Pınarbaşı, Emre Siyahoğlu ve Muhammed Soysal ile sitenin çehresi değişmeye başladı. Bu süreçte özellikle Kemal Sunal filmlerinin öne çıkmaya başladığı site içeriği de gelişmeye ve genişlemeye başladı. Her ne kadar Yeşilçam dönemini merkeze alsak da yeni filmleri de ihmal edemezdik.

Fakat sitemizin en önemli eksik biri de özellikle Yeşilçam dönemine ait yazılardı. İlk başlarda Gökay’ın tanıştığı Fantasturka’da da site ile yakınlaşan Mesut Kara’nın o yıllar açık olan Mesut Kara ile Yeşilçam Hatırası blogundaki yazılara sitede de yer vermek istedik. O dönem yazarlığı bırakmaması için ona da destek verdik ve yazılarını siteye taşıdık.

O günlerde Ege Görgün’ün “blogların birliği” üzerine de bir takım işbirlikleri başlamış oldu. Özellikle ana ilgi alanımız olan “Fantastik Türk Sineması” da bizim için çok önemliydi. Bu nedenle 2015’ten itibaren site ayrıca “www.fantastikturksinemasi.com” domainine de yönlendirildi.

2017 yılında ise site çok yüksek okunma oranlarına ulaşırken aramıza Sabahattin Bilgiç, Adnan Yarar, Emre Umurbilir, Cemal Berktaş, Gürol Yüksel, Ersin Demirel, Levent Demirci ve Murat Hattatoğlu katıldı.

Değerli dostlarımızın düzenli paylaşımları sayesinde farklı bir siteye evrildik. Sinematik Yeşilçam (sinematikyesilcam.com), sitede her ay en az 12 kişinin aktif olarak üretim yapabildiği daha dinamik ve kolektif bir site olarak yayın hayatına devam etti.

Öte yandan Sinematürk’ten farklı bir formatta sunmamız için bize yazılarını emanet eden Murat Çellenligil, her daim destekçimiz Ali Murat Güven ve Kaya Özkaracalar, sadece Melih Gülgen’in sinemasını değil engin sinema bilgisini bizlerle paylaşan Burak Gülgen gibi sinema sektörünün içinde yer alan, görsel desteğini esirgemeyen Ali Can Sekmeç ve Vadullah Taş, bizlere daima yer veren Tuncer Çetinkaya, oralarda bir yerlerde bizleri izleyen Metin Demirhan ve Vasillis gibi deneyimli sinema yazarı ve araştırmacısı, yönetmen dostlarımızın da çok önemli katkılarıyla yolumuza devam ediyoruz.

Yine Türk Sineması tarihine dönük çıktığımız bu yolculukta Kunt Tulgar, Yılmaz Atadeniz, Çetin İnanç, Ekrem Gökkaya, Arzu Okay, Lale Belkıs, Levent Çakır, Burak Gülgen, Hasan Karcı, Safa Önal, Osman Betin, Oktay Gürsel, Fuat Erman gibi Yeşilçamlı isimlerin verdikleri destekleri de unutmuyoruz.

Geçmişe dönüp baktığımızda en hoşumuza giden taraf ise siteye katkı veren dostlarımızla çok uzun zamandan beridir yayın yapmakta olduğumuz. Dile kolay 17 yılı aşkın süre içerisinde 40’a yakın yazar. Sorunlar fikir ayrılıkları her zaman olur ama sitenin özü isminin geldiği Yeşilçam ruhu ile bütünleşti. Zaman zaman yazılarına ara veren arkadaşlarımız olsa da bugüne dek çalışmalarımıza katkı veren herkese yeni yazıları için kapımız hep açık oldu.

Yayın Politikamız!

Bazı dostlarım zaman zaman bana sitenin yayın politikasını soruyor. Öncelikle ismimizdeki Yeşilçam’ın bizim için Türk Sinemasını ifade ettiğini söyleyerek anlatmaya başlıyorum. Alternatif Yeşilçam Kültürü Sitesi ile anlatmak istediğimiz ise Türk Sineması üzerine alışılmış bazı kalıpları tekrarlamamak takipçilerimize ve okura farklı bir içerik sunabilmek.

