Onda Bunda Şunda Mavi Boncuk (1974)

Merhabalar, Adını ünlü şarkılardan alan filmlerle müzikal yolculuğuma devam ediyorum. Bu sefer Emel Sayın’ın en meşhur şarkısına denk geldim. Bu film sadece bir müzikli film değil, aynı zamanda harika bir komedi filmi benim için. Sinema kariyerinin büyük bir bölümünde Saner Film’de (Hulki Saner) başrol oynamasının yanı sıra Emel Sayın, başka bir film şirketi olan Arzu Film (Ertem Eğilmez)’de oyuncu olarak da popülerlik kazandı. Feryat, Yalancı Yarım, Hasret ve Mavi Boncuk, bugüne kadar özellikle televizyonda kült haline geldi. Acı Hatıralar’dan sonra Emel Sayın’la en sevdiğim filmlerden biri bu benim için.

Sadece Mavi Boncuk şarkısı değil, aynı adlı film de bu dizelerle başlıyor. Bazıları Emel Sayın’ı bu filmle ilişkilendiriyor. Bu filmde birçok komedyen oyuncu (Kemal Sunal, Halit Akçatepe, Münir Özkul, Zeki Alasya ve Metin Akpınar) ile Tarık Akan bir araya geldi. Bu film, Amerikalı yazar Irving Wallace‘ın The Fan Club adlı romanından uyarlanmıştır. Sitemizde zaten erotik komedi Tatlı Tatlı 1975 ve macera ağırlıklı Delicesine 1976 gibi aynı senaryoya sahip filmlerden bahsetmiştik. Bu film önceki iki filmden farklı olarak komedi bir çağrışım içeriyor. Bu film de şarkının adını almıştır.

Mavi boncuk

Konusu

Altı arkadaş yani Baba Yaşar, Kamil Usta, Süleyman, Necmi, Cafer ve Mıstık (Münir Özkul, Tarık Akan, Kemal Sunal, Halit Akçatepe, Zeki Alasya, Metin Akpınar) Emel Sayın’ın çalıştığı bir gazinoya eğlenmeye giderler. Ceplerindeki paranın gazete ilanındaki fiks menüyü karşılayacağını düşünürler. Ancak hesap ilandaki paraya uymayınca, önce yüksek gelen hesaba itiraz ederler ve daha sonra kötü muamele görürler. Gazinonun sahibinden intikam almak için gazinonun assolisti Emel Sayın’ı kaçırmaya karar verirler. Planlarını başarıyla uygulayan arkadaşlar, o Baba Yaşar’ın evinin çatı katında gizlerler. Zamanla Emel Sayın ve kaçıranları arasında yakınlaşma doğar. Gazino patronu istedikleri fidyeyi ödemesine rağmen onun bir türlü bu evden ayrılmak istemez. Ekip bu defa da Emel Sayın’ı yine zorla halıya sararak geri teslim etmek zorunda kalır. Emel Sayın bu olayın kinini güderken filmin sonunda dayanamaz ve 6’lının Boğaz’a bakan bir tepede açtıkları restorana gelmesi ile film son bulur.

Filmin Mekanları:

Ana karakterlerin yaşadığı evin sahneleri Yeşilköy semtindeki Simenoğlu Köşkünde konağında çekildi. Kahramanların halıyla eve gittiği sahne ise İstiklal caddesi’nde çekildi.

Yönetmen Ertem Eğilmez'in çektiği sinemamızın komedi klasiği Mavi Boncuk (1974) filmini Anna Jarvinen yazdı

Yeşilköy’deki Stavro’nun köşkünde tek odalı küçücük çatı katına beş gün kapanıp kalmışlar. Okuduğum haberde yönetmen Ertem Eğilmez, “Daha bu birşey degil” diyordu, “on gün de aynı köşkün bodrumunda çalışacağız”. Star sistemine karşı olduğunu her konuşmasında tekrarlayan Ertem Eğilmez‘in filmi adeta bir devrim yapmış, birçok star’ı biraraya toplamıştı: Emel Sayın, Tarık Akan, Kemal Sunal, Zeki Alasya, Metin Akpınar, Münir Özkul, Halit Akçatepe.

Yönetmen Ertem Eğilmez’in Mavi Boncuk filminde birçok ünlüyü biraraya getirmesini değişik bir açıdan yorumluyor: “-Star deyince akla ne gelir? Kapris yapan sete, şartlarıyla gelen adam. Oysa ben öyle bir ekip kurmağa çalışıyorum ki, bu ekipte olan kişi önce starlığını unutuyor, Amaç, savaş. Yetenekli oyuncularla kaliteli film yapabilme savaşını yürütmek. Biz, biraraya geldik, bu savaşı yürütüyoruz. Hem de hiç ayrılmadan, çoğala çoğala. Biraz önce filmin bazı sahnelerini çekilirken gördünüz, dikkatinizi çekmiştir: Bakıyorum, bu ekipte kimse birbirinden rol çalmaya çalışmıyor, birbirlerine sahne ikram ediyorlar. Emel de, Tarık da dahil. Sonuç olarak, hepsi piyasa kurallarına göre birer star olabilliler. Ama ben onlara astronomik rakkamlar vermiyorum. Zaten talep eden de yok.” (Hey Dergisi 1974)

Yönetmen Ertem Eğilmez'in çektiği sinemamızın komedi klasiği Mavi Boncuk (1974) filmini Anna Jarvinen yazdı

Filmden Detaylar

Kahramanın arabası olarak bir Plymouth arabası kullanılır. Filmin adına uyan bir renktir arabanın rengi.

Filmde Emel Sayın’ın kaçırılma sahnesi Türk sinema tarihinde en bilindik sahnelerden birisi olmuştur.

Münir Özkul’un Emel’e Avare filminin afişini anlattığı sahneyi de hatırlıyorum. Bu sahne ülkemde bu film için nostaljiyi dolduruyor. Bu filmi her izlediğimde beni etkileyen sahnelerden biridir.

  • Gel bakalım Emel hanım hanımefendi, buyurun oturun.
  • Oturmaktan patladım; Biraz dolaşıyorum.
  • Bu indirimler ne?
  • Eski filmlerin indirimleri; Kayıp kurtaran filmlerin,
  • (Afişi gösteri) hey gözü sevenin Avare filmi, havalarda gezin?
  • Hayır
  • Öyle ya sen daha bu kadarcıktın. Ne filmdi be! Tam 14 hafta oynadım…

Oyuncular
Mavi Boncuk, Emel Sayın’ın performansına büyük önem veriyor. Bu film, Yalancı Yalan, Gülizar ve Çam Sakızı gibi filmlerle birlikte Emel Sayın’ın sinema kariyerindeki sayılı komedilerden biridir. Baştan çıkarıcı Mine Mutlu, çekici Sonia Viviani ve ciddi Harika Avcı’nın aksine Emel, bu filmdeki altı karaktere karşı mizah anlayışının yanı sıra nazik tavrını da gösterdi.

Emel Sayın: “Mavi Boncuk’un seti bambaşkaydı. Düşünün, dönemin en önemli yıldızları bir arada ve müthiş bir uyum içinde çalışıyor. Sette tam anlamıyla bir aile gibiydik. Yemegi bile oturup beraber yerdik. Bu hal o kadar hoşuma giderdi ki…Z aman zaman çok sertti. Çekinirdim, korkardım, hata yapmamaya çalışırdım. Ama o bana şefkat gösterirdi. ”Emel, yavrum, istediğin bir yemek varsa söyle, yaptıralım” derdi. Ertem Eğilmez’in filmlerinde oynamak benim için büyük bir şanstı. O, hepimiz için bir okuldu. Biz o okulda hem çok şey öğrendik hem de çok gülüp eğlendik. ‘Yakınlarım bilir, ben kendi filmlerimi seyrederken zorlanırım. Kendimi çok eleştiririm çünkü. Mavi Boncuk, rahat rahat seyredebildiğim tek filmim“.

Bu filmde Tarık Akan’ın performansı da oldukça iyi. Arzu Film’in önceki filmlerine göre daha sakin. Bu filmdeki sahneleri arasında, Tarık’ın bir şarkıya kederlendiği sahneden çok etkilendim.

Salak Milyoner ve Köyde İndime Şehire adlı iki filmde rol alan Kemal Sunal, Halil Akçatepe, Zeki Alasya ve Metin Akpınar bu filmde de bir aradalar. Erman Film stüdyosunda (özellikle Petrol Kralları ve Güler Mısın Ağlan Mısın) film çekmeye başlamalarının yanı sıra, Arzu Film şirketinde de Zeki-Metin, komedi olarak popülerlik kazandı Yeşilçam dönemi ikilisi.

Bu filmde Kemal Sunal karakteri de benim için özeldir. Salako filminin yayınlanmasından sonra popüler hale geldiğinden beri ilgi çeken bir oyuncu o döenm sonuçta.

Yönetmen Ertem Eğilmez'in çektiği sinemamızın komedi klasiği Mavi Boncuk (1974) filmini Anna Jarvinen yazdı

Bu filmde Adile Naşit, ana karakterlerin evinde neler olduğunu anlamaya çalışıyor. Ancak karakter olarak bu filmde yeterince komedyen yönünü göreniyoruz. Perran Kutman’ın oynadığı şarkıcının asistanının rolü küçüktü, birkaç sahne ortaya çıktı ama başarılı.

Sokakta bir gazino müdürünü yakaladıkları sahnede, beş kahraman (Münir Özkul hariç) biri gibi davranma hilesine başvuruyorlar (ancak Tarık Akan sıradan bir yoldan geçen biri gibi davranmış). Bu filmde hemen hemen tüm oyuncular seslerini kullanırlar (Tarık Akan ve Emel Sayın hariç). Onlar da Hayri Esen ve Jeyan Mahfi Tözüm tarafından seslendirildiler.

Filmin başında ve sonunda Emel Sayın’a eşlik eden müzisyen Mustafa Kandrali’yi de görebilirsiniz. Bu filmin yanı sıra Gülizar, Kısmet, Gırgıriye, Küçük Bey ve diğer filmlerde de rol almıştır.

Müzik detayları

Yönetmen Ertem Eğilmez'in çektiği sinemamızın komedi klasiği Mavi Boncuk (1974) filmini Anna Jarvinen yazdı

Mavi Boncuk
Ve şimdi söz konusu şarkı hakkında. Mavi Boncuk, şarkıcı Zeynep Hanlarova‘nın Azerice şarkısı Sənə Qurban’ın Türkçe cover versiyonudur. 1968 yılında besteci Alekper Tağıyev tarafından yazılan şarkının sözlerini şair Mikail Müşfik bestelemiştir. Karısına ithaf etti. Bu şarkı Azerbaycan dışında özellikle Arap dünyası ülkelerinde popülerlik kazanmıştır. Ancak şarkının popülaritesi Türkiye’de de ulaştı. Şarkının kendisi filmde iki kez duyulur. 2011’de şarkı tekrar ayrı bir single olarak yayınlandı.

Onda bunda şundardır / Şunda onda bundadır (2x)

Mavi boncuk kimdeyse, / Benim gönlüm ondadır (2x)

Bu dünyada sevgi büyük ihtiyaç / Herkes sevmeye sevilmeye muhtaç (2x)

Herkesle dost ol herkesle arkadaş / Ömrümüz geçiyor bak yavaş yavaş (2x)

Onda bunda şundardır / Şunda onda bundadır (2x)

Mavi boncuk kimdeyse, / Benim gönlüm ondadır. (2)

Bu dünyada sevgi büyük ihtiyaç / Herkes sevmeye sevilmeye muhtaç (2)

Herkesle dost ol herkesle arkadaş / Ömrümüz geçiyor bak yavaş yavaş (2)

Bu Emel Sayın’ın kariyerindeki ünlü şarkılardan biri oldu. Şarkı aynı zamanda film boyunca duyulabilen enstrümantal bir versiyonun tema şarkısı oldu. Emel Sayın’in versiyonunun yanı sıra şarkının cover’ını Kamuran Akkor üstleniyor. Emel’in masada söylediği Bak Yeşil Yeşil şarkısı. Filmin sonunda kumarhane sahnesinde Duydum Ki Unutmuşsun şarkısı da çalınır.

Sonuç

Bu film, Türk sinemasının en iyi 100 filmi listesinde 27. sırada yer aldı. Aynı zamanda oyuncu olarak Emel Sayın’ın kariyerinin en iyisi olarak kabul edilebilir. Bana göre bu film de tüm Arzu Film filmleri gibi en akılda kalanlardan biridir. Bir tür müzikal komedi izlemek istiyorsanız Mavi Boncuk tam size göre. Bu film hakkında verdiği bilgiler için Sabahattin Bilgiç’e teşekkür ederim.

Mavi Boncuk (1974)

Yapımcı : Ertem Eğilmez

Yönetmen : Ertem Eğilmez

Senarist : Sadık Şendil

Görüntü Yönetmeni : Hüseyin Özşahin

Tür : Müzikal, Komedi

Yapımı Yılı : 1974

Özellikler : Renkli

Süre : 79 dakika

Ülke : Türkiye

Dil : Türkçe

Kaynakça : Hey Dergi 1974

Yazar : Anna Järvinen

Türkçe editörü: Utku Uluer

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

%d blogcu bunu beğendi: