İki farklı kişi ve aynı isim: Zuhal Tan

Hepinize selamlar değerli okurlarımız. İlginizi çekebileceğini düşündüğümüz yepyeni bir içerikle sizlerleyiz. Sinema afişlerine ve gazino dünyasının parlayan neonlarına baktığımızda bazen aynı isimli sanatçılar gözümüze takılıyor, kim hangisiydi acaba yoksa aynı kişiler miydi diye yanılgılara düşebiliyoruz. Hele de sanatçıların aktif oldukları zaman dilimi aynı döneme denk geliyorsa kafamız hepten karışabiliyor. Dahası böyle karmaşık durumlar sanatçılar için de sıkıntı yaratabiliyor tıpkı Dilber Ay örneğinde olduğu gibi. Bu yazıda biraz daha eskilere gidip aynı ismi kullanmış iki farklı kişiye yer vereceğiz. Zaman zaman hala birbirleriyle karıştırılan Zuhal Tan ismine sahip sanatçılar bu yazımıza konuk olacaklar. Sanatçılar hakkında kısa biyografi bilgisi verip, yaptıkları işleri listeleyeceğim ve sunacağım fotoğraflarla iki ismi birbirinden ayırt ettirmeye çalışacağım. Hazırsanız başlayalım o halde.

Zuhal Tan (1944 – 1966) / Aktif Olduğu Yıllar : (1962 – 1966) Oyuncu, Şarkıcı ve Dansöz / Tipi : Sarışın ve Kumral

Zuhal Tan Oyuncu

Yeşilçam’ın en talihsiz güzellerinden biri olan Zuhal Kılık (Tan), Çanakkale’nin Ezine ilçesinde dünyaya gözlerini açtığında takvimler 18 Şubat 1944 tarihini gösteriyordu. Posta memuru baba Hüsnü Bey‘in görevi nedeniyle aile ilden ile savrulmuş, liseyi İstanbul Kız Lisesi‘nde bitiren genç kız hayat mücadelesine erkenden atılmak zorunda kalmıştı. Çeşitli işlerde çalışarak ailesine bakma sorumluluğunu omuzlayan Zuhal, Her Gün gazetesinin ”Bir Yıldız Seçiyoruz” yarışmasına katılmış ve kurduğu bağlantılarla soluğu film setlerinde almıştı. Hem genç hem de güzeldi. Karakteristik yüzü, sarı saçları, kısa boyu ve dolgun vücuduyla adeta bir lolita havasındaydı. Henüz on sekizinde merhaba dediği Yeşilçam’da ekseriyetle ikinci – üçüncü rollerde öpüşen kız olarak göründü. Sinema kariyerindeki tek baş rolünü Aşkım ve Günahım (Yön: Oksal Pekmezoğlu) filminde Nevzat Akben ile paylaşmıştı. İsmi afişlere kimi zaman Zühal Tan olarak da yazılıyordu. Topluluk içersinde göründüğü gençlik filmlerinde kısa rollerde yer almış olsa da düzgün fiziği ve cesur dekolteleriyle fark edilmiş ve şöhret olmayı başarmıştı. Magazin mecmualarının kapaklarını süslediği ve film yapımcılarının kendisini bonolarla oyaladığı dönemde o da diğer yıldızlar gibi sinemayı ikinci plana atmıştı. Kah dansözlük kah şarkıcılık yaparak dönemin modasına ayak uydurmuş ve kazancını katlamıştı. Ömer Aysan Orkestrası‘yla başladığı şarkıcılık kariyeri plak çalışmasına dönüşmeyip sahneyle sınırlı kalmıştı. Verdiği bir röportajda ”Benim için hızlı yaşıyor diyorlar. Niçin hızlı yaşamayayım. Hayat kısa” diyen hercai menekşe, yirmi iki bin lira saydığı 1955 Ford marka otomobiliyle İstanbul – Ankara yolununun Tavuklar Mevkii‘nde (Adapazarı) seyir halindeyken direksiyon hakimiyetini kaybederek köprüden Sakarya Nehri‘ne uçmuş ve yirmi iki yıllık hayat hikayesi büyük bir trajediyle son bulmuştu (26 Mayıs 1966)

Filmografi : 1962 – Fatoşun Bebekleri, Kelle Koltukta / 1963 – Aşkım ve Günahım, Bire On Vardı, Bütün Suçumuz Sevmek, Cici Can, Çapkın Kız, Genç Kızlar, Geçim Dünyası, Kavgasız Yaşayalım, Kızlar Büyüdü, Yavaş Gel Güzelim / 1964 – Anasının Kuzusu, Ayvaz Kasap, Ayşecik Çıtı Pıtı Kız, Bana Derler Külhanlı, Gecelerin Kadını, Güzeller Kumsalı, Halime’den Mektup Var, Kara Şahin, Kaynana Zırıltısı, Köye Giden Gelin, Kırk Küçük Anne, Meyhaneci – Can Düşmanı, Muhteşem Serseri, Taşralı Kız, Tığ Gibi Delikanlı, Öp Annenin Elini, Öpüşmek Yasak / 1965 – Akrep Kuyruğu, Kalbimdeki Serseri, Korkunç İntikam, Kral Serseriler – Beleş Osman, Son Darbe, Tehlikeli Adam / 1966 – Cesur Kardeşler, Dehşet Yaratan Adam, Karanlıkta Vuruşanlar, Sevgilim Artist Olunca.

Zuhal Tan ( ? – 2018) Aktif Olduğu Yıllar : (1967 – 1974) Şarkıcı / Tipi : Esmer

Zuhal Tan Şarkıcı

Fatih doğumlu Zuhal Tan, 9 yaşında müziğe başladı. Arif Sami Toker ve Erdoğan Yıldızel musiki cemiyetlerinde kendini yetiştirdi. Katıldığı bir ses müsabakasında birinci oldu ve akabinde sahne hayatı başladı. 1967’de start verdiği  ve 1974’de sonlandırdığı plak kariyerini iki döneme ayırabiliriz. İlk dönem; Bayşu Plak ve son dönem; Hülya Plak. En çok plağı bu iki firmaya doldurmuştu Zuhal Tan. Vefat eden sinema oyuncusu ile isminin sürekli karıştırılıyor olması bağlı bulunduğu plak şirketlerini isim arayışına yöneltirken plaklarda görünen Zühal Tan, Zuhal Taneren, Zuhal Eren gibi farklı farklı isimler en çok da ismini duyurmaya çalışan şarkıcı Zuhal Tan’a zarar vermişti. Kıymetli müzik adamı Abdullah Nail Bayşu’nun sahibi olduğu Bayşu Plak döneminde o sıralarda Ahmet Sezgin’in saz grubunda yer alan ve besteci kimliğiyle üretimler vermeye başlayan Orhan Gencebay’ın Sabır Taşı Çatladı, Medine’nin Dileği (Sözleri daha sonra Sevemedim Karagözlüm’e dönüşecek) ve Başa Gelen Çekilirmiş gibi erken dönem pek çok eserine sesiyle hayat vermişti. Duygusal yorumlarına eklediği teatrallik siyah beyaz Yeşilçam melodramlarına çok uygundu. Nitekim Yara filminin müzikleriyle sesi beyazperdede de yankılanır olmuştu. Coşkun Plak döneminden sonra düşüşe geçen kariyeri Hülya Plak’a geçmesiyle yeniden canlanmıştı. Adnan Varveren, Mustafa Diker, Mustafa Sayan, Sait Ergenç, Ali Arıkan ve Selahattin Sağbaş gibi isimlerin söz ve müzik katkılarıyla üretimler artmıştı. Bu dönemin en ilginç yorumu hiç şüphesiz ki Haydi Bastır. Dönemin bu ilginç sloganı seks filmleri furyasının etkisiyle halk arasında yayılmaya başlamışken, ortalığı bir anda kaplayan plaklarla kontrolden çıkarak bir salgına dönüşmüştü. Kanımca en eğlencelilerden biriydi Zuhal Tan’ın yorumu. Zuhal Tan’ın Sağbaş Plak için doldurduğu parodi plağı (Civciv Çıkavak Kuş Çıkacak, Parçala Şaban) yine aynı telden çalmaya devam ederken her iki yüzüyle dinleyeni hala şaşırtmaya devam ediyor. Bu son plaktan sonra köşesine çekilen Zuhal Tan, bir süre sonra müziği tamamen bırakmıştı. Manevi hayata yönelen sanatçı, 24 Mayıs 2018 tarihinde edebiyete intikal etmişti.

Tespit edebildiğim kadarıyla çıkan plaklarını aşağıya kronolojik olarak listeliyorum.

Diskografi *1967 – Girme Günahıma Benim, Gülmüyor Kader Bana – İstanbul Plak 9064 / 1968 – Yara, Soluyorsun Güller Gibi – Türkofon 5941 / Şahane Dert, Neden Küstün Bana – Türkofon 5942 / Kolum Kanadım Kırık, Gizli Sevda – Yakışan Plak 94 / Sabır Taşı Çatladı, İftira (Aşkımız Dile Düştü Gel) – Bayşu Plak 02 / Yol Göründü Meyhaneye, Yol Geçen Hanı Mı Bu – Bayşu Plak 03 / Medine’nin Dileği, Medine’nin Solan Aşkı – Bayşu Plak 07 / Beni Enayi Mi Sandın, Ellere Saadet Verdin – Bayşu Plak 08 / Başa Gelen Çekilirmiş, Parasız Saadet Olmaz – Bayşu Plak 09 / / 1969 – On Biri Çeyrek Geçe, Cemiyet Kurbanı – Bayşu Plak 027 / Bulamadım (Tavla Buldum Zar Bulamadım), Aşk Yarası Derindir – Bayşu Plak 028 / Gururumla Oynadın, Sürtük (Çekemez Oldum Gizli Sevdayı) – Bayşu Plak 036 / Paprika (Çingenenin Aşkı), Suçlu Fadime – Bayşu Plak 037 / Bir Zamanlar Ağlayıp Koştum Peşinden, Aşkın Beni Kör Etti – Akif Plak 145 / Gülen Gözlerinin Esiri Oldum, Seni Sevdim Ben Tatlı Rüyada – Altın Ses 14 / İnce Cumalimin Ağıtı, Aşkım Gibi Karanlık Geceler – Coşkun Plak 839 / Aşkınla Izdırap Çektim, Seni Sevdiğime Pişman Oldum – Coşkun Plak 842, Dinmez Oldu Gözyaşlarım (Aşkın Kanunu Olur Mu) / Ne Aşktan Anlarsın Ne De Sevgiden – Coşkun Plak 843 / 1970 – Davet Etme Beni Aşka, Sensiz Hayat Olmaz Sevgilim – Avaz Plak 17 / İlk Aşkım, Dilenci – Bozkurt Plak 108 / 1972 – Sana Nispet Olsun, Bir Gün Olsun Gülmedim – Hülya Plak 608 / Hayır Sensiz Olamam, Ömrümce Sana Taptım (Hür Olmak İstiyorum) – Hülya Plak 635 / Bu Nasıl Aşk, Seni Sevmek İçin – Hülya Plak 666 / 1973 – Hasret, Sabrın Sonu Selamet – Hülya Plak 718 / Yekte, Haydi Bastır – Hülya Plak 774 / 1974 – Yallah Tazyik, Yandım Anam – Hülya Plak 792 / Civciv Çıkacak Kuş Çıkacak, Parçala Şaban – Sağbaş Plak 6

*Bayşu Plak’tan çıkan plaklar Edifon firmasından Zuhal Eren ismiyle piyasaya sürülmüş. Bu plaklardan 027 ve 028 kod numaralıların Edifon baskılarını da gördüm. Yine Bayşu Plak’tan çıkan 09 kod numaralı plak, Yakışan Plak 159 kod numarasıyla da basılmış. Akif Plak‘tan çıkan tek plak Samanyolu Plak (523) etiketiyle de çıkmış.

Katkı Verdiği Film Müzikleri : 1968 – Yara (Yön: Ümit Utku) – Yara / Bağdat Hırsızı (Yön: Ertem Göreç) – Sabır Taşı Çatladı / 1969 – Gurbette Ölenler (Yön: Zafer Davutoğlu) – Suçlu Fadime / Bir Türk’e Gönül Verdim (Yön: Halit Refiğ) – Çeşitli türkü yorumları (plak olarak basılmadı)

Zuhal Tan Bayşu Plak

Sinematik Yeşilçam için Hazırlayan : Sabahattin Bilgiç – Ekim 2021

Sabahattin Bilgiç

1985 Istanbul doğumlu. Çocukluk ve ilk gençlik yıllarının en güzel günleri Cihangir ve Heybeliada’da geçti. Ada akşamlarında kalabalığın peşine takılıp her seferinde biletsiz olarak girdiği ‘’Ayyıldız Sineması’’nda yüzlerce Hollywood film izleyerek, beyazperdenin düşler dünyasına kendisini kaptırdı. Müzik dinlemek ve sevdiği müzikleri farklı formatlarda fiziksel külliyat oluşturma çabasıyla biriktirmek her daim en büyük tutkusu oldu. Gel zaman git zaman, büyülü Yeşilçam dünyası ve özellikle ‘’Siyah Beyaz Türk Filmleri’’ onu da sardı. 2010 yılında kendi blog sitesi ’’küçükBÜYÜKdÜnYam’’ da müzik yazıları yazmaya başladı. Bunu 2015 tarihli kısa ömürlü fanzin ‘’Music Theraphy Club’’ izledi. 2017 yılında plak kapaklarının izini sürerek başladığı ''Sinematik Yeşilçam'' macerasında ‘’Müzik ve Yeşilçam’’ temalı yazılarıyla okuyucuyla buluşuyor...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir