RecordTributeTR YouTube Kanalı’nın yeni yıldaki ilk yayını olarak dolaşıma giren Dünya Sineması’ndan Yerli Plaklara isimli seçki, içerikteki isimlerin ilginç yorumlarıyla müzikseverlerin ilgisini çekiyor.
Sevgili dostum Emrah Tirsi’nin kurduğu kanal yaklaşık sekiz yıldır aktif durumda. Yayınlandığı dönemde gözden kaçmış, arka planda kalmış birbirinden önemli kayıtlar gün ışığına çıkarak müzikseverlerle buluşmaya devam ediyor. Şarkılar yayınlanırken fotoğraf arşivleri ve mecmualar taranıyor, görseller itinayla seçiliyor. Tüm bunlar yapılırken kanalın isminde geçen ikinci kelimenin Türkçe karşılığı olan ‘’Saygı’’ nın hakkı layıkıyla veriliyor. Binbir emek ve göz nuru bu adanan gönül işine içtenlikle katılıyor.
Emrah Tirsi, tek yayınlanan kayıtların haricinde son zamanlarda mixtape’lere de yer vermeye başladı. İyi ki de öyle yaptı. Belirli konseptlere ayrılıp kategorize edilerek karışık kaset mantığıyla sunulan bu yayınların tadı damağımızda kaldı.
Bu bağlamda henüz yayınlanan Dünya Sineması’ndan Yerli Plaklara isimli seçkiye sitemizin ‘Musikişinas’ köşesinde yer verip siz okurlarımıza Emrah Tirsi’yi ve RecordTributeTr Youtube Kanalı’nı tanıtalım istedik.
Mevzubahis mixtape’in evveliyatı yaklaşık iki sene önceye dayanıyor. O zamanki ismi ‘’Plaklarda Hollywood Etkisi’’ olan listesini benimle paylaşan değerli dostum Emrah Tirsi, konuyla benim de ilgilenmemi sağlamıştı. Bir koleksiyoner olarak bu özgün fikri oldukça ilginç bulmuştum. Yayınlanma sürecine kadar ara ara yaptığımız fikir alışverişleri de benim için oldukça keyifliydi.
Aranjman fırtınasının estiği dönemde (1965-1975) yüzlerce yabancı şarkıya Türkçe sözler yazılmıştı. Yine aynı dönemde hem Hollywood’da hem de Dünya Sineması’nda ses getiren yapımların film müzikleri ülkemizde de ilgi görmüştü. Şarkı sözü yazarlarımız film müziklerini es geçmeyerek, şarkıların Türkçe versiyonlarını müzik tarihimize kazandırmıştı. Hatta işinin ehli müzisyenlerimizin başarılı dokunuşları artık klasik olmuş kimi enstrümantal film müziği temalarını oldukça leziz hale getirmişti.
Dünya Sineması’ndan Yerli Plaklara isimli seçki 80 dk. sürüyor ve 25 şarkı ihtiva ediyor. Emrah Tirsi, geçen süre zarfında konuyu oldukça derinlemesine araştırarak adeta arkeolojik kazı yapmış. Dünya Sineması’ndan örnekler de listeye girdiğinden olayı sadece Hollywood’la sınırlandırmak istememiş. Varlığını fark etmediğim pek çok şarkıyı da listeye eklemiş. Sağolsun, takdire şayan bir işe imza atmış.
Yorumcu, film adı, şarkı adı, söz yazarı, plak künyesi ve yayın yılını bir arada görebileceğiniz liste şöyle:
Enstrümantal Tema Müziklerine Türkçe Sözler Yazılarak Yapılan Plaklar:
Listeye baktığımıza filmlerden nerdeyse yarısının enstrümantal tema müziklerine Türkçe sözler yazıldığını görüyoruz. James Bond filmlerinin Türkçe sözlü versiyonları at başı duruyor (Öztürk Serengil ve Mehmet Taneri yorumları). Diğerleri de şu şekilde: Pink Panther / The Godfather / The Good, The Bad And The Ugly / The Bridge On The River Kwai / Madly / Papillon / Doctor Zhivago / Charade / Boy On A Dolphin / Les Aventures De Rabbi Jacob. Bu şarkıları sırasıyla Neco, Güler Akalın, Selçuk Alagöz, Metin Şanlıel, Gönül Akkor, Şehrazat, Nesrin Sipahi, Ajda Pekkan, Özdemir Erdoğan, Serkan gibi yorumcular seslendiriyor.
Enstrümantal Tema Müziklerini Birebir Yorumlayanlar:
Mustafa Özkent Orkestrası, Kim Bunlar ve Metin Alkanlı ülkemizde orjinallerine sadık bir şekilde yayınlanmayı tercih edilen plakları müziklendirmişler.
Oluşturulan tema dar kalıplara sıkışan yerli plak koleksiyonerleri için heyecan verici bir alternatif sunuyor.
Elbette örnekleri çoğaltmak mümkün. Fakat aynı şarkıları farklı sözlerle yorumlayan farklı yorumcuları ve YouTube telifine takılan örnekleri mecburen devre dışı bırakmak zorunda kaldı Emrah Tirsi.
Bendenizin naçizane katkısı dışında bu güzel mixtape’e el veren diğer koleksiyoner dostları da es geçmeyelim. Yelim Utku‘ya, Agop Çekmen‘e ve Karahan Karadağ‘a selam ederek klasik temennimizle bitirelim: Müzikle, sinemayla, dostlukla kalın ve Sinematik Yeşilçam‘ı takip etmeye devam edin.
Sinematik Yeşilçam için hazırlayan: Sabahattin Bilgiç – OCAK 2021