UMUTSUZLAR – Bir Gangstere Ağıt

1
2306
BİR ÇİRKİN ADAM
Çocukluğumdan bugüne Yılmaz Güney‘li gangster filmlerinde gerçek gangsterlerin dünyasına konuk olduğumu düşünürüm. Zaza Şeyhmus’dan, Asım Mavzer’e çizilen her karakter birer anti kahramandır. Kimi zaman politik göndermelerinde su üzerine çıkarılmadan aksettirildiği bu filmlerde ki ortak nokta “Merhametsiz” kabadayıdır.

İntikam vakti kapıyı çaldığı anda beyaz perdede ki Güney’i kimse durduramaz. Hatta Vurguncular filminde Kont’un öldürülmesinin ardından intikam yemini ederken sitem ettiği “Tanrı” bile…

Kurşunlar ve kıyım adres sormaz. Kadınların vajinalarına yılan sokan, bacak aralarını kurşunla dolduran, işkence yapılan masum kızlara bakmaktan öte hiçbirşey yapmadığı için gözlerine kurşun sıkılan kötüler anti kahramandan merhametsizlik paylarını layıkıyla alırlar.

Kimi zaman İstanbul sokaklarında sıra gelebilecek bir normal olay, kimi zaman Bonnie & Clyde’ı , Borsalino’yu İstanbul’a konuk eden yarı çizgi roman tadında bu senaryolar keyif verir. Seyircinin içinde ki özlem beyaz perde de ki Yılmaz’ın ne çeşit acılar çekeceği, hangi ihanetlere uğrayacağı ve intikamını nasıl alacağıdır.

“Bir Çirkin Adam süzülür merdivenlerden aşağıya izleyicinin kalbine doğru”

Yılmaz Güney’in televizyon kanallarıyla barışık filmlerinden birisi Umutsuzlardır. Siyah beyaz dönemine ait pek çok filmin yayınlanmamasına ve bu filmlerin piyasada ki vcd basımlarında ki kötü kayıt kalitelerine karşı, DVD olarak ve gayet iyi bir görüntü kalitesiyle sunulmuş renkli döneminden güzel bir kartpostaldır.

Öyle bir kartpostal ki boyaları biraz güneşten çatlamış, birazda nemden…

Filiz Akın’ın salon filmlerinin tatlı kızı imajını terk edip bir dram oyuncusu olarak kendini bulduğu filmdir aynı zamanda. Jean Pierre Melville’nin serie noir’larında ki kaybeden gangsterlerin İstanbul’da ki bir versiyonudur. Filmi buralı kılan özellik ise Güney ve Akın ikilisi arasında ki aşktır.

Yılmaz Güney, Umutsuzlar filminde kabadayı Fırat’ı en yakınlarında ki adamların da saflarına geçtiği hainler ordusunun kurşunlarına isteyerek teslim ederken hem beyaz perdede ki Çirkin Gangster’e ağıt yakmakta hem de kendi kariyerinde bir devrin kapanacağını işaret etmektedir. Geride kalan Filiz Akın’ın gözyaşları ise belki çok daha başka bir diyarda bambaşka şeyler çağrıştırıyor olsa gerek birilerine.

Merhametsiz kötü-iyi adam ölürken aradan geçen çeyrek asrı aşkın sürede Güney filmlerinde ki kabadayıların stilize teknikleri kötü kopyalarla halen sunulmaya çalışılmakta. Acı bir gülümsemenin ardında ki ironik sebep ise zamanında ufak dip mesajlarla geçilen politik unsurların tümüyle su yüzüne çıkarılıp bu derin hikayelere bulandırılmasında…

Yılmaz Güney gibi intikam alan, Cüneyt Arkın gibi dövüşen, Kadir Inanır gibi usül sahibi olan değil “Kendisi olabilen” oyunculara ihtiyacımız var.

UMUTSUZLAR

Yazan: Gökay Gelgeç – Yojimbooo

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikArzu OKAY & Ünsal EMRE: SÜTÜ BOZUK – 1976
Sonraki İçerikOnline Film izle: Canım Kardeşim – Tarık Akan 1973
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı. 1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı. 1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi. 1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti. 2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu. 2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı. 2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı. 2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.