AYŞECİK Filmleri

3
12352

zeynep degirmencioglu sinematik yesilcam 012Yeşilçam’ın tozlu arşivi , gördüğü ilgi karşısında seri halde çekilen filmlerle doludur. Tarkan, Kara Murat, Battal Gazi, Cilalı İbo, Keloğlan, Turist Ömer, Malkoçoğlu, Küçük Hanımefendi, Sezercik bu filmlerden bazısıdır. En uzun seri rekoru ise on dokuz film ile Kemalettin Tuğcu’nun eserlerindeki Ayşecik karakterinden yola çıkılarak beyaz perdeye aktarılan aynı isimli Ayşecik serisindedir.

Yeşilçam ilk Ayşecik filmi ile 1959 yılında tanışır. Filmin başrol oyuncusu 1954 doğumlu şeker mi şeker Zeynep Değirmencioğlu‘dur. Bu rolü almasının başlıca nedeni , senaryo yazarı babası Hamdi Değirmencioğlu’dur. Hamdi Bey sadece kızı Zeynep’i değil, ileri ki yıllarda eşinin yeğeni Ömer Dönmez’i (Ömercik) de Yeşilçam’a kazandıracaktır.
Hamdi Bey yazar, kızı Zeynep oynar. 1959- 1971 arası on dokuz filmlik serinin on altısının senaryosuna imzayı Hamdi Değirmencioğlu atar. Film afişlerinin çoğunda ve de filmlerdeki ibare şu şekildedir :
Senaryo Değirmencioğlu“.Geri kalan üç filmin senaryosunu ise usta senarist Erdoğan Tünaş kaleme almıştır, bunlar : Ayşecik Yuvanın Bekçileri, Ayşecik Çıtı Pıtı Kız, Ayşecik Cimcime Hanım’dır.
Ayşecik filmleri farklı yönetmenlerin elinden çıkar ki en çok Ayşecik filmi çeken yönetmenler beşer film ile Aram Gülyüz ve Hulki Saner‘dir. Onları iki film ile Orhan Aksoy takip eder. Diğer Yönetmenler Memduh Ün, Atıf Yılmaz, Osman F.Seden, Tunç Başaran , Ertem Göreç ve Temel Gürsu‘dur.
Döneminin en gözde en ünlü oyuncuları bu serilerde rol alırlar:
Muhterem Nur, Belgin Doruk, Cahide Sonku, Tijen Par, Neriman Köksal, Hülya Koçyiğit, Türkan Şoray, Filiz Akın, Fatma Girik , Sema Özcan, Semra Sar’ın yanı sıra;
Ayhan Işık, hatta ve hatta Cüneyt Arkın, Efgan Efekan, Turgut Özatay, Eşref Kolçak, Sadri Alışık, Tanju Gürsu, Ekrem Bora, Ediz Hun, Önder Somer, Metin Serezli ve Fikret Hakan.
Serilerin bir de değişmez oyuncuları vardır;
Hulusi Kentmen, Ahmet Tarık Tekçe , Vahi Öz ve Mualla Sürer‘dir bu oyunculardır.

Birbirinden izler taşımalarının yanı sıra her serinin konusu farklıdır. Ortak nokta; sevgi böceği, büyümüş de küçülmüş, dili pabuç kendi güdük ve boyundan büyük sorunları çözen Ayşecik‘tir. Çoğu seride ya annesizdir ya da babasız.

Televizyonlarda sıkça gösterilen en ünlü Ayşecik filmleri ve konuları kısaca şöyle:

AYSECIK sinematik yesilcam yan banner 02

Ayşecik Şeytan Çekici:

Yön: Atıf Yılmaz Senaryo : Değirmencioğlu 1960
Küçük Ayşe’nin annesi (Belgin Doruk) ve babası (Eşref Kolçak) zalim kaderin ağlarını örmesi sonucu ayrı düşmüştür. Annesi bir zengin evinin kızıdır, babası ise fakir bir işçi. Onları tekrar birleştirmek Ayşecik’e düşer.

Ayşecik Yavru Melek:

Yön: Osman F.Seden Senaryo : Değirmencioğlu ve Erdoğan Tünaş 1962
Öksüz Ayşecik’e ve babasına yüklüce bir miras kalır. Bir ayağı sakat babası (Sadri Alışık) ikinci kez evlenmiştir ve üvey anne (Cavidan Dora), mirasın Ayşe’ye kalmasını istemediğinden onu öldürmeye çalışır.

Ayşecik Canımın İçi:

 Yönetmen ve Senaryo: Hulki Saner 1963
Şahsen en sevdiğim Ayşecik filmlerinden biri. Ayhan Işık ve Türkan Şoray’ın çengel burunlu dönemlerinden bir film. Ayşe’nin babası (Ayhan Işık) sürekli yolunacak kaz arayan bir dolandırıcıdır . Ayşe’nin annesi öldüğü için onu anneannesi büyütmektedir ama küçük kız artık babası ve cici annesi (Türkan Şoray) ile yaşamak istemektedir. Tek bir şartı vardır: Canının içi babacığı kızına hiç ama hiç yalan söylemeyecektir.

Ayşecik Cimcime Hanım:

Yönetmen: Hulki Saner  Senaryo : Erdoğan Tünaş 1964
Bu filmin özelliği Hulki Saner’in yarattığı bir başka serinin kahramanı olan Turist Ömer’in ve Bedia- Rüknettin (M.Sürer- V.Öz) ikilisinin de bu filmde yer almaları. Küçük Ayşe yetimdir ve nasıl oluyorsa artık Turist Ömer’in başına olmuştur. Turist ilk başlarda bu küçük veletten kurtulmanın yollarını ararken aralarında güçlü bir sevgi bağı oluşur.

Ayşecik Çıtı Pıtı Kız:

Yön: Hulki Saner Senaryo: Erdoğan Tünaş 1964

Bir önceki filmle aynı özelliklere sahip, burada da Turist Ömer ve Bedia – Rüknettin ikilisini görüyoruz. Küçük Ayşe, aile büyüklerinin anlaşmazlıkları arasında ezilmektedir. Şarkı yarışmasına katılmasını istemeyen Bedia’ya inat o yarışmaya girer ve olaylar gelişir.

Ayşecik Boş Beşik:

Yön: Hulki Saner Senaryo:Değirmencioğlu 1965
Dönemin ünlü Türk Halk Müziği sanatçısı Muzaffer Akgün Ayşe’nin annesi rolündedir. Turneden turneye koşan, sahne çalışmalarından bir türlü küçük kızı Ayşe’ye zaman ayıramayan annesi turnedeyken, Ayşe gizlice evden ayrılır ve geçirdiği bir kaza sonucu hafızasını kaybeder. Onu bulan kadına ” Size anne diyebilir miyim?” diye sorarhatta. Kadının kötü kalpli kocası Ayşe’nin sesinin güzel olduğunu duyunca onu sahneye çıkarmaya karar verir.

AYSECIK sinematik yesilcam yan banner

Ayşecik Sana Tapıyorum:

Yön:Aram Gülyüz Senaryo: Değirmencioğlu 1970

Ayşe, yatılı okulda okumaktadır. Babası ve annesi (Fikret Hakan- Sema Özcan) ayrıdır. Onu tüm zorluklara rağmen okutan annesi hayatında en sevdiği kişidir. Çok sevdiği annesinin bir pavyon şarkıcısı olduğunu öğrenince dünyası başına yıkılır.
 

Ayşecik ve Sihirli Cüceler Rüyalar Ülkesinde:

Yön: Tunç Başaran Senaryo: Değirmencioğlu ve T.Başaran 1971
Bildiğimiz Oz Büyücüsü‘nün biraz Pamuk Prenses biraz da Alice Harikalar Diyarında‘sı ile mikslenmiş yerli versiyonu. Filmin afişindeki şu cümle dikkat çekici : Suna Selen- Mine Sun- Seyhan Gümüş- Cemal Konca- Seda/Sema Kardeşler ve Pamuk Prenses Filminin Hakiki 7 Cüceleri.

Ayşecik’le Ömercik:

Yön: Orhan Aksoy Senaryo: Değirmencioğlu 1969
Ayşe daha bebekken , babasının (Metin Serezli) bir yanlış anlaması sonucu eve giren bir hırsıza (Ali Şen) ileride azılı bir suçlu olarak yetiştirilmek üzere teslim edilir. Ailesi bu yanlış anlama sonucu dağılan Ayşe, kendi gibi gariban Ömercik’le birlikte yankesicilik, hırsızlık yaparak yaşar. Günün birinde yıllar önce yapılan o yanlışlık büyük bir tesadüf eseri çözülecektir. Bu filmin çok güzel de bir şarkısı vardır, sözleri şöyle başlardı ” Ana derdi bir yaradır, ızdırabı dinmiyor hiç…”. Hatta “Orda Bir Köy Var Uzakta” şarkısının melodisi ile söylenir.

Ayşecik Yuvanın Bekçileri:

Yön:Aram Gülyüz Senaryo: Erdoğan Tünaş 1969

Ayhan Işık ve Belgin Doruk’un anne baba rolünde olduğu filmde Ayşecik ve Ömercik iki kardeştir. Yıllar önce boşanan anne ve babalarını tekrar bir araya getirmek için iki kardeş türlü oyun yapar. Bu filmin en sevimli sahnelerinden biri iki kardeşin anne ve babalarının ilk tanıştıkları günü canlandırdıkları sahnedir.

Ayşecik Yavrum (Karataşlı Emine):

Yön: Orhan Aksoy Senaryo: Değirmencioğlu 1970
Kocası askere gidince büyük şehre gelip gündelikçi olarak girdiği evde çalışırken kızı Ayşe’yi kaybeden Emine’nin (Semra Sar) öyküsü.
Kötü kalpli ev sahibi (Suzan Avcı) Ayşe’yi kendi kızı gibi göstererek babasının gözüne girmeye çalışır. Emine ise kızını öldü bilmektedir. Yıllar sonra bir tatilde Ayşe gerçek annesi ile karşılaşır.

Ayşecik Hayat Sevince Güzel:

Yön:Temel Gürsu Senayo: Değirmencioğlu 1971
En çok bilinen Ayşecik filmlerinden biri. Gerek zengin kadrosu gerek konusu, gerek şarkılı danslı sahneleri ile TV’lerde en çok gösterilen bu film de bir nevi yerli Polyanna versiyonu. Şarkısı da var ; “Hayat Sevince Güzel / Sevince Tatlı günler/ Bir Kuşu Kelebeği/ Bir Taşı Sevin Yeter”

Diğer Ayşecik filmleri de şunlar:  

Ayşecik, Ayşecik Ateş Parçası, Ayşecik Fakir Prenses, Ayşecik Yuvana Dön Baba, Ayşecik Canım Annem, Ayşecik Fakir Kızın Romanı, Ayşecik Bahar Çiçeği…

AYŞECİK FİLMLERİNİN AFİŞLERİ

 

Yazan: Dilek Gürses (Çilek)

Not: Yazıda kullanılan afişlerin tümü Dilek Gürses’in arşivinden alınmıştır. Resimlerin üstüne tıklayarak büyütebilirsiniz.

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikUluslararası 2. El Film Festivalinden ‘Türk Sineması’na Vefa Sözü
Sonraki İçerikHalit Çevirgen: ” ÖMERCİK “
Çilek, 1974 Berlin doğumlu... Yani gurbetçi... Yani video devri çocuğu... Küçüklük idolleri Adile Naşit, Münir Özkul, Kemal Sunal... Gülmeyi çok sevmesinin suçlusu onlar. Jön dedin mi Ayhan Işık'ı, aktrist dedin mi Türkan Şoray'ı getirir aklına ilk. Bir kız çocuğu olarak karateyi sever çünkü Cüneyitseverdir. Cüneyitseverdir çünkü Cüneyit Arkın aynı zaman da romantiktir. Hülya Koçyiğit koşuşu diye bir koşma stili benimsemiştir, öyle koşar. Otriş ve şapka güzel şey diye düşünür, balıkçı güzeli Azize gibi şarkı söylediğini hayal eder ara sıra Binlerce film karesini, repliği, ayrıntıyı, kırıntıyı hepsini farkında olmadan sadece beynine değil yüreğine de kaydetmiş Çilek hanımın lisede edebiyat bölümünü seçmesinin altında 6 Edebiyat A sınıfı Hababamcıları ve Mahmut Hoca yatar. İstanbul Üniversitesi Gazetecilik mezunu Çilek hanım artık arada sırada yazsa da eski Yeşilçam filmlerini hâlâ çocukluğundaki şevkle ayıla bayıla izlemekte, meraklısına rast geldi mi dönem filmlerinin kritiğini yapmaya mesai harcamaya hiç... ama hiç üşenmemektedir.