Sinematik ve Cemil dosyamız Cinemascope Dergisinde

0
1085

2093681660_e748e9b2bf_oGökay Gelgeç yani namı diğer Yojimbooo’nun hazırladığı Cemil dosyalarının kuşe kağıda basılmış ve değerli arşivlerden resimler ile zenginleştirilmiş halini arşivinizde yer vermek istiyorsanız cinemascope dergisinin bu ayki sayısını ve gelecek sayısını almanızı tavsiye ederiz. Bu ay Cemil filminin dosyası ve önümüzdeki ay Cemil dönüyor dosyalarına dergide yer verilecek. Bu şekilde Gökay’ın bu değerli çalışmasıda sadece internette değil değerli bir dergi içerisinde de hayat bulmuş oldu. Cinemascope dergisi ile ilgili basında çıkan bir haberi sizinle paylaşmak istiyoruz, bunu derginin basın bülteni olarakta ele alabiliriz.

Yeni şafak Gazatesinden Ali Murat Güven’in haberi:
Genel yayın yönetmenliğini araştırmacı-yazar Mesut Kara‘nın üstlendiği aylık sinema dergisi “Cinemascope”, yarım düzine dolayındaki periyodik sinema yayınının son derece dar bir satış pastasını paylaştığı sektörel bir arenada kendinden emin adımlarla yoluna devam ediyor.
Derginin Aralık-2007 sayısındaki ana dosya, “Türk Sineması’nda bağımsızlık olgusu” başlığını taşımakta…
Prof. Dr. Bülent Vardar, Âlâ Sivas ve Nigar Pösteki’nin konuya ilişkin makalelerinin yanısıra Engin Ayça, Ahmet Soner, Orhan Ünser ve Mesut Kara’nın katılımıyla gerçekleştirilen dörtlü bir sohbet; yine Âlâ Sivas’ın Giovanni Scognamillo ile gerçekleştirdiği diğer bir söyleşi ile zenginleştirilen bu geniş kapsamlı araştırma, okurların “bağımsız sinema” kavramı üzerine derinlemesine bilgi sahibi olmasını, “Sinemada bağımsızlık ne anlama gelir? Neye göre, ne kadar ve nereye kadar bağımsızlık?” gibi önemli sorulara doyurucu karşılıklar bulmasını sağlıyor.
Derginin ilerleyen sayfalarında, yazı kadrosuna yeni katılan Hikmet Temel Akarsu ve Emre Karacaoğlu’nun “Yedinci sanatla ikinci sanatın izdivacı” başlıklı yazıları yer almakta… Yapılan editöryal duyurudan, söz konusu ikilinin sinema-müzik birlikteliğini işleyecekleri yazılarıyla bundan böyle her sayıda Cinemascope’a renk katacaklarını öğreniyoruz. Yeni bölümün ilk yazısı ise”Sinema-müzik birlikteliğine çarpıcı bir örnek: David Lynch ve Angelo Badalementi” başlığını taşıyor.
44’üncü Antalya Altın Portakal Film Festivali’nin bitmesinin üzerinden epey zaman geçti, ancak bu organizasyonun yol açtığı tartışmalar bir türlü bitmek bilmiyor. Hatırlanacağı gibi, festival bünyesindeki önemli etkinliklerden biri olan Belgesel Film Yarışması’nda, seçici kurul üyeleri, “Aday filmler arasında profesyonel ölçütlere uygun bir eser bulunamamıştır. Ödüllendirme yapmamanın gelecekte daha nitelikli ürünler verilmesini sağlayacağına inanan jürimiz, bu yıl, anılan nedenle ‘en iyi ulusal belgesel film’ dalında herhangi bir ödül vermeme kararı almıştır” şeklinde tartışmalı bir açıklama yapmıştı. Bu karara tepki gösteren Kaya Özkaracalar, Bahriye Kabadayı, Necati Sönmez ve Hüseyin Karabey ile yapılan söyleşiler, ayrıca yine aynı konuya ilişkin olarak gündeme gelen çeşitli basın açıklamaları, derginin “Ödüle değer görülmeyen belgesel sinema” başlıklı dosyasında yer alıyor.
Cinemescope’un yeni sayısını zenginleştiren diğer yazılar arasında ise Özlem Güçlü’nün “Sinemada aşk nesnesi olarak kadının sunumu”, Taner Ay’ın “Sinemada 1001 Gece”si, Ahmet Yüce’nin “Korku sinemasının tekinsiz mekânları: Oteller”i ve Murat Batmankaya’nın “Tenin İlmihali: hüzünlü bakışlı güzel Sylvia Kristel”i ilk anda dikkati çeken başlıklardan yalnızca bir kaçı…
Hayatın diğer bütün cephelerinde olduğu gibi sinema dünyasında da yaprak dökümü bütün karşı konulmazlığıyla sürerken, Orhan Ünser son dönemlerde arka arkaya yitirdiğimiz sinemacıları anlatan oldukça güzel bir yazı kaleme almış.
Araştırmacı-yazar Gökay Gelgeç’in, yönetmen Melih Gülgen’in, Yeşilçam’dan çıkmış ilk gerçek anti-emperyalist ve siyasal sinema örnekleri arasında yer alan “Komiser Cemil”ini ele aldığı yazısı ise bu sayının okunmaya değer dosyalarından bir diğeri… Cinemascope, önümüzdeki sayıda da aynı araştırmanın “Cemil Dönüyor” adlı devam filmiyle ilgili bölümüne yer vereceğini duyurmuş.
Cinemascope Dergisi’nin Aralık-2007 sayısında yer alan önemli konu başlıkları:
– Dosya / “Türk Sineması’nda bağımsızlık olgusu”
– Dosya / “Ödüle değer görülmeyen belgesel sinema”
– Dosya / “Sinemada 12 Eylül”-2 / Söyleşi: Hüseyin Kuzu
Dosya / “Çağdaş Malkoçoğlu: Komiser Cemil” / Gökay Gelgeç
– “Yaprak dökümü gibi” / Orhan Ünser
– “Aşk nesnesi kadınlar” / Özlem Güçlü
– “Müziğin gölgesi” / Ömer Fırat
– “Tenin İlmihali: Sylvia Kristel” / Murat Batmankaya
– “Sinemada 1001 Gece” / Taner Ay
– “Ruhumuzu tatmin eden nedir?” / Murat Akçiçek
– “Korku sinemasının tekinsiz mekânları: Oteller” / Ahmet Yüce
– “Müzik-sinema birlikteliğine çarpıcı bir örnek: David Lynch ve Angelo Badalementi” / Emre Karacaoğlu, Hikmet Temel Akarsu
– DVD tanıtımları
Sinema bilginizi geliştirip zenginleştirmek ve “film okumaları” alanında daha derinlemesine deneyim kazanmak için, her ay en az bir sinema dergisini düzenli olarak takip etmeyi unutmayınız.

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikMÜZİKTE BİR DENEY, ANADOLU ROCK
Sonraki İçerikHaber: Münir Özkul Gecesi
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı. 1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı. 1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi. 1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti. 2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu. 2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı. 2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı. 2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.