Yeşilçam’ın sadece 4 yapraklı yoncadan ibaret olmadığını düşünüyoruz. Bizlerin hayal dünyasına ürettiği, perdeden bizlere yansıttığı yüzlerce öyküde, “masalda” yer alan önemli hayat hikâyesi ve yaşanmışlığa Yeşilçam’ın gerçek hikâyelerine, yaşanmışlıklara, insanlarına, emek verenlere adanmış bir arşiv çalışması ve bir vefa Sinematik…

Yayın ilkemiz meraklı, hakkaniyetli ve adaletli olmak üzerine kurulu. Siteyi kurduğumuzda da farklı açılımlar yaptığımızda da bizim için önemli olan yazar dostlarımızın hakaret içermeyen, ayrıştırmayan, kimseyi ötekileştirmeyen yazılarıyla Türk Sineması araştırmalarına katkıda bulunmaları, kendi özgün içeriklerini oluşturmaları ve içlerinden geldiği gibi paylaşım yapabilmeleriydi.

Ayrıca yazılarını yayınlamak isteyen pek çok genç arkadaşımız için de rahat bir ortam sunmaktı amacımız. Yıllar içerisinde öğrendiğim bir şey var, o da yazarlığın yazarak, deneyerek ve eleştirileceği bir ortamda geliştiğidir. Günümüz Türkiye’sinde kolektif olabilmenin çok zor olduğu bir süreçte yine de kolektif çalışlardan yana direnmeye devam ediyoruz…

Ayrıca sanatta disiplinler arası etkileşime çok inandığım için sadece filmler değil müzik, edebiyat, tiyatro, heykel ve resmin de konularımızla bağlantılı olabileceğini, ayrıca popüler kültür adına farklı bakış açılarını öne çıkartmanın da gerekli olduğunu savundum. Bu yüzden içerisinden sinema geçmesi yeterli oldu bazı yazıları yayınlarken.

Bu yayın politikamızı Dergi formatında devam ettirirken içeriğimizi daha genişletmeyi ve yayınımıza kaldığımız yerden devam etmeyi sürdüreceğiz…

Yıllar önce kullandığımız bir slogan olan “Paylaşalım Güzelleşelim”i de unutmadan

O zaman paylaşalım güzelleşelim…

7 thoughts on “HAKKIMIZDA

  1. Thank you for letting me post my list of turkish movies. I am sure these are all long lost treasures to you as well as to me. But if one does not as one cannot be told no. I hope perhaps foolishly that maybe one or two scraps remain other than just posters. I love the mask genre from all over the world. In movies, comics, well you get the idea, it’s just a hobby but one I’ve been passionate about the preservation of cuture of media as art. Please help if you can. Thank you.

    Turkish Movie Want List:

    Disi Killink (She-Killink) / 1967
    Director: Aram Gulyuz
    Fantoma Istanbul’da Bulusalim (The Phantom: Istanbul Appointment) / 1967
    Director: Natuk Baytan
    Kara Atmaca (Black Hawk) / 1967
    Director: Nisan Hancer
    Kilink Canilere Karsi (Kilink vs The Murderers) / 1967
    Director: Cetin Inanc
    Kilink Frankenstayn’a Karsi (Kilink vs Frankenstein) / 1967
    Director: Nuri Akinci
    Mandrake Kilinke’e Karsi (Mandrake vs. Kilink)/ 1967
    Director: Oksal Pekmezoglu
    Saskin Hafiye Kilinge Karsi (The Confused Detective vs Kilink) / 1967
    Director: Natuk Baytan
    Binbasi Tayfun (Captain Cyclone) / 1968
    Director: Tolgay Ziyal
    Casus Kiran (Spy Smasher) / 1968
    Director: Yilmaz Atadeniz
    Kara Atmaca’nin Intikami (Black Hawk’s Revenge) / 1968
    Director: Nisan Hancer
    Demir Pence Casuslar Savasi / 1969
    Director: Cetin Inanc
    Ruzgar Hafiye (The Wind Detective) / 1969
    Director: Cevat Okcugil
    Supermen Fantoma’ya Karsi (Super-man vs. Fantomas) / 1969
    Director: Kayhan Arikan
    Simsek Hafiye (The Thunder Detective) / 1970
    Director: Savas Esici
    Belanin Krali / 1971
    Director: Yilmaz Atadeniz
    Kilink Olum Saciyor (Kilink Spreads Death) / 1971
    Director: Birsen Kaya
    Kinova Demir Yumruk (Kinova: Iron Fist) / 1971
    Director: Cetin Inanc
    Maskeli Ucler (The Masked Trio) / 1971
    Director: Melih Gulgen
    Kizil Maske’nin Intikami (Revenge of the Phantom) / 1971
    Director: Cavit Yoruklu
    Super Adam (Superman) / 1971
    Director: Cahit Yoruklu
    Bombala Oski Bombala (Bomb Them Oski, Bomb Them!) / 1972
    Director: Cetin Inanc
    Disi Akrep (Scorpion Woman) / 1972
    Director: Feridun Kete
    Kaplan Kadin Dehset Adasi (Tiger Woman Terror Island) / 1972
    Director: Tancan Akin
    Kinova 2- Kara Seytan (Kinova 2 – Black Devil) / 1972
    Director: Cetin Inanc
    Kinova 3- Kamcili Kadin (Kinova 3- Woman with the Whip) / 1972
    Director: Cetin Inanc
    Super Adam Kadinlar Arasinda (Superman Amongst the Women) / 1972
    Director: Cavit Yoruklu
    Super Kadin Dehset Saciyor (Super Woman Spreads Terror) / 1972
    Director: Feridun Kete
    Ucan Kiz (The Flying Girl) / 1972
    Director: Semih Evin
    Kara Maske (The Black Mask) / 1973
    Director: Nuri Akinci
    Yilmaz Kolusuz Kaharaman’a Karsi (Kilink vs The One Armed Warior)/ 1974
    Director: Mujdat Saylav
    Supermenler (3 Supermen Against Godfather) / 1979
    Director: Italo Martinenghi
    Uc Supermen Olympiatlarda (3 Supermen at the Olympic Games) / 1984
    Director: Italo Martinenghi

    Any assitance you can aid me in finding a copy no matter how poor (I’ve watched some really bad copies just because I love the genre) I am not hard to please. Thank you again it is greatly appreciated.

    Kindly

    Richard Boucher
    Aka Mr Goldeage @ [email protected]
    https://www.facebook.com/groups/ItnternationalGoldenage/ My facebook Goldenage page
    http://comicbookplus.com/ A Public Domain Reading library of Golden Age comics From Around The World – Including Pulps…Dime Novels…Romance Titles, War. Super Heroes – Horror, you name it the reading library has pretty much has it for you. Use the site reader or your own device. Or, if so inclind, download the Public Domain files for later.

  2. Sevgili Sinematik Yesilcam Ekibi.

    Üç Bölümlü Kısa Film  (1978) adlı, yönetmeni  Arca Özcan  olan, filmin üzerinde Frankfurt Goethe Üniversitenin Film BiIim bölümün semineri için bilgi ariyorum.  Bu konuda lütfen  bana yardımcı olabilirmisiniz?

    Sorularim:
    – Üç  Bölümlü Kısa Filmi izleme imkanı varmı?
    – Mümkünse o filmi nerede izleyebilirim?
    – Filmi analog veya dijitalmi izleyebilirim?
    – Analog kopyaları varmı? Varsa kaç tane var ve onları nerede bulabilirim?
    – Üç Bölümlü Film kaç kere gösterildi?
    – Kimlere gösterildi?
    – Izleyenlerin reaksiyonu nasıldı?
    – Filmin hangi bölümü en çok beğenildi? Hangisi en az?
    – 1978 yılında 15. Altın Portakal Filme Festivalinde ödülendirilmiş. Tam olarak neden ödülendirildi? Jüri tam olarak neyi beğendi?

    Bana yardımcı olabilirseniz çok sevinirim.

    Sevgilerimle

    Yasemin Soydas

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir