Yeşilçam Kadınlarına Şarkılar (2) Gönül Yazar

Hepinize selamlar. Yeşilçam Kadınlarına Şarkılar yazı dizisine bu hafta Gönül Yazar ve ona bestelediği eseriyle Metin Bükey konuk oluyor. Yine 60’larda gezerek müzik tarihimizin derinlerine dalıp, arkeolojik kazılar yapmaya devam edelim. Bestekar Metin Bükey‘in Gönül Yazar için yazdığı şarkı bu yazımızın konusu. Kendisi için yazılan şarkının bizzat sanatçının kendisi tarafından seslendirilmiş olmasıyla, yazı dizimizdeki en ilginç örnek Gönül Yazar Diyorlar isimli şarkı.

1935 İzmir doğumlu Gönül Özyeğiner, altı yaşındayken alaturka şarkılara heves etmiş, okul konserlerinde okuduğu şarkılarla dikkat çekerek ailesinin teşvikiyle musiki dersleri görmüştü. İzmir’de yapılan bir ses yarışmasına gizlice katılarak birinci seçilen genç yetenek aynı dönemde girdiği İzmir Radyosu imtihanlarını da kazanarak radyo okuyucusu olmuştu. Burada tanıştığı genç ve yakışıklı ses sanatkarı Necdet Yazar‘la hayatını birleştirerek Yazar soy ismini almıştı (1952).

1933 İstanbul doğumlu Metin Bükey, musikişinas bir ailenin evladıydı. Babası Mehmet Bey ud çalıyordu. Konservatuvar’da okurken bir yandan da ses sanatkarlarına uduyla eşlik eden Bükey ailesinin ilk göz ağrısı, baba Mehmet Bey vasıtasıyla sinema dünyasına girmişti. Genç yetenek bu alanda kısa sürede sivrilirken, atılım gösterme eğilimindeki sektörde ustalarının yönlendirmesiyle filmlere fon müzikleri ve özgün tema müzikleri yapmaya başlamıştı. Metin Bükey, Yeşilçam’ın müzik bestecisi ihtiyacının olduğu dönemde adeta bir can simidi olmuştu.

Gönül Yazar, Metin Bükey

50’lilerde yavaş yavaş ismini duyurmaya başlayan Gönül Yazar’ın Yeşilçam’da ilk kez göründüğü film 1954 tarihli Fındıkçı Gelin (Yön: Orhan Erçin) dir. Şans bu ya; filmin dans ve fon müziğini derleyen besteci Metin Bükey’di. Bükey ve Yazar ikilisi sahnede Evlerinin Önü Handır, Ben Yemenimi Al İsterim türkülerini icra ederler. Sempatik tavırlarıyla, beyaz ve pürüzsüz teniyle kamera karşısındaki ilk sınavında göz dolduran Gönül Yazar’a, Metin Bükey cümbüşünü ahenkle konuşturarak refakat etmekteydi. Filmi izlerken gördüğümüz üzere birbirinden neşeli, birbirinden sevimliydi genç sanatkarlar.

Bu tanışıklığın evveliyatı maziye dayanıyordu şüphesiz. Metin, piyanist Madelet Sevil‘in evinde dersler alan Gönül’le tesadüfen tanışmıştı. O gün atılmıştı bir ömür sürecek dostluğun temelleri. Film setlerinde, sahnelerde, turnelerde… Nadiren yaşanan küçük kırgınlıklar her daim tatlıya bağlanmış, dostluk baki kalmıştı. Bestekar’ın ömrü boyunca yinelediği ”Sanat hayatımda en iyi arkadaşım Gönül’dür ” sözü hala anımsanmakta.

Yoğun turne ve sahne çalışmalarının el verdiği ölçüde filmlerde rol almaya başlayan Gönül Yazar, Taş Bebek (Yön: Hulki Saner) filmindeki baş rolüyle ismini geniş kitlelere duyururken ismiyle müsemma Taş Bebek lakabına kavuşmuş oluyordu. 60’ları çoğunluğu baş rol olmak üzere 30’dan fazla filmle kapatıyordu. Kah melodramlarla kah komedilerle… Fotojenik yüzü siyah beyaz ekrana şüphesiz ki çok yakışıyordu. Bu dönemde birlikte en çok rol aldığı isim Öztürk Serengil‘di. Plaklar, gazinolar, turneler, filmler ve yaşadığı sansasyonel aşklarla her daim manşetlerdeydi Taş Bebek. Üzerinde taşıdığı yıldız ışığıyla, kendine özgü yetenekleriyle, cin zekası ve dobralığıyla emsalsizdi.

Beste: Metin Bükey, Okuyan: Gönül Yazar – Gönül Yazar Diyorlar (Şençalar IS 226) – 1965

1963 yapımı Helal Olsun Ali Abi (Yön: Hulki Saner) filmiyle hayatımıza giren Turist Ömer karakteri akabinde çekilen eğlenceli filmleriyle kitleleri salonlara çekerek sinemamıza renk getirmişti. Serinin ilk filmi 1965 tarihli Turist Ömer’de ilk kez duyulan eğlenceli şarkı unutulmaz arasına girmişti.

Aynı yıl Metin Bükey tarafından sözleri Gönül Yazar için yeniden adapte edilen şarkı Şençalar firmasından 45’lik formatında piyasaya sürülüyordu. Gönül Yazar’ın hareketli aşk hayatından dem vuran tornistan şarkının sözleri hem gerçek hem de espriliydi. O halde verelim şarkı sözlerini :

Amaneeeeeyy / Gönül Yazar derler benim adıma adıma / Pişman olur bakmayanlar tadıma / Amaneeeeeyy

İlkbaharda bir tane / Sonbaharda beş tane / Kışın on beş tane / Neşemi de bulunca dalgamı da geçerim / Amaneeeeeyy

Amaneeeey / Beyoğlu’nda fiyakalı gezerim gezerim / Zampiklerin gözlerinden sezerim / Amaneeeeeyy

Sevdalıdan çakarım / Paralıya bakarım / Hiç birini istemem, hepsinden de bıkarım / Amaneeeeeyy (Huyum kurusun)

Amaneeeeeyy / Gel çık diyor, hepsi benim peşimde peşimde / Tomar tomar paracıklar cebimde / Amaneeeeeyy

Gönül Yazar diyorlar / Birbirlerini yiyorlar / Tatlım canım diyerek peşimden geliyorlar / Amaneeeeeyy

Amaneeeeeyy / Plajlarda fiyakalı gezerim gezerim / Bikini, polikini, monokini, seksini, yokini / Oldu olacak kaldır at oni

Zampiklerin gözlerinden sezerim / Sezerim çünkü zampikler adamı bir başka türlü bakarlar

Sevdalıdan çakarım (Bu kadar tecrübe yeter di mi?) / Paralıya bakarım (Diye diye bizden gidiyor bugün elbet) / Hiçbirini istemem, hepsinden de bıkarım / Amaneeeeeyy

Amaneeeeeyy / (Bir kere) Gel çık diyor, hepsi benim peşimde / (Ü-üüüh) Tomar tomar paracıklar cebimde / Amaneeeeeyy /

Gönül Yazar diyorlar (Hıh hııh, evelallah) / Birbirlerini yiyorlar (Beter olsunlar zampikler) / Tatlım canım diyerek peşimden geliyorlar / Amaneeeeeyy /

Aa – maa- neeeeeyy

Şarkının plak kaydı için :

Gelecek hafta Çarşamba günü Yeşilçam Kadınlarına Şarkılar (3) de görüşmek dileğiyle. Sinemayla, müzikle ve sağlıcakla kalın, Sinematik Yeşilçam‘ı takibe devam edin. Sevgi ve muhabbetle, görüşmek üzere.

Sinematik Yeşilçam için Hazırlayan : Sabahattin Bilgiç – Nisan 2021

Sabahattin Bilgiç

1985 Istanbul doğumlu. Çocukluk ve ilk gençlik yıllarının en güzel günleri Cihangir ve Heybeliada’da geçti. Ada akşamlarında kalabalığın peşine takılıp her seferinde biletsiz olarak girdiği ‘’Ayyıldız Sineması’’nda yüzlerce Hollywood film izleyerek, beyazperdenin düşler dünyasına kendisini kaptırdı. Müzik dinlemek ve sevdiği müzikleri farklı formatlarda fiziksel külliyat oluşturma çabasıyla biriktirmek her daim en büyük tutkusu oldu. Gel zaman git zaman, büyülü Yeşilçam dünyası ve özellikle ‘’Siyah Beyaz Türk Filmleri’’ onu da sardı. 2010 yılında kendi blog sitesi ’’küçükBÜYÜKdÜnYam’’ da müzik yazıları yazmaya başladı. Bunu 2015 tarihli kısa ömürlü fanzin ‘’Music Theraphy Club’’ izledi. 2017 yılında plak kapaklarının izini sürerek başladığı ''Sinematik Yeşilçam'' macerasında ‘’Müzik ve Yeşilçam’’ temalı yazılarıyla okuyucuyla buluşuyor...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir