Türkan Şoray Kanunları

1
2330

Yeşilçamda bir Türkan Şoray kanunları fenomeni vardır. Uzun yıllardır sinemaya yeni başlayanlar için, bugün ise dizi furyası içinde yer alan birçok kadın oyuncunun dilinden düşmez bu “Türkan Şoray kanunları“. Günümüzde bir nevi referans noktası olmuştur bu söz, kimi oyuncu toplum içinde ikonlaşan Türkan Şoray üzerinden bir korunma mekanizması yaratır kendine, çünkü modern ama namuslu kadının manifestosu tadındadır bu kanunlar. Kimisi için ise gündemde kalma yoludur ve genellikle ezberlenmiştir. Ezberlenmiştir çünkü filmde soyunmayacağını söyleyen kadın oyuncunun ağzına düşer hemenç Oysa bu kanunların ne olduğunu merak edip araştırmamıştır bile. Bazıları tutmayan 2-3 filmden sonra Türkan Şoray kanunlarını bir kenara bırakacaktır. İşin ilginç kısmı kanunları ağzına sakız edenler aslında işin özünde kıskançlık olduğunu bilmezler. Ayrıca çok kişisel kanunlar oldukları için söyleyenin  ezberlediği bellidir.

Soyunmam“, “öpüşmem” ve “sevişmem” olarak klişeleşmiş birer kanun gibi gözükse de bu kanunların sadece bir maddesi cinsellik üzerine. Ayrıca bugün bizde oluşan imajın aksine Türkan Şoray sinemaya ilk atıldığında erotik olmasa bile gayet “dişi” pozlar vermişti. Rüçhan Adlı’dan önce de öpüşüyordu filmlerde. Yine kendisi bu kanunlardan bazılarını zaman içinde bırakıyor ancak sevişmeme kuralını bozmadı hiç yanılmıyorsam.

Türkan Şoray Kanunları Nelermiş!
Türkan Şoray kanunlarının bir daha hatırlamakta yarar olduğunu düşündüğüm için aşağıya ekledim. Hatta önümüzdeki günlerde ortaya çıkıp “ben o kanunları uyguluyorum” veya “uygulamam katı değilim” diyenlere bu yazıyı bir referans olarak yollayalım. Sinematik Yeşilçam böyle de bir amme hizmeti yapıyor yani anlayacağınız. Aslında hepimizin anlayacağı aslında bu kanunlar gibi Şoray‘ın çalışma ön şartları . Öpüşme ve benzeri yasaklar ise o dönemde birlikte olduğu Rüçhan Adlı tarafından konulmuş.

Hatta Ekrem Bora bir anısını aktarırken olayı net olarak şöyle aktarmış: “Türkan Hanım bir zamanlar büyük aşk yaşadığı Rüçhan Adlı‘nın koyduğu kanunlarla senaryo gereği aktörlerle ne öpüşebilir ne de sevişebilirdi. Bu kuralı yıkan tek aktör ben oldum. Ülkü Erakalın‘ın yönettiği ‘Kaybolan Kadın‘ adlı bir filmde iki sevgiliyi canlandırıyorduk. Senaryoya bir baktım, öpüşme sahnesi var. Yönetmene ‘çıkar öpüşme sahnesini, Türkan‘ın kuralını bozmayalım’ dedim. ‘Olmaz, gerçek bir aktörsen Türkan‘ı ne yapar eder öpersin’ dedi. Türkan Şoray‘ın beline hızla sarıldım, kendime çektim, hayli tutkulu bir şekilde öptüm. Rüçhan Bey bozuldu, ama bir şey söylemedi. Türkan da şok içindeydi. Türkan sonraki filmlerde o kuralları kontrata da koydurdu”.

Şoray ile Rüçhan Adlı birarada

1) Türkan Şoray film senaryolarını film çekim tarihinden en az bir ay önce beğenir.
2)
Türkan Şoray, Senaryoyu beğenmediği takdirde yeni senaryo verilecektir.
3)
Her senaryo da beğendi mutabakatı şarttır.
4)
Filmde öpüşme ve açık sahneden olmayacaktır.
5)
Filmdeki modern giysiler Türkan Şoray’a tarihsel olanlar ise şirkete aittir.
6) Film çekimi İstanbul dahili olup Türkan Şoray İstanbul dışına çıkamaz.
7)
Çalışma saatleri sabah 8 ile akşam 19 arasıdır.
8)
Pazar günleri Türkan Şoray çalışmaz.
9)
Türkan Şoray adı jenerik, afiş ilan ve sinema fenerlerinde başta ve tek olarak yazılacaktır.
10)
Filmin her oynadığı yerde 9. madde uygulanacaktır.
11)
Filmlerin seslendirilmesinde Türkan Şoray’ın sesi için kendi mutabakatı şarttır.
12)
Şirket filmi kendi hesabına çeker. Eğer başka şirketle ortak ortak yapıma gidilirse Türkan Şoray’ın mutabakatı şarttır.
13)
Film renkli ise Türkan Şoray’ın mutabakatı ile çekim günleri uzayabilir.
14)
Çekilecek filmin rejisörü ve baş erkek oyuncusu için Türkan Şoray’ın mutabakatı şarttır.
15) Bu şartlara riayet etmeyen film şirketi 100 bin lira ödemeyi taahhüt eder.
16)
İhtilaf vukuunda merci mahkemeleri İstanbul mahkemeleridir.
17) Türkan Şoray şirketlerden film başına 60 bin lira alır.

Kaynaklar:
Habertürk sitesi, Ekşi sözlük,

Yazan: Utku Uluer

Not: Eski bir yazımız olduğu için fotoğraflarda sinematik blogspot adresimiz kalmıştır.

Yorumlar