Yeşilçam Arkeolojisi : Deprem, Cahit Berkay ve Morricone

0
1679

yesilcam_arkeoloji

Kadir İnanır ve Türkan Şoray’ın başrollerini paylaştığı Deprem filmini her Yeşilçam izleyicisi bilir. İkilinin duygusal filmler serisinin önemli halkalarından birisini oluşturan bu film Yeşilçam Arkeolojisi açısından da önemli bir cevher içermektedir.

Şerif Gören’in ses teknisyenliği görevini Necip Sarıcıoğlu‘na teslim ettiği stüdyo çalışmaları esnasında, filmin müzikleri Cahit Berkay tarafından canlı olarak gerçekleştirilmektedir. (Filmin müziklerine katkısı açısından Dervişan grubuna da saygılarımı sunarım) Berkay’ın sazından dökülen dokunaklı notalar Yeşilçam içerisinde duygusallık açısından önemli bir seriye hayat veren İnanır Şoray ikilisi filmlerinin ruhunu oluşturan müzikal temalardır. Temalar kayıt altına alınırken filmin ham montajı da Berkay ve Şerif Gören’in önünden akmaktadır.

Deprem-Türkan-Şoray

Final sahnesine gelindiği esnada Berkay’ın çalıştığı tema üzerine Şerif Gören açısından tam olarak sahnenin gücünü yansıtmadığı ve farklı bir şeyler yapılması gerektiği üzerine bir fikir alışverişi başlar. Gören kafasındakini tam olarak anlatmaya gayret ederken Necip Sarıcıoğlu ‘Sanırım şöyle bir müzik düşünüyorsunuz’ diyerek Yeşilçam filmlerinde sıkça kullanılan Ennio Morricone‘nin Great Silence albümünü pikaba koyar. Çalan parça filmin finalinde Silenzio ‘nun Kinski tarafından destansı öldürülüşüne eşlik eden temadır. Kilise korosundan hareketle Ennio Morricone‘nin müzikal anlamda meleklere kavuşmayı anlattığı bu parça ile fikirler biraz daha netleşmeye başlamıştır.

Cahit Berkay Morricone albümündeki bu parçanın olduğu gibi tekrar çalınmasını ve kayda başlanmasını ister. Fonda Morricone’nin anlayışıyla meleklerle kavuşma çalarken Cahit Berkay sazıyla hem bu parçaya hem de Depremin finaline eşlik etmektedir. Filmin finalinde duyulan Doğu Batı sentezi örneklerinden biri sayılabilecek bu session sonraki yıllarda Yeşilçam Arkeolojisinin bir öğesi olarak iki önemli müzik adamının tesadüf eseri bir film müziğinde buluşmasını sağlamıştır.

Filmin finaline bu yazının ardından tekrar gözatmak ister misiniz?

Sinematik Spaghetti Great Silence : http://sinematik-spaghetti.blogspot.hu/2007/08/byk-sessizlik.html

Yazan: Gökay GELGEÇ – Yojimbooo

Cahit-Berkay-2

Cahit Berkay ve Dervişan Deprem :

Yorumlar

PAYLAŞ
Önceki İçerikMaalesef Çolpan İlhan vefat etti
Sonraki İçerikHastanedeki Ateş böceği Yalçın yoğun bakıma alındı
1982 - Abisi ile beraber Cüneyt Arkın'ın SON SAVAŞÇI filmini sinemada seyrederek Fantastik kulvara erken giriş yaptı. 1980'li yıllar - Video furyası ve TRT de yayınlanmış her tür filmi izleyerek geçirdi. Bu dönem özellikle ilerleyen yıllarda film müzikleri deşifreleri ve remake çalışmaları için bir ön kültüre sahip olmasını sağladı. 1992 - Film muzikleri koleksiyonculuğu ve Yeşilçam filmlerinde kullanılan yabancı müziklerin deşifresine başladı. Son 20 yılda kaset, cd, plak ve sanal formatlarda olmak üzere 5000 adedin üzerinde film müziği albümü edindi. 1998 - Çetin İnanç Koleksiyoncuları ÇIKO'yu kurdu. Grup amaç olarak filmlerin esinlendiği orjinal yapımları, filmlerde kullanılmış olan müziklerin deşifresi ve filmlere ait afiş - lobi kartı gibi dökümanların arşive eklenmesini seçti. 2007 - Utku Uluer ile beraber SINEMATIK blogunun kurdular ve konsept dosyası CEMIL, Mesut Karanın katkılarıyla Cinemascope dergisinde yeraldı. Konsept dosyalar olarak Cemil ve Adalet filmlerinin yanısıra Tunç Okan Cumartesi Cumartesi ve Otobüs, Erotik Türk Sinemasının giallo örnekleri, Yeşilçam Remakeleri ve bir akım olarak Anadolu Westernleri konularında yazılı çalışmaları bulundu. 2008 - Onar Films adına Jet Director ve Vendetta isminde iki kısa dökümanter hazırladı. Bu çalışmalar Demir Pençe Korsan Adam ve Cellat dvdlerinin basımlarında dünya pazarında yayınlandı. Hollanda kökenli Shockkend News sinema dergisi tarafından hazırlanan Turkish Trash Weekend film gösterimleri etkinliğinde konuşmacı ve danışman olarak yeraldı. Ayrıca yine aynı dergi için Türk Fantastik Sineması üzerine bir dosya hazırladı. 2009 - Amerikan Dark Maze Studios dvd ve film yapımcılığı şirketi adına Korkusuz ve Kara Şimşek filmlerinin basım aşamalarında Çetin İnanç ve Serdar Kebapçılara ait dökümanterleri hazırladı. Aynı dönemlerde Melih Gülgen, Cüneyt Arkın ve Çetin İnançla kişisel sohbetlerini Sinematik için yazılı kaynak olarak paylaştı. Yönetmen Cem Kaya tarafından Alman ZDF kanalı için hazırlanan Remake Remix Ripoff belgeselinde konuşmacı olarak yeraldı. Massimo Italiano'nun hazırladığı Poliziesco kitabının Türk - Italyan ortak polisiyeleri bölümünde İnsanları Seveceksin filmi üzerine bir makale hazırladı. Ege Üniversitesi Sinema Kulübü tarafından hazırlanan etkinliklerde Cüneyt Arkın - Çetin İnanç dönemi filmlerinden Vahşi Kanın sunumunu ve anlatıcılığını üstlendi. KargART Geceyarısı Filmleri etkinlikleri kapsamında Kilink filmleri gecesinin anlatıcılığını yaptı. 2010 yılından bugüne Macaristan'da yaşamaktadır.