Otomatik Portakal + BEETHOVEN = Barış MANÇO + Dut Ağacı

0
672

kubrick beethoven manco dut Otomatik Portakal

Film müzikleri üzerine yaptığım kolleksiyon ve beraberinde gelen araştırma isteği her dönem tarz dışında bu türün hizmet verdiği popüler esin kaynaklarınıda kapsıyordu. Popüler parçalardan, alternatif kulvarda kendi alanlarının en iyi temsilcileri olan müzisyenler her zaman için senfonik müziği bir kilometre taşı olarak ele almıştır.

Sinemadan müziğe sanatın kendi edebiyatlarını kurduğu bu iki önemli yolda her zaman için senfonik temalar bağlayıcı bir unsur, ötesinde bir noktanın elde edilemeyeceği bir istasyon olmuştur.

Stanley KUBRICK 1971 yılında Otomatik Portakal‘ı (A Clockwork Orange) romanından uyarlayarak filme aldığında tüm dünyayı ikiye böldü. Gelenekselciler filmi tamamen eleştiri okları altında paralarken, yenilikçi kanat heyecan verici bir gelişme olarak algıladı. Film 36 sene öncesinden bugünün kentlerindeki “Güvenlik” ihtiyacı ve insanlar arasındaki “Duygusal Kopukluğu” toplumun yarattığı bir şiddetle sunmaktaydı. Böylesine sivri bir konuyu BEETHOVEN in 9. Senfonisi ile harmanlamak ve bu temaları elektronik müziğin ilk örneklerinden birisi sayılabilecek bir film müziğine dönüştürmek OTOMATİK PORTAKAL’ı daha sonradan üzerine herhangi bir şey yapılamayan bir sinema eseri haline getirdi. 20. yüzyılın akılda kalacak sinema eserlerinden birisi olan bu film “KÜLT” metrebesine ulaşmayı coktan haketmiştir.

Stanley KUBRICK her zaman için filmin çekimlerinden yan işlemlere kadar işine titizlikle yaklaşan bir insan olarak belki ne yaptığının çok iyi farkında olduğundan belkide ötesinde bir şey bulamayacağına inandığından klasik müziğin en önemli eserlerini filmlerinde kullanmıştır.

Ne yaptığının çok iyi farkında olan bir diğer sanatçı ise Barış Manço‘dur. 1970li yılların ortalarına kadar süren tarz arayışı ile beraber öncelikle 2023 ve ardından tüm zamanların en iyi albümlerinden biri olan YENİ BİR GÜN’ü hazırlayarak müzikal ilerleyişinde bir zirveye ulaşmıştır. Bu albümlerin çoğu Anadolu motiflerinin yanısıra hafiften bir klasik müzik temelinide içermektedir. 80′li yıllara ait olan Dut Ağacı isimli eser ise Manço’nun özgün tarzının kısa bir süre içerisinde klasik müzikle alaturka arasında seyreden hoş bir örneğidir. Elbetteki Manço‘nun Kubrick kadar titiz yaklaşımı ve kafasındakileri beraber yorumlayıp notalara döktükleri KURTALAN EKSPRES’in katkılarıda teşekkürü haketmektedir.

Otomatik Portakal‘ın Ana Temasından, Dut Ağacı‘na klasik müziğin bir numaraları bestecilerinden BEETHOVEN ise tüm bu yaşananların arka planında 20. yüzyılın başarılı tüm sanatçılarına esin kaynağı olmuş deha olarak bir kere daha saygı dolu bir teşekkürü haketmektedir.

Otomatik Portakal‘ın ana teması için seçilen Beethoven eserinin Wendy Carlos tarafından yapılan elektronik yorumunu aşağıdaki linkten dinleyebilirsiniz;

tumblr_m4oe0iVJSc1rn1fzao1_1280

Otomatik Portakal

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikNezih Tuncay hayatını kaybettik
Sonraki İçerik5. Roma Türk Filmleri Festivali Başladı
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı. 1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı. 1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi. 1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti. 2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu. 2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı. 2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı. 2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